בחירת הציבור: איש התקשורת האהוב, ועל איזה ערוץ לא תוותרו

לציבור הרחב יש דירוג משלו לרשימת המשפיעים בתקשורת ל-2010 ■ כל התשובות בסקר של מכון "חקר" מפתיעות ■ לפרויקט 100 המשפיעים בתקשורת

לציבור הרחב יש דירוג משפיעים משלו. שאלנו מי המגיש האמין ביותר, מי איש התקשורת האהוב ביותר, על איזה ערוץ תקשורת לא תוותרו והיכן משודרים "האח הגדול" ו"הישרדות". כל התשובות בסקר של מכון "חקר" מפתיעות.

1. המגיש האמין ביותר:

דיין האמת - הבחירה באילנה דיין כאשת התקשורת האמינה ביותר, כמו גם המיקום הגבוה של יונית לוי ברשימה, מעידים על השלמת המהפכה הנשית בתקשורת הישראלית

אילנה דיין - הזוכה הגדולה במבחן האמינות, משלבת בדמותה הטלוויזיונית רמת יושרה גבוהה, רהיטות ותחושה עזה שיש על מי לסמוך. היא לא מדחקקת, לא מתנחמדת, וכשהיא נועצת את שיניה החדות בתחקיר כלשהו, אתם יודעים שהיא תהפוך כל אבן סוררת בדרכה למטרה.

אין זה מפתיע שדיין זוכה לאהדה גבוהה במיוחד בקרב נשים, שכן היא מיטיבה לשמש כנציגתן האולטימטיבית בעולם התקשורת שנשלט, עד לפני שנים ספורות, בידי עונדי העניבות.

מי שעוד תרמה רבות לשינוי הקודים הפטריארכליים בתקשורת הישראלית היא מגישת חדשות ערוץ 2 יונית לוי. לוי, מקום חמישי ברשימה ושני מקומות לפני מקבילתה בחדשות ערוץ 10 מיקי חיימוביץ', זוכה גם היא לציון גבוה במיוחד בקרב צעירים ובקרב נשים שרוצות לראות בה את בת דמותן.

חיימוביץ', שנתפסת כדמות אמפתית ולא מאיימת בעליל, זוכה ליותר אהדה מלוי בקרב גברים ובקרב הצופים בני ה-50 פלוס.

עוד סממן לחיזוק האמינות הנשית בקרב נשות התקשורת, הוא מיקומה של חיימוביץ' ארבעה מקומות ברשימה לפני בן-זוגה להגשה יעקב אילון. מבחינת הציבור הישראלי, חיימוביץ' היא כבר מזמן לא עוד סייד-קיק בלונדיני היודע להישיר מבט רך למצלמה, אלא מגישה רצינית ואחראית המעוררת, בעיקר בקרב המבוגרים, מהימנות גבוהה.

רפי גינת, במקום השני ברשימה, נתפס למרות הפומפוזיות הכמעט תיאטרלית שלו כבעל אמינות גבוהה במיוחד. כן קוליפורמים, לא קוליפורמים, לאחר כ-30 שנות הפחדה ב"כלבוטק", הצופים מאמינים לגינת ורואים בו עדיין את השוטר הטלוויזיוני המתמיד שנלחם ללא חת בנוכלים המתחלפים.

יאיר לפיד, שרק לפני כשלוש שנים החל להגיש את מהדורת החדשות המרכזית בשישי בערב, ממוקם ברשימת האמינות במקום הרביעי והמכובד. לפיד, כך נראה, הצליח להשלים את המעבר מעיתונאי חביב ולא מזיק שמתלוצץ עם מרואייניו לאישיות תקשורתית נוקבת, שקובעת סדר יום חדשותי. מבחינתו, זו יכולה להיות אינדיקציה לא רעה להחלטתו אם לרוץ או לא לרוץ לכנסת.

נתראה בבחירות הבאות.

