המשביר לצרכן סלולר הפך לשפן נסיונות משרד התקשורת

החברה, שהיתה הראשונה לקבל רישיון סלולר וירטואלי, הפכה לשפן הניסויים של משרד התקשורת - והדבר פועל לרעתה

האופטימיות שנסובה סביב הרחבת התחרות בשוק הסלולר באמצעות מודל מפעילים וירטואליים (MVNO) הפכה בימים האחרונים לפסימיות קודרת. במשרד התקשורת ציפו לראות כבר בשבוע שעבר את חברת המשביר לצרכן סלולר, הראשונה שקיבלה את רישיון MVNO, מדווחת לה על תחילת פעילות עם אחת ממפעילות הסלולר. אלא שזה לא קרה, וספק אם יקרה תחת המדיניות הנוכחית והרוח הכללית שמשרה משרד התקשורת בכל הקשור למפעילים וירטואליים.

בין לבין התברר כי המשביר לא שילמה עדיין את התשלום הראשון של דמי הרישיון בסך 300 אלף שקל, ועל-פי התקנות היא לכאורה נמצאת במצב של הפרת רישיון, מה שאומר שהיא עשויה למצוא את עצמה במצב שרישיונה יילקח ממנה.

המשביר לצרכן סלולר הפכה, שלא מרצון, לשפן הניסויים של משרד התקשורת. העובדה שהיתה הראשונה שקיבלה רישיון MVNO פועלת לרעתה. היא זו שלכאורה צריכה לסמן את הכיוון לכל יתר בעלי הרישיונות, והעובדה שהיא לא הצליחה לסכם עם אף מפעילה על שימוש ברשת שלה, מראה עד כמה העסק בעייתי וקשה, ושאם לא יהיה שינוי, כנראה שלשחקנים יהיה קשה להצליח.

לא נחזור כאן על כל היסטוריית השגיאות שנעשו בשוק בנוגע ל-MVNO, אבל נציין כי אילו משרד התקשורת היה יודע מה הוא רוצה ומצפה מהשחקנים החדשים בשוק, הכול היה טוב וברור יותר.

אם המשרד מצפה כי כניסתם תוביל להורדת מחירים בסלולר, ספק אם זה יקרה בדרך שהוא הולך. הרחבת התחרות על-ידי שחקני MVNO יכולה ליצור בנצ'מרק למחירים בשוק, אך לא תהיה לכך השפעה לעומק. כלומר, הם יכולים להיות גורם מאזן - אבל ספק אם יביאו לשינוי משמעותי. מצד שני, אם לא מצפים מהן לשינוי היסטרי, ורוצים להרחיב את התחרות ולהגדיל את מספר השחקנים, אז ייתכן שנראה כמה שחקנים - אבל זה לא יקרה בכפייה.

בבריטניה שיתוף-הפעולה משתלם

מאמר מעניין שפרסמה חברת הייעוץ אנליסיס בבריטניה מתאר את הפריחה של השוק הסיטונאי לסלולר באנגליה. אנליסיס היא אחת מחברות הייעוץ המובילות בעולם ועבדה עם סלקום במסגרת מאבקה של האחרונה בהפחתת תעריפי הקישוריות.

האנליסטית סרי ג'ונס מתארת כיצד וודאפון בריטניה השכילה להפוך את פעילות אירוח המפעילים הווירטואליים לעסק מרוויח בזכות שינוי גישה קיצוני. הוא נולד כתוצאה מההכרה שלמפעילה סלולרית כדאי, בתנאים מסוימים, לארח את השחקנים החדשים בנוסף לסט של שירותים. וודאפון מציעה לשחקני ה-MVNO צוות ניהול ייעודי וגישה גמישה לסוגיות טכנולוגיות, כשבמקביל היא מאפשרת להם לשמור על האופי העצמאי שלהם.

לעומת זאת, בתנאים של פיקוח אגרסיבי על המחירים, באמצעות רגולטור תקיף, ספק אם מצב כזה יוביל ליצירת עסקים חדשים.

על הרשת של וודאפון פועלים כמה שחקני MVNO ונראה שהגישה שלה גורמת לשחקנים להעדיף אותה על-פני רשתות אחרות. במילים אחרות, הגישה של וודאפון מזמינה שיתופי-פעולה ואף רואה בשחקני ה-MVNO הזדמנות טובה לעשיית עסקים. האסטרטגיה של וודאפון יוצרת שינוי משמעותי בשוק הסיטונאי בבריטניה. הדבר מורגש היטב בדו"חות החברה וניכר כי השינוי מבורך לעסקיה.

ג'ונס מתייחסת במאמר שלה גם למגמות בשוק הישראלי. יש מקום לקחת את דבריה עם קורטוב של ספקנות בשל הקשר של אנליסיס לסלקום אבל בכל זאת יש בדבריה טעם רב. השוק הבריטי כנראה מצליח בפעילות משום שהרגולטור לא התערב. בישראל המצב שונה, כפי שאנחנו יודעים.

בישראל תעריפי השלמת שיחה הם מהנמוכים בעולם, ולדברי ג'ונס אם התעריפים למפעילות יתבססו על התעריפים הנמוכים של השלמת שיחה, הפעילות לא תהיה כדאית כלכלית למפעילות המארחות. ג'ונס מזהירה כי אם זה יהיה הבסיס לעסק, ספק אם הוא יצליח.

לשיטתה, עסק שמבוסס על כפיית מחיר אינו רצוי וגם לא עובד. גם אם בטווח הקצר ניתן יהיה לראות שחקנים שנכנסים בכפייה ותחת חסות המפקח, בסופו של דבר בטווח הארוך זה לא יעבוד, כי פעילות של MVNO נזקקת לתמיכה טכנולוגית ולשירותים רצופים מהמפעיל המארח.

המורכבות של הפעילות הטכנולוגית מחייבת תיאום רב, ככל שהשחקן החדש רוצה להציע שירותים ממוקדים ללקוחותיו. בלי שיתוף-פעולה הוא לא יוכל להציע שירותים חדשים, ובכוח זה לא יילך, היא סבורה.

המהפכה לא בדרך

החטא הקדמון של המהלך להכנסת שחקני MVNO הוא בציפייה המופרזת מהם ובאיומים מצד הרגולטור להתערבות במקרה שהצדדים לא יגיעו לסיכום עם מפעילות הסלולר הקיימות.

כפי שזה נראה עכשיו, אם יש סיכוי למי מהשחקנים להיכנס לשוק, זה לאלה שישתפו פעולה עם המפעילות. בינתיים, כל עוד רוח איומים נושבת מכיוון משרד התקשורת, למפעילות אין באמת אינטרס להתגמש.

הן רואות בשחקני ה-MVNO איום מטריד. אלה שירצו ללכת עם הראש בקיר ויצפו כי משרד התקשורת יפתור להם את הבעיות מול המפעילות המארחות אולי יצליחו להיכנס לשוק תחת חסותו, אבל ספק אם יוכלו לקיים עסק לטווח ארוך.

במילים אחרות, כולנו צריכים להתפכח מאשליית ה-MVNO. טוב שייכנסו, שימצאו את הנישה שלהם, שיתחרו ושיציעו שירותים חדשים, אבל מי שמקווה שמחר המשביר לצרכן או איתוראן יוזילו את המחירים בסלולר ב-30% ויביאו מהפכה לשוק - כנראה משלה את עצמו.