"פערי התשואות בין ישראל לספרד אינם עיוות שכדאי לנצל"

כך אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז' ■ למרות פערי הדירוג לטובת ספרד, התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ישראל נמוכה ב-0.32% ממקבילתה הספרדית

ביקורת רבה הוטחה בחברות דירוג האשראי בשנתיים האחרונות. הביקורת הגיעה בעיקר מחברות הפועלות בשוקי ההון, כאלה שהסתמכו על דירוגי האשראי השונים לצורך השקעותיהם והמשבר הגדול של סוף 2008 ותחילת 2009 זעזע לחלוטין את כל מערכת הדירוגים השונים.

שלשום שוב קיבלנו תזכורת לאיטיות, שלא לומר התגובה המאוד מאוחרת, של חברות הדירוג להמשכו של המשבר. סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי בכוונתה לבחון מחדש את דירוג Aa1 שנתנה לספרד מתוך כוונה אפשרות להוריד את דירוגה. בין הסיבות להורדה האפשרית של הדירוג, מסבירים במודי'ס, ניתן למנות את הפגיעות הרבה של ספרד והרגישות שלה ללחצי המימון בסביבה הכלכלית נוכח חובותיה והצעדים אותם בכוונתה לנקוט בשנת 2011. גורם אחר אותו מציינים הכלכלנים הוא גידול פוטנציאלי נוסף בשיעור החוב הציבורי נוכח החשש כי המערכת הבנקאית במדינה תזדקק לחילוץ גדול מזה ששוער בתחילה.

סוחרי האג"ח הפועלים בשווקים, כך נראה, החליטו מזמן כי הדירוג של ספרד נמוך הרבה יותר שכן התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ספרד עומדת על 5.58% היום. זו של ישראל, למשל, שלה דירוג A בלבד עומדת על 5.26%.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז', אומר בשיחה עם "גלובס" כי "למרות שדירוג האשראי של ישראל נמוך מדירוג האשראי של ספרד, הוא הרי לא הגורם הקובע העיקרי היום בשוקי אגרות החוב. אפשר לדמות את מצבן של ישראל וספרד לשני מטפסי הרים, כאשר אחד מהם עלה אומנם יותר גבוה, אך החליק וכבר מתגלגל למטה במדרון, והשני ממשיך את הטיפוס כרגיל".

"למרות שהמספרים הבסיסיים של ספרד נראים בחלק מהמקרים כטובים יותר מאלה של ישראל, המגמות מתפתחות לכיוונים הפוכים. היחס בין החוב לתוצר של ספרד עדיין נמוך מזה של ישראל, אך הוא גדל במהירות כאשר לממשלה יש גירעון של כ-10%, וצפוי כבר בשנה הקרובה לעבור את ישראל".

"מצבה הכלכלי של ספרד גרוע בהרבה מאשר של ישראל. המשק הספרדי צפוי לרשום השנה צמיחה שלילית בהמשך לשנה הקודמת, זאת כאשר ישראל אפילו בשנת 2009, שנת מיתון בעולם, הצליחה לצמוח בשיעור נמוך. שיעור האבטלה בספרד הגיע ל-20% השנה וצפוי להישאר גבוה גם בשנה הבא. ספרד סובלת מהשלכות של התפוצצות בועת הנדל"ן על המערכת הפיננסית שלה, כאשר בישראל מצבם של הבנקים יציב".

עוד אומר זבז'ינסקי כי "הבעיות של ספרד ניתנים לפתרון ע"י יישום רפורמות בכלכלה ובמערכת הפיננסית, צמצום הוצאות ממשלה - דברים שישראל כבר התנסתה בהיסטוריה שלה. אך הבעיה החריפה ביותר של ספרד שלשווקים אין סבלנות. המשבר באירופה גורם לאפקט הדומינו שיכול למנוע נגישות לשווקים לממשלה או לבנקים ספרדים ולהפיל גם את אלה שבמצב עסקים רגיל היו נחלצים מהצרה. כך שבסיכומו של דבר, פערי התשואות בין ישראל לספרד אינם עיוות שכדאי לנצל ע"י מכירת האג"ח הישראלי ורכישת האג"ח הספרדי, אלה שיקוף סיכוני המציאות".