מיוחד: מה חוזים בתי ההשקעות הגדולים לשנת 2011?

בתי ההשקעות מעריכים שהמניות יעלו, רמת הסיכון בשוק האג"ח גבוהה ובחו"ל כדאי לשים לב לקנדה ולאוסטרליה ■ וגם: מי צדק בתחזיות מהשנה שעברה?

1. אמרו כן למניות: השיא ששבר מדד המעו"ף השנה לא מטריד את בכירי שוק ההון. ארבעת בתי ההשקעות חושבים שאפיק המניות עדיין אטרקטיבי, וממליצים להגדיל אליו חשיפה. הם חושבים שהשיא שנשבר אינו אינדיקטור לבועה, ושרמת המחירים הנוכחית של המניות השונות עדיין סבירה.

"מניות הן האלטרנטיבה השפויה יותר בשוק", הגדיל לומר גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס. "צריך להיות בחשיפה מקסימלית למניות, כל משקיע בהתאם לטעמיו", אמר טל ורדי, מנכ"ל פסגות תעודות סל. ואילו אורי ליכט מ-IBI העריך שמדד המעו"ף יעלה בשנה הבאה ב-8%. מבין הסקטורים השונים, בתי ההשקעות ממליצים בעיקר על התחומים היחסית סולידיים ויציבים יותר, כמו מניות הבנקים והביטוח.

גם מניות בעלות תשואת דיבידנד גבוהה מועדפות על בתי ההשקעות, אולם בפסגות מזהירים מטרנד ההשקעות במניות הדיבידנד: "תשואת דיבידנד היא אינדיקטור טוב מבחינת רווחיות, אבל צריך לבדוק עד כמה היא ודאית לעתיד לבוא", אמרה ורד דר, הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות.

2. מתריעים מהסיכון בשוק האג"ח: ההתלהבות שמגלים בתי ההשקעות כלפי שוק המניות אינה בגלל רמת מחירים זולה, כמו שהיה בסוף שנת 2008. אפילו המנהלים מודים שמדובר ברמת מחירים סבירה ולא מעבר לכך. הסיבה להמלצה על שוק המניות נובעת בעיקר מהחשש לצפוי בשוק האג"ח.

בדומה למתרחש בעולם, שוק איגרות החוב רשם ירידת תשואות דרסטית בשנתיים האחרונות. תשואות האג"ח צמודות המדד עומדות כיום על כ-1% בלבד במח"מ הארוך. הברוקרים השונים מבינים שתיקון בשוק האג"ח הוא ככל הנראה בלתי נמנע, בייחוד על רקע ההערכה שרמת הריבית צפויה להמשיך ולעלות.

יחד עם זאת, המנהלים השונים נזהרו שלא לומר אמירות שליליות מדי על שוק זה, כדי לא לגרום לפניקה שעלולה להאיץ את הירידות, ובמקום זאת רמזו שכדאי להיזהר משוק זה. "רמת הסיכון עלתה משמעותית בשוק זה", אמר זיו שמש מנהל מחלקת האג"ח של פסגות קרנות נאמנות. "אין היום שום אג"ח שמהווה חוף מבטחים", הוסיף כהן.

בתי ההשקעות השונים המליצו ברובם להקטין חשיפה לשוק האג"ח, ולקצר את המח"מ של התיק. צבי סטפק ממיטב מעדיף מבין איגרות החוב את השקליות על פני הצמודות.

אמנם בתי ההשקעות ממליצים כעיקרון להסיט חלק מההחזקה באג"ח מדינה לאג"ח קונצרניות ולמניות, אך דר מפסגות איננה פוסלת אופציה "משעממת" כביכול, אך כזו שעשויה להתגלות בעתיד כבחירה בטוחה: "יש להוריד את רכיב אג"ח מדינה לטובת אג"ח קונצרניות ונזילות. מזומן הוא לא מילה גסה".

באשר לשוק האג"ח הקונצרניות, בתי ההשקעות פחות מוטרדים ממנו. כהן העריך שמגמת הגיוסים בשוק זה תימשך גם בשנה הבאה. בפסגות ציינו כי עדיף להגדיל חשיפה לאפיק זה על חשבון אג"ח מדינה, "מצב החברות השתפר, ובהשקעה זו קיים פיצוי הולם לסיכון", ציין שלומי ברכה, סמנכ"ל ההשקעות בקופות הגמל של בית ההשקעות. סטפק אמר שהוא מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בדירוג AA על פני איגרות החוב הממשלתיות צמודות.

3. קנדה הכוכבת הבאה: מבין השווקים השונים בעולם, בולטת ההמלצה של בתי ההשקעות בעיקר על השווקים המתעוררים, אם כי הם מקפידים להיות סלקטיביים: פסגות ממליץ בעיקר על ברזיל ומזהיר מפני הודו, סין ורוסיה, ואילו במיטב מעדיפים להשקיע בעיקר בשווקים בדרום מזרח אסיה מלבד סין ויפן.

שוק נוסף שהומלץ עליו הן במיטב והן בפסגות הוא זה של קנדה. נציין כי קנדה נפגעה בצורה מינורית מהמשבר העולמי, ובתור מדינה עם משאבי טבע רבים, היא גם נהנית מפריחת שוק הסחורות.

"קנדה וגם אוסטרליה הן מדינות שהצריכה הפנימית בהן צומחת ללא קשר למשאבי הטבע האדירים שלהן. אלו כלכלות מוצלחות מאוד ברמת מחירים אטרקטיבית", אמר ורדי.

באשר לשוק הסחורות, כאן הדעות חלוקות. בעוד סטפק ממשיך להמליץ על השקעה בזהב כחלק מפיזור התיק, בפסגות מזהירים ומעדיפים להיחשף אליו דרך מניות של חברות בתחום.

4. נזהרים מתחזית מדויקת: בתי ההשקעות השונים סירבו לתת תחזית מדויקת על מצב הכלכלה העולמי, ועל השאלה אם המשבר מאחורינו או שמא ארה"ב ואירופה ימשיכו לעכב את צמיחת העולם. "יש סיכוי שנקום יום אחד בבוקר עם רעידת אדמה פיננסית. בתקופה האחרונה מתפרסמים נתונים כלכליים מעורבים, וזה מקשה על ראיית התמונה", אמר סטפק.

"עולם ההשקעות ב-2011 יתאפיין בהסתכלות לטווח הקצר", הסביר כהן את הקושי במתן תחזית לטווח ארוך. על דבר אחד יש הסכמה: התנודתיות, שמאפיינת את השווקים בשלוש השנים האחרונות, תימשך גם בשנה הבאה.

התחזיות שהתגשמו (פחות או יותר)

פעמים רבות כאשר בודקים לאחור את תחזיות האנליסטים מגלים קשר קלוש ביניהן לבין מה שהתרחש בפועל. האירועים הרבים והמפתיעים שאירעו בשווקים, בייחוד בשלוש השנים האחרונות, הביאו לכך שבודדים האנשים שהצליחו לחזות את הצפוי: הקריסה של שנת 2008 וההתאוששות החזקה של שנת 2009.

חזרנו לתחזיות שנתנו בתי ההשקעות הגדולים בשנה שעברה, וגילינו שדווקא הם פחות או יותר חזו נכון את המגמות לשנת 2010. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי האמירות שלהם היו ברוב המקרים זהירות ולא חד-משמעיות - כנראה כלקח מהניסיון לחזות את הצפוי בשנות המשבר.

22
 22

"עליית הריבית הצפויה לא תשפיע לרעה על שוק המניות, כי עדיין לא מדובר בריבית גבוהה", אמרה אשתקד ורד דר, הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות, וצדקה. עליית הריבית בישראל לא מנעה ממדד המעו"ף להמשיך לעלות ולשבור השנה שיאים. מנגד, בפסגות, שם באופן מסורתי מעדיפים לא להשקיע באפיקים שנתפסים כספקולטיביים, המליצו להתרחק מזהב, אולם הזהב דווקא הניב תשואה מרשימה של 25% במהלך 2010.

עוד אמרו בפסגות וגם במיטב, כי האג"ח הקונצרניות והמניות יניבו תשואה עודפת על שוק האג"ח הממשלתיות ואכן - הם הניבו ברוב המקרים תשואה דו-ספרתית, לעומת תשואה ממוצעת של 5%-7% באג"ח מדינה. מיטב המליצו בשנה שעברה על מניות התקשורת והבנקים, שאכן הניבו תשואה נאה, אך ברוב המקרים, ובמיוחד בסקטור הבנקים, מדובר בתשואה נמוכה לעומת המעו"ף.

לעומתם, אקסלנס העריכו כי שנת 2010 תהיה שנה לא טובה לשוק האג"ח הממשלתיות והתבדו, שכן תשואות האג"ח ממשיכות לרדת, עד למרווחים אפסיים. השנה כבר תקנו באקסלנס את ההערכה, וציינו כי למרות רמות המחירים הגבוהות ייתכן שהעיוות בשוק זה יימשך גם בשנה הקרובה. מנגד, אקסלנס חזו במדויק את העלייה הצפויה בשוק המניות. הם העריכו שהבורסה תטפס ב-10%-15%, ואכן המעו"ף עלה נכון להיום בכ-14%.