מהומת המבורגרים

האם עזיבתו של בן המבורגר את הראל היא צעד ראשון בדרך למכירת השליטה בחברה?

השאלה הראשונה שעולה לנוכח המתרחש בהראל היא "מה קורה כאן?" משפחת המבורגר, אחת ממשפחות הביטוח המחושבות והמתוכננות ביותר, מושחת במארס את בן המבורגר ליורש העצר, מנכ"ל כל הקבוצה.

בן מחליף את יאיר המבורגר, דודו הדומיננטי, שהוביל את הקבוצה מאז ייסד את "הראל המשמר" לפני 35 שנים. יאיר מסתפק בתפקיד היו"ר, ובן מתחיל לקבל אחריות. תשעה חודשים אחר כך המהלך מתהפך. בן עוזב את החברה ואת תפקידו החדש, ועובר ללונדון להקים שם אופרציה חדשה פרטית - מחוץ לקבוצה.

נכון, מינויו של בן במארס נגזר במידה רבה מכללי ממשל תאגידי, שכפו את הפרדת תפקידי יו"ר ומנכ"ל שבהם אחז יאיר באופן חריג. נכון, במשפחה מספרים היום שהמחשבות על בניית פעילות פרטית בחו"ל תחת בן אינן חדשות ומתבשלות זה זמן רב. ועדיין, זה מהלך לא אופייני לגוף כמו הראל, למשפחה כמו המבורגר ולמנהל כמו יאיר המבורגר.

סוגיות מטרידות

השאלה השנייה שעולה היא האם עזיבתו של בן המבורגר היא צעד ראשון בדרך למכירת השליטה בחברה? התשובה היא לא; להמבורגר אין רצון למכור, אין למי למכור והחברה בעיני בעליה שווה הרבה יותר משוויה הבורסאי. יאיר המבורגר בהתבטאות פומבית נדירה נוגע בנקודה: "הראל לא על המדף", הוא אומר, "ואני אישית רואה עצמי עומד בראש הראל עוד הרבה שנים קדימה".

ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מכמה סוגיות מטרידות. יאיר המבורגר יהיה ביוני בן 65. כוחו במותניו, אבל מחליף צריך לגדל - וזה לוקח כמה שנים. מי ינהל את הראל אחרי שיפרוש? 13 נפשות מונה הדור השלישי של משפחת המבורגר. הנבחר, בן המבורגר, התברר ככזה שלא אוהב בעליל את עסקי הביטוח, והוא כנראה לא יהיה נציג המשפחה בעסק. אבל באופק לא נראה נציג אחר שיקום מהדור השלישי, וייקח את המושכות, ובכלל, גרעין שליטה משפחתי המונה 13 אנשים כמעט בלתי ניתן לשליטה.

בעסקי הביטוח שבהם פועלת הראל היא מוכרת מוצרי ביטוח סיעודי ופנסיה לעוד 40 שנים. עשר שנים אינן פרק זמן ארוך במושגים של חברת ביטוח. על הפרק עולה במלוא עוצמתה השאלה - מי ינהל את הראל בעוד עשר שנים מהיום?