מה תעזור כאן פאניקת קונים?

אי ודאות אינה מרשם מומלץ לעצירה מתונה בעליית מחירי הדירות

המהלך הנוכחי של שר האוצר, יובל שטייניץ ושר השיכון, אריאל אטיאס, להעלאת מס הרכישה לדירה שנייה מצד אחד ולפטור ממס שבח במכירת דירות מהצד השני, הוא מהלך "מתחכם" שספק אם יביא להאטה בעליית מחירי הנדל"ן.

אני איני מבין כיצד העלאת מס הרכישה בכאחוז וחצי תמנע מרוכש פוטנציאלי לממש את כוונתו ולרכוש דירה לצורך השקעה.

מנגד, התערבות בשוק דרך שינוי מיסוי לתקופה מוגבלת, מעורר אי ודאות, בתוספת מסיבת עיתונאים מתוקשרת שמלבה פאניקה -אי ודאות ופאניקה של הקונים, אינן המרשם המומלץ לעצירה מתונה בעליית מחירי הנדל"ן.

הכנסה קבועה

החלק השני של המהלך, פטור ממס שבח תמוה עוד יותר. המשקיעים שפנו לערוץ ההשקעה בנדל"ן בשנה-שנתיים האחרונות, לא יוכלו לממש את הפטור משום שהוא חל על דירת מגורים "גמורה" ומשקיעים אלו מחזיקים בדירות בבניה שמכירתן אינה פטורה ממס שבח.

ספק אם משקיעים "ותיקים" המחזיקים בדירות "גמורות" בבעלותם, מתעניינים במכירת הדירות, לרוב הם מחזיקים אותן לצורך הכנסה חודשית משכירות ולכן ימשיכו להחזיק בהן.

אם שרי האוצר והשיכון מעוניינים להוציא את המשקיעים משוק הדירות לזוגות צעירים - הנה פתרון פשוט: יצירת תוכניות בנין עיר שיאפשרו בנייה להשכרה של דירות בנות חדר עד 2.5 חדרים, תסיט את המשקיעים לכיוון ערוץ ההשקעה בדירות להשקעה.

הם יפנו (בשמחה) את דירות 4 ו-5 חדרים למגורי משפחות צעירות - מה שכיוונו שרי האוצר והשיכון מלכתחילה.

הפתרון למצוקת הדיור, הוא רק במישור המעשי - עידוד ענף הבנייה, קידום תוכניות בנין עיר, שיפור תשתיות בפריפרייה, יצירת ערוצי השקעה סולידיים - בקיצור כל מה שממשלה שמושלת עושה ולא בהתחכמויות ותחבולות.

התחכמות משלי

והתחכמות קטנה משלי, מי שבכל זאת יחליט לנצל את הוראת השעה כדי למכור את חמש הדירות שרכש בחמישים השנה החולפות, רשות המיסוי לא תטען שהוא "עוסק במסחר בנדל"ן" ולפיכך פטור אמנם ממס שבח בהתאם להוראת השעה, אולם חייב במס הכנסה מלא?

עמוס שירן, מנכ"ל משותף ב- SK GROUP העוסקת בנדל"ן