זהבית כהן: "לא צפויים שינויים בהנהלה הבכירה של פסגות"

יו"רית פסגות ומנכ"לית קרן אייפקס, זהבית כהן, אמנם טוענת שהיא מעוניינת להשאיר את הרכב המנהלים הבכיר של פסגות על כנו, אך חלקם כבר מחוזרים על ידי המתחרים

בעוד כשבועיים ייכנס רונן טוב לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות הגדול בישראל, פסגות. לא מעט אתגרים יחכו לו שם, כידוע, כשכבר בימים אלה מתמודד בית ההשקעות עם גל פדיונות בקרנות הנאמנות שלו, שאיבדו כמה מאות מיליוני שקלים בשבוע החולף.

אולם האתגר הראשון של טוב, ושל היו"ר זהבית כהן, יהיה לשמר את כוח האדם המוביל בפסגות. כהן אמנם מסרה היום ל"גלובס" כי "לא צפויים שום שינויים, והמנכ"ל החדש לא מתכוון להביא איתו עובדים", אולם הדברים אינם תלויים רק בכהן, וחילופי בעלות הם תמיד הזדמנות טובה עבור עובדים ומנהלים טובים לשפר עמדות. אז מה עשוי להשתנות בהנהלת בית ההשקעות, למי מהבכירים דווקא אין אינטרס לעזוב, ומי מהם כבר מחוזר על ידי המתחרים?

בענף תחרותי כמו זה של בתי ההשקעות קשה למצוא פרגון בין המתחרים, ולמרות זאת על דבר אחד יש בו קונצנזוס: בפסגות יש מנהלים איכותיים, וחלק מסוד ההצלחה שלו הוא ה-DNA הארגוני, שנוצר בזכות האנשים שהולכים יחד שנים אחורה.

כהן מודעת לבעייתיות

ההנהלה הבכירה של פסגות מורכבת מחגי בדש, מנכ"ל קופות הגמל; טל קדם, סמנכ"ל הלקוחות; שי ירון, מנכ"ל חבר הבורסה; טל ורדי, מנכ"ל פסגות תעודות סל; ורד דר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות; אלי בבלי, סמנכ"ל למשימות מיוחדות; ומיכל רביב, מנהלת הפרסום והתקשורת השיווקית.

רוב האנשים הללו נחשבים ל"אנשי ורמוס": בכירים שעבדו עם המנכ"ל היוצא עוד מתקופת פסגות-אופק (כשבית ההשקעות היה בבעלות בנק לאומי), התקדמו בין היתר בזכותו, קשורים עמו גם בקשרים חברתיים ואף הפכו למיליונרים במסגרת העברת השליטה בפסגות, תמורת מחיר גבוה שמיוחס במידה רבה לפועלו של רועי ורמוס.

כהן מכירה את הבעייתיות שבקשרים העמוקים של המנהלים הבכירים עם המנכ"ל היוצא. לכן, לא מן הנמנע כי לפחות את חלקם היא הייתה שמחה להחליש אם לא להחליפם במנהלים צעירים יותר - בין אם מפסגות ובין אם מבחוץ - שרעבים להצלחה ויכולים לממש את התוכניות העתידיות שלה. אלה כוללות בעיקר חדירה אגרסיבית לעולם החיסכון לטווח ארוך.

למרות ההצהרה שנתנה לנו כהן, הרי שניתן להניח שגם המנכ"ל החדש, טוב, ודאי ירצה לראות לצדו כמה מאנשיו, ולכן ייתכן שיביא לפסגות את אפי סנדרוב, החשב של מקפת (קרן הפנסיה של מגדל), שעובד איתו צמוד כבר שש שנים. סנדרוב שימש קודם כסגן בכיר למפקח על הביטוח והאחראי על תחום היציבות באגף שוק ההון, ולתפקידו במקפת הוא מונה על ידי טוב.

חגי בדש - "שיטתי ולא מתפשר"

בדש, מנכ"ל קופות הגמל של פסגות, מנהל כיום 50 מיליארד שקל, הסכום הגבוה בענף. לפני שנכנס לתפקידו, אליו קודם לפני כ-3 שנים, הוא שימש כסמנכ"ל השיווק של קרנות הנאמנות.

בדש נחשב למנהל מוצלח ומוערך, אבל אם הוא חשב לנצל את שינויי הבעלות כדי להתקדם מחוץ לפסגות, הרי שיש לו בעיה. בשוק אין עוד גוף שמנהל כספים בסדר גודל כזה (כלל גמל מנהלת 34 מיליארד שקל, אבל תפקיד המנכ"ל שם מאויש על ידי מנהל מוערך - דן פנחסי), והתקדמות לתפקיד מנכ"ל של בית השקעות, עשויה להיות מוקדמת מדי עבורו בשלב זה, בטח בעולם בו מנהלים טובעים ברגולציה ומתמודדים עם תחרות עזה.

יחד עם זאת, לבדש כבר יש קשת רחבה של ידע וניסיון. הוא מכיר את עולם הקרנות והגמל ובעל ניסיון רב במכירות מתקופת פסגות-אופק. ורמוס אמר עליו פעם כי "חגי הוא ווינר בנשמה. לא מתפשר על פחות מניצחון, מאורגן ושיטתי ולא משאיר שום פרט למזל".

התחזית: לא נראה כי למי מהצדדים יש אינטרס שבדש יעזוב, וישנו סיכוי גדול שהוא אף יקודם להיות מספר שתיים לא רשמי.

אלי בבלי - מתחת לרדאר

בבלי היה יד ימינו של ורמוס. הוא מעורב בקשת רחבה של נושאים - בחלקם לעומק, בחלקם פחות - אבל תמיד מתחת לרדאר. אין זה מובן מאליו שהוא יסתדר גם עם טוב.

התחזית: מעמדו אינו ברור, ובהחלט ייתכן שהוא לא יהיה חלק מהנהלת פסגות בקרוב.

ורד דר - המתחרים מחכים

דר הייתה מעורבת בתהליכים אסטרטגיים רבים בפסגות. היא מחוזרת על-ידי המתחרים, וגופים כמו דש-איפקס או כלל פיננסים ודאי היו שמחים שתצטרף לשורותיהם.

התחזית: נראה כי טוב יצטרך להתאמץ כדי לוודא שתישאר.

טל קדם - יש מקום לעוד איש שיווק?

"כשרוצים לגייס ובמאסות, צריכים את טל קדם", הסבירו בזמנו בפסגות את המינוי שלו לסמנכ"ל לקוחות ומכירות, שאחראי על ערוץ ההפצה מול יועצי ההשקעות בבנקים והלקוחות הישירים (קודם שימש קדם כסמנכ"ל ערוץ ההפצה של הלקוחות הישירים בלבד).

"לטל אנרגיות בלתי נדלות, ומנוע שאף פעם לא נגמר לו הדלק", אמר עליו ורמוס לפני שלוש שנים. "יש לטל היכולת להדביק את האנשים שעובדים איתו באנרגיות שלו, ולסחוף אותם להישגים אדירים. תמיד הוא יבוא בסוף התהליך, יראה לך בחיוך את התוצאות וישאל אותך מה היעד הבא".

קדם הוא אמנם איש שיווק מצוין, אולם המנכ"ל הנכנס של פסגות, טוב, הוא איש שיווק מעולה בעצמו. הוא שימש עד לאחרונה כמשנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת הלקוחות, ובעבר היה מנהל אגף הפנסיה בפיקוח על הביטוח באוצר, מנכ"ל עתודות החדשה מקבוצת כלל ביטוח, מנכ"ל סוכנות הביטוח מבטח סימון ומנכ"ל מקפת מקבוצת מגדל.

התחזית: אפילו בארגון גדול כמו פסגות לא בטוח שיש מקום לעוד סמנכ"ל בכיר בעל אוריינטציה שיווקית. בכל מקרה, כבר ידוע כי קדם קיבל הצעות מבחוץ ולא נתפלא אם יבחר לממש אחת מהן.

זיו שמש - מנכ"ל קרנות הנאמנות המיועד

שם חדש שצץ לאחרונה בפסגות הוא זיו שמש, מנהל מחלקת אג"ח בקרנות הנאמנות, ומי שצפוי להתמנות למנכ"ל הקרנות במקום ורמוס. שמש, 32, הצטרף לפסגות ב-2006, ולפני כשנתיים הוא מונה גם לסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הקרנות. לפני שהגיע לפסגות עבד שמש בחברת הקרנות "להק" שהייתה שייכת לבנק הפועלים.

בנוסף לשמש ישנם עוד כמה מנהלים צעירים ומוכשרים כמו שלומי ברכה, סמנכ"ל ההשקעות של קופות הגמל; עומר גטניו, סמנכ"ל מערך המשווקים הפיננסיים; וירון דייגי, מנהל מערך קשרי יועצים. כהן הייתה שמחה שהם יתפסו את הבמה, ויחפו על היעדרו של ורמוס ובמקרה הצורך גם על העדרם של מקורביו הבכירים.

שי ירון - צפוי לסיים את תפקידו

בבית ההשקעות קיימים גם שני תפקידים שאינם מאוישים כעת: מנכ"ל חבר הבורסה, ומנכ"ל קרנות הנאמנות.

מנכ"ל חבר הבורסה היה עד לאחרונה שי ירון, אך הוא, כידוע, מתמודד בימים אלה עם חקירה של רשות ני"ע, בחשד להרצת אג"ח בחשבון הנוסטרו שמתנהל בחבר הבורסה.

התחזית: לא לגמרי ברור אם ירון ממשיך לשמש בתפקידו גם בימים אלה (את תגובת פסגות בעניין לא ניתן היה לקבל), אך ברור כי אם עוד לא עשה זאת, הוא יעזוב את תפקידו בקרוב.

אמנם ירון הוא לא זה שביצע את הפעילות האסורה לכאורה, אלא עובד שלו, אבל הוא המנכ"ל ולכן הוא ישלם.