החל מינואר: 3 מניות נדל"ן יצטרפו למדד ת"א 100

מנופים, נכסים ובנין ואלרוב נדל"ן מצטרפות למדד בעקבות מכירת מניות על-ידי בעלי השליטה ■ שתיים מהמניות שיפנו את מקומן במדד - אזורים ודלק נדל"ן

בשנים האחרונות היו המשקיעים בת"א עדים לא פעם ל"קרבות" בין חברות מובילות, שניסו להיכנס למדד המוביל - מדד המעו"ף (או ת"א 25) - או לשרוד בו. בתקופה שלפני עדכון המדדים ביצעו בעלי שליטה לא פעם רכישת מניות כדי לתמוך בשווי השוק של החברה, או לחלופין, מכירת מניות בניסיון לשמור על שיעור החזקות הציבור הנדרש. בעדכון הנוכחי, עיקר הפעילות המקדימה התרכזה דווקא במדד ת"א 100, ולא במעו"ף.

כצפוי, עדכון המדדים הנוכחי של הבורסה, המתבצע היום, מותיר את המדד המוביל ללא שינוי. 25 החברות הנכללות בו ימשיכו להשפיע על מגמת המסחר שלו גם לאחר העדכון, זאת לאחר שביוני האחרון הצטרפו אליו מניות קבוצת עזריאלי וישראמקו, על חשבון אורמת והראל השקעות.

למדד ת"א 100, לעומת זאת, מצטרפות שלוש מניות נדל"ן: נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי, מנופים פיננסיים של ג'קי בן זקן ואלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב. לצדן תיכנס למדד גם מניית חברת ההחזקות הכשרת הישוב של עופר נמרודי.

שלוש מניות הנדל"ן ייכללו בת"א 100 לאחר מהלכים מקדימים של הגדלת החזקות הציבור באמצעות הפצת מניות שביצעו בשבועות האחרונים בעלי השליטה בחברות, מהלכין שסייעו לכניסתן של המניות למדד.

אזורים ודלק נדל"ן יוצאות מהמדד

לפי כללי הבורסה, במדד ת"א 100 יכולה להיכלל חברה עם החזקות ציבור של לפחות 20% מהמניות, וזאת בתנאי ששווי השוק שלה עומד על מיליארד שקל לפחות. במקרה שבו שווי השוק הוא מתחת למיליארד שקל, שיעור החזקות הציבור המינימלי הנדרש הוא 25%.

שתיים מהמניות שיפנו את מקומן במדד הן אזורים ודלק נדל"ן - שתי חברות המשתייכות אף הן לסקטור הנדל"ן, אשר מתמודדות עם קשיים לא מעטים. אזורים ודלק נדל"ן "יירדו בדרגה" למדד היתר 50, מדד שאליו יצטרפו גם אפריקה מגורים ואשטרום נכסים.

האנליסטית ליאת גלזר, מבית ההשקעות אקסלנס, אמרה היום כי "הייחודיות של העדכון הזה היא בעיקר בכמות המניות הנכנסות למדדים השונים, שלא נכללו באף מדד לפני כן: אלרוב, מנופים ונכסים ובנין לת"א 100, אפריקה מגורים ואשטרום ליתר 50".

גלזר מציינת, כי "ההכנה לעדכון על-ידי המוסדיים נעשית הרבה לפני היום הקובע, אבל תעודות הסל מחויבות להתעדכן באותו יום. לכן לפני עדכונים יש משקיעים ספקולטיביים שרוכשים מניות כדי למכור אותן ביום העדכון ולהרוויח".