דש לקראת 2011: "גיבור, שים בתיק את חברות הדלק"

אמיר פוסטר, אנליסט בדש ברוקראז': בטווח הארוך, לאחר סיום ההשקעות הגדולות בפעילות הזיקוק במשק והתייצבות הענף, תשואת הדיבידנד צפויה להיות חד ספרתית גבוהה

אמיר פוסטר, אנליסט בדש ברוקראז', פרסם היום (ה') סקירה מעניינת על חברות הדלק והזיקוק בארץ, תחת הכותרת: "להיתקע בלי תשואות ב- 2011, זאת עז! גיבור, שים בתיק את חברות הדלק...". יפה.

שוק שיווק הדלקים בארץ מורכב בעיקר מ-4 חברות שיווק הדלקים הגדולות. במחצית השנייה של העשור האחרון נפתחו בממוצע כ-25 תחנות תדלוק בשנה, רובם החל משנת 2008. כמו כן ארבע החברות הגדולות מחזיקות בלמעלה מ- 90% מהשוק.

בשנים האחרונות נתח השוק (לפי מספר התחנות), הינו יציב. פוסטר מעריך שתחנת דלק ממוצעת של פז מוכרת בממוצע כ-20% יותר תזקיקים מאשר תחנת דלק ממוצעת של שאר החברות.

עד שנת 2006, מבנה העלויות של חברות הדלק משלב קניית הדלקים ועד שלבי האחסון והניפוק היה דומה. הפרטת בתי הזיקוק, ופי גלילות בשנים 2006-2007, שינתה את התמונה ומאז פז מפיקה בעצמה את תזקיקי הנפט, וחברת דלק ישראל היא הבעלים של מתקני אחסון וניפוק רבים.

הביקוש לתזקיקים לתחבורה הינו יציב וקשיח. אמנם, שינויים כלליים בהיקפי הצריכה במשק הישראלי עשויים להיות בעלי השלכה גם על שוק שיווק הדלק, אולם דומה שבשל הביקוש הקשיח למוצרי הדלק, שינויים אלה הם בעלי השפעה מועטה בלבד על היקף הביקוש לדלק, מציין פוסטר.

חסמי הכניסה לשוק הדלק הינם גבוהים מאוד, כאשר החסמים העיקריים הנם: יתרון מובהק לקיומה של רשת בפריסה ארצית, ומכשולים רבים (בדמות רגולציה) העומדים בפני הקמת תחנות חדשות. שני חסמים אלו מונעים למעשה אפשרות אמיתית לכניסה של מתחרה משמעותי נוסף לענף.

במהלך שנת 2009 החלו החברות להתחרות בניהן על חידוש הסכמי הפעלה או רכישה של כל תחנה, בה הסכם השכירות התקרב לסופו. המאבק הביא לכך שמחירי השכירות בתחנות אלו, עלו בצורה ניכרת. בנוסף, החברות החלו לשחוק את מרווחי המכירה שלהן, הן במתחמי התדלוק והן במסגרת פעילות השיווק הישיר.

ברבעון השלישי של שנת 2010, נראה כי החל שינוי מגמה בתחום שיווק הדלקים, כאשר ירידת מרווחי המכירה נבלמה ואף נראה כי החלה עלייה מסוימת, למרות ששווי משקל עדיין לא הושג.

במהלך הכנת הסקירה נפגשו כלכלני דש ברוקראז' עם מנהלי חברות הדלק וניכר היה כי המלחמה שהתחוללה בשנה האחרונה התישה את כולם, ולצד הערכות כי השוק הפסיד כ- 200 מיליון שקל, נראה כי כולם מבינים שאין מנצחים במלחמה זו. אמנם השוק עדיין לא התכנס למצב של שיווי משקל, "אך אנו מניחים כי מרווחי המכירה בדרכם לעלות לרמה גבוהה יותר".

לסיכום, אומר פוסטר כי הסביבה העסקית, יציבות הביקושים והתמחור הנוכחי של חברות הענף, "מביאים אותנו להמלצת יתר על הענף בכללותו. בנוסף, תשואת הדיבידנד הנוכחית של הענף היא חד ספרתית נמוכה, אנו מניחים שבטווח הארוך, לאחר סיום ההשקעות הגדולות בפעילות הזיקוק במשק והתייצבות הענף, תשואת הדיבידנד צפויה להיות חד ספרתית גבוהה".

פוסטר מעניק המלצת "קניה" למניות דלק ישראל ודור אלון, עם מחירי יעד של 147 שקל ו-84 שקל בהתאמה. לגבי פז ההמלצה היא "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 706 שקל ובז"ן זוכה ל"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 2.59 שקל.