גיר, לוח ומחשב לוח

סקירה של הטאבלטים החדשים והאטרקטיביים בעולם - כבר מזמן לא רק למבוגרים

בשנים האחרונות אנחנו עדים לצמיחת פלח חדש של לקוחות-על בשוק האלקטרוניקה האישית. הם מחוברים היטב לטרנדים האחרונים בעולם ויודעים לחפש ברשת מידע על החידושים החמים - אפילו אם הוא כתוב בשפות שבהם אינם שולטים.

באמצעות סרטוני הדרכה ב-YouTube הם מלמדים את עצמם לתפעל את המכשירים החדשים עוד בטרם נרכשו ולמצוא להם שימושים, שספק אם המתכננים שלהם חשבו עליהם. הם מנויי קבע בספריות הורדת יישומים, כמו iTune, ויכולים לדקלם בעל-פה את ההבדלים בין HTC HD ל-iPhone מהדור החדש.

על הלקוחות הללו אי-אפשר לקרוא עדיין בספרי הלימוד של הקורסים לשיווק באוניברסיטאות, מהסיבה הפשוטה שהם עדיין לא היו קיימים כאשר הספרים נכתבו. אנחנו מדברים על תלמידי בתי-הספר היסודיים, בגילאי 9-12 - ולעיתים פחות מכך - שצמחו, התחנכו ועברו התניה מנטלית בעידן האינטרנט המהיר.

בתופעה החדשה נתקלים כיום לא רק אנשי שיווק נבוכים, אלה כל אלה שמנסים לחנך צאצא בגילאים הרלבנטיים, ונמצאים בקשר ישיר או עקיף עם מערכת החינוך בארץ.

בבית-הספר השכונתי שלנו, למשל, התיכוניסטים מסתובבים כבר מזמן עם iPhone ונטבוק בהפסקות, ולפני כשנתיים התחילה גם תופעת ה"אייפודיזציה" בחטיבת הביניים, ומאז חלחלה במהירות מדהימה לכיתות ו', ה' ואפילו ד'. אין אלה ילדי עשירים, אלא בילדים ממוצעים לגמרי, שרכשו את המכשירים מדמי כיס או שרתמו לנושא כוח שכנוע בריא.

עלייתם של הטאבלטים הזולים

מחסומי הכניסה של הלקוחות לפלח החדש הם כבר לא תחכום או ידע, וגם לא נחישות מצד מבוגרים אחראיים (שמתמוגגים לנוכח הבקיאות ברזי ההיי-טק שמפגינים הצאצאים הרכים), אלא מחיר המוצרים.

גם המחסום הזה יורד במהירות, ויצרנים או משווקים מתוחכמים שמצליחים להסיר את מחסום המחיר הפסיכולוגי, גוזרים כיום קופון נאה.

המוצר הבא שנמצא כיום על הכוונת של לקוחות-העל הצעירים ושל המשווקים בארץ הוא מחשב הלוח (טאבלט). הטאבלטים ניצבו עד כה במקום גבוה בסולם החשק של הילדים (ושל הוריהם), אולם עם טווח מחיר טיפוסי של 400-500 דולר, כ-2,700 שקל, הם מחסום חדירה רציני.

בשנה הבאה מחסום המחיר בפלח הזה עתיד לרדת באופן דרמטי, ולצנוח לטווח המחיר של 250-300 דולר ואף פחות מכך, עם הופעת דגמי Low-Cost חדשים מתוצרת המזרח הרחוק.

ברבעון האחרון של 2010 לבדו הושקו בעולם לא פחות מ-60 טאבלטים חדשים מתוצרת 50 יצרנים שונים. הצרכן המערבי עדיין לא שמע על רובם מכיוון שהם מיועדים בשלב הראשון לספק את הביקוש העז למכשירים הללו בסין, בקוריאה, בהודו וביפן.

המכשירים הללו לא מציעים את איכות הייצור, החומרים והסטייל של ה-iPad מבית אפל, אבל האלקטרוניקה שבתוכם דומה למדי. ב-250 דולר ופחות כוללים רוב הדגמים מסך של 7 אינץ' ברזולוציה מכובדת; מעבדי נתונים טלפוניים מבית יצרנים כמו פריסקייל, שמכילים על אותו שבב גם מעבד גרפי; זיכרון בסיסי עם אפשרות הרחבה באמצעות כרטיסי SD זולים; תקשורת אלחוטית באמצעות Wi-Fi ומערכת הפעלה אנדרואיד מדור 2.1 ומעלה.

רובם לא תומכים ברשתות סלולריות, אבל התכונה הזו לא נתפסת כרגע כחיונית. בתוספת של 50 דולר בממוצע אפשר לטפס למסכים בגודל רציני יותר.

מה מקבלים ב-230 דולר

חלק מהיצרנים עלומי השם מכוונים מראש את הטאבלטים שלהם לשוק החינוכי, כאשר המטרה היא להחדיר את המכשירים הללו לבתי-הספר - אם לא דרך ההורים אז באמצעות מערכת החינוך עצמה - מעין גרסה עדכנית של רעיון "מחשב לכל תלמיד".

דוגמה טיפוסית הוא הטאבלט החדש של חברת E Fun, שנקרא Next3, ומושק בימים אלה בארה"ב. הדגם מציע מסך של 8.4 אינץ'; מערכת הפעלה אנדרואיד בגרסה 2.1 עם אפשרות להוריד אפליקציות מחנות היישומים; חיבור Wi-Fi; ופונקציות מובנות בסיסיות כמו מחשבון כיס או שעון מעורר.

כדי לשכנע את ההורים הלא משוכנעים, מצויד Next3 גם בקורא מובנה של ספרים אלקטרוניים, עם 25 ספרים אגורים בזיכרון ואפשרות להוריד ספרים אחרים אצל ספקי התוכן המקוונים.

הזיכרון הבסיסי הוא בנפח של 2 ג'יגה בלבד, המשקל אינו משקל נוצה ואין נתונים על אורך חיי הסוללה או על תמיכה טכנית. אבל עם תג מחיר רשמי של 230 דולר, נראה שגם אין צורך בהם.

הגישה של ה-Next3 היא של לוח חלק, שמתוכנן לשדרוג על-פי הצורך. אם אתם רוצים זיכרון נוסף, קנו כרטיס SD של 16 ג'יגה ב-30 דולר. רוצים יישומים לימודיים? יש בתי-ספר שמעלים כיום לרשת מערכי שיעור שלמים במתכונת של יישומוני אנדרואיד.

זו רק דוגמה אחת שמבשרת על מבול של דגמים זולים שנמצאים בפתח, ושיזרמו לשוק העולמי החל מינואר 2011. עם יחס כזה בין תמורה למחיר, אפשר להבין מדוע ההערכות האחרונות של גולדמן זאקס הן כי יימכרו 54 מיליון מחשבי לוח בשנה הבאה - זינוק של 500% לעומת 2010, וכן מדוע מעריכים האנליסטים כי הפלח החדש ינגוס ממכירות המחשבים האישיים נתח של 33%.

ההצלחה של הטאבלטים עתידה להיות כה גדולה, טוענים אנשי גולדמן זאקס, עד שמכירות מיקרוסופט צפויות להיפגע בשנה הבאה. זאת, כמובן, עד שמיקרוסופט תציג גרסה משלה למערכת הפעלה למחשבי לוח. אולי כבר בינואר הקרוב.