2. המגיש האהוב ביותר:

לא סחבק. מגיש - הבחירה באברי גלעד כדמות האהובה על המסך מעידה על כך שהציבור, מגילאי 30 ומעלה, מעדיף רצינות ורהיטות על פני סחבקיות

על פניו, זה נראה כהפתעה גדולה שאברי גלעד נבחר לאיש האהוב ביותר על המסך שלכם. גלעד - הגל"צניק לשעבר, האליטיסט, הקפדן, זה שקנאי לתקינותה של השפה העברית - ניצח בקרב על האהדה את הסחבק הלאומי, צביקה הדר, הדמות הכל-ישראלית, העממית, איש הסלנג והדחקה, שזכה במקום הרביעי.

אלא שמבדיקת הפילוח הפנימי, הסתירה (לכאורה) מתיישבת, שכן קהל הצעירים בגילאי 18-29 מעדיף את הדר (13% להדר לעומת 9% לגלעד), בעוד קהל המבוגרים בגילאי 50 ומעלה מעדיף באופן גורף את גלעד (17% לגלעד לעומת 3% להדר), על כל סט הערכים שהוא מייצג.

עדי אשכנזי - מקום שני במדד האמפתיה שלכם - סוחפת אליה את הנשים ואת הצעירים ומשאירה הרחק מאחור את חברתה מיה דגן - היושבת על אותה משבצת: צעירה, נשכנית, בעלת פה גדול ובוטה, שמיטיבה לצחוק בעיקר על עצמה.

ארז טל - המוח הטלוויזיוני הגדול של ערוץ 2 - הוא השביעי ברשימה, מקום אחד מאחורי שותפו להגשת "האח הגדול" אסי עזר. שוב, הפתעה שמתיישבת מיד עם בדיקת הפילוח הפנימי, שכן הנשים והצעירים מעדיפים את עזר - הרענן, החינני והלא מאיים, ופחות מתחברים, כך נראה, לזחיחות ולכל-יכולות שמקרין טל.

ומה בגזרת השפים? חיים כהן, שגרף את המקום השלישי והמכובד ברשימה הכללית, הוא-הוא המאסטר שף של עם ישראל. עם כל ההתלהבות הציבורית שנרשמה באחרונה מלהטוטיו הוורבליים של משורר המטבח אייל שני, כהן, הרוקח יחדיו אמינות, נעימות וחום אנושי, מותיר בשוליים את ערוגות העגבנייה האדמדמות של שני.

ואם כבר שפים, ישראל אהרוני, שעד לפני כמה שנים אייש את משבצת השף הלאומי, הולך ונתפס כלא רלוונטי כאישיות טלוויזיונית.

3. על מי מגורמי התקשורת הבאים לא תוותר?

לידיעת הקורא משה כחלון - כמעט רבע מהצעירים מוכנים לוותר על הטלוויזיה בכלל. ועם זאת, למרות האהבה עזה לערוץ 2, יותר מ-30% מהצופים אומרים כי לא היו מוכנים לוותר על ערוץ 10

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10 יכול להיות מרוצה. למרות שמדורת השבט של הערוץ השני ממשיכה לבעור, ובגדול, עם 44% מהציבור שלא היו מוכנים לוותר על הערוץ, אחרי כל ההספדים ערוץ 10 עדיין מושך אליו 34% מקהל הצופים, שאינם מוכנים לראות אותו יורד מעל מסך הטלוויזיה שלהם.

בין אם אלה היפות והחנונים, היורדים בגדול או השורדים - תוכניות שאינן מתקרבות למשאבות הרייטינג האימתניות שמייצרות תכניות כמו "האח הגדול" ומאסטר שף בערוץ השני, נראה כי הציבור הישראלי יותר מבשל למעבר למציאות טלוויזיונית רבת-ערוצים מסחריים, שלפחות על פי שר התקשורת משה כחלון צפויה להתקיים החל מ-2013.

10% מהציבור לא היו מוותרים על קשת, מה שמראה עד כמה הצליחה הזכיינית למתג את עצמה, גם בתוך ערוץ 2 הגדול והטובעני. רק אחוז פחות לא היו מוותרים על ערוץ 1 - יותר מאשר על רשת אשר רק 6% לא מוכנים בלעדיה.

ועם כל הכבוד לצורך באסקפיזם מרשרש, אי אפשר בלי הזרקת חדשות אינטנסיבית. חברות החדשות של ערוצי 2 ו-10 תופסות בהתאמה את המקומות השלישי והרביעי, וזאת גם בהוויה חדשותית שבה הטלוויזיה מפגרת בהרבה אחר ערוצי החדשות באינטרנט.

כך בנויה היום האישיות הדו-קוטבית של צרכן המדיה הישראלי: מצד אחד, צריכה בולימית של חדשות, עם עדיפות לאסונות ולשחיתויות; ומצד שני, דחיסת יתר של בידור זול, מהיר ומאלחש.

ומה בערוצי הכבלים והלוויין? למרות ש-HOT נמצאת מקום אחד אחרי yes, הצופים בגילאי 18-29 מעדיפים ברובם את HOT, שנתפס כיותר צעיר ונשכני (הרבה הודות לביפ, שלמגינת מנויי HOT לא יהיה יותר חלק מחבילת התוכן שלהם).

הנתון היחיד בסקר שיכול להדליק נורה אדומה, הוא כי 18% מבין הגילאים 18-29 היו מוותרים כליל על כל ערוצי הטלוויזיה. יש להם את האינטרנט, ומבחינתם זה די והותר.

כדאי שכל גופי התקשורת חפצי החיים ישכילו, כמו קשת, לייצר תוכן אינטרנטי ייחודי, שגם ישמש כמנוף למשיכת הגולשים אל מסך הטלוויזיה.

4-5. היכן משודרים "האח הגדול" ו"הישרדות"?

אני קיים, משמע אני בערוץ 2 - הציבור בארץ משייך אוטומטית כל זרד המושלח אל מדורת השבט עם ערוץ 2. תשאלו יותר מ-80% מהנשאלים, שסבורים כי גם "הישרדות" משודרת שם

אם ורשבסקי יצא מרוצה מתוצאות השאלה הקודמת, הוא צריך עכשיו לשאול את עצמו למה. בעידן שלפני אובדן המותגים "2" ו"10", נתון מדהים של 83% מהצופים הישראלים, סבורים שתוכנית הדגל של ערוץ 10, משודרת בערוץ 2.

ברור, כי ערוץ 2 וקשת בפרט הפכו לשם נרדף למדורת השבט. זה לא שאם אתה לא שם אתה לא קיים, אלא שאם אתה קיים ומצליח, משמע - אתה שם.

ערוץ 10 מתחילת דרכו כשל בסוגיית המיתוג, ולמרות הניסיונות הראשוניים לבדל את עצמו כחלופה המסחרית האיכותית לערוץ המתחרה, הוא נותר כאח הלוזר, שלא מצליח לייצר את הזיהוי המתבקש בין התוכניות שבהן הוא משקיע לבין הפלטפורמה שבה הן משודרות.

מה שאומר שהמחיר שישלם ערוץ 10 עם המעבר לרישיונות, אינו כה משמעותי כמו זה שישלם ערוץ 2.

בינתיים, מי שלא יודע איפה משודר "האח הגדול", שירים יד וייצא בבושת פנים מהסלון הישראלי. על פי נתוני הסקר שמצביעים על כך שיותר מ-70% מהציבור בארץ (כאשר 14% מסך כל הנשאלים הם דתיים) יודע לזהות את תוכנית הדגל של קשת עם הערוץ שבו היא משודרת. 17%, יודעים שהיא משודרת בקשת. לזה קוראים מיתוג.

תאהבו אותה או תשנאו אותה, תתמכרו אליה או תראו בה את כל עוולות העולם הזה, מעטים האנשים בארץ, גם אלה שלא צופים בתוכנית, שאינם יודעים מי כאן בעל הבית.

לפחות כרגע, נראה כי סיכוייו של ערוץ 10 לצלוח את מבחן ההישרדות הגדול שמחכה לו בשנים הקרובות, די קלושים.

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 גולשי אינטרנט דוברי עברית בגילאי 18 ומעלה, ב-8.12.2010, על ידי מכון המחקר חקר רייטינג, שבהנהלת מרים חונן