"האח הגדול" מול שלח ודרוקר

למה לערוץ 10 להקריב את "המקור" מול "האח הגדול", במקום לשבצה מול תוכנית אחרת?

לכאורה מדובר במפגש קצוות: תופי הטם-טם או הטומטום של "האח הגדול" מול קול התבונה של עופר שלח ורביב דרוקר.

הבעיה היא שהמציאות מורכבת יותר: זה לא שמול הדיירים בבית "האח הגדול" יושבת חבורה של רפי-שכל ומזילה ריר מזווית הפה, בעוד שמול "המקור" יושבים אינטלקטואלים עם טלאים במרפקי הז'קט ומפמפמת במקטרת תוך כדי לגימת ברנדי משובח, למרות שלפעמים קל לנו לחשוב כך