מיטב: כספים יוצאים מהקרנות האג"חיות ונכנסים למנייתיות

הקרנות השקליות גייסו בשבוע שעבר כ-220 מיליון שקל, הקרנות המנייתיות כ-160 מיליון שקל ואילו קרנות אג"ח מדינה פדתה בשבוע החולף כ-430 מיליון שקל

מגמת הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות התחזקה בשבוע החולף, אבל היא לא אפיינה את כל קבוצות ההתמחות. המגמה השלילית בשוק האג"ח הממשלתי השפיעה לרעה על איגרות החוב הקונצרניות, שרובן צמודות מדד, ואלה ירדו ב-0.6% (תל בונד 60). כל אלה הכניסו חוסר יציבות במערכת. הירידות, והחששות להמשכן גרמו לפדיונות בקרנות המתמחות באג"ח מדינה, בדגש על צמודות המדד. קבוצה זו פדתה בשבוע החולף כ-430 מיליון שקל, שיעור כפול מזה שהיה מתחילת החודש עד סוף השבוע הקודם. כך מוסר היום רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים במיטב.

עוד קטגוריה שסבלה מהטלטלה בשוקי האג"ח הייתה זו שמתמחה באג"ח קונצרניות יחד עם קרנות שמתמחות באג"ח בכלל. היא פדתה סכום כולל של כ-110 מיליון שקל.

קטגוריית השקעה נוספת ש"סר חינה" אחרי תקופה ארוכה של גיוסים היא זו של אגד חוץ. קטגוריה זו מבוססת בעיקר על אג"ח בחו"ל, ובעיקר בארה"ב. ירידות השערים החדות בשבועות האחרונים, שהתעצמו בשבוע שעבר, גרמו לחלק מן המשקיעים "פיק ברכיים" וקבוצה זו של קרנות פדתה סכום של כ-80 מיליון שקל.

האפיק השקלי, לעומת זאת, נהנה מסנטימנט חיובי והדבר ניכר בכניסת כספים לקרנות השקליות - כ-220 מיליון שקל, ובמיוחד לקרנות מק"מ ומק"מ פלוס רכיב מניות מסוים, בדר"כ 10% עד 20%.

חלק מכניסת הכספים הזו נובעת, להערכת מיטב, מהשינויים החדים שמתחוללים כיום במפת הקרנות הכספיות. בעקבות העלאת דמי הניהול בקרנות הכספיות של פסגות, נרשמת, ככל הנראה, יציאת כספים ניכרת מהן. חלק מהכספים יוצאים "החוצה", וחלקם העיקרי עובר לקרנות כספיות של גופים אחרים ולקרנות שקליות שהן הקטגוריה הקרובה ביותר לקרנות כספיות. וכך, נרשמה בקרנות הכספיות יציאה של כ-460 מיליון שקל.

הקטגוריה שהתנהגה באופן החיובי ביותר בשבוע שעבר, לצד השקליות, הייתה זו של הקרנות המנייתיות שגייסה סכום נאה ועקבי מדי יום שהצטבר בסיכום שבועי לכ-160 מיליון שקל. חוסר היציבות בשוקי האג"ח מול הרגיעה החיובית בשוקי המניות עשו את ההבדל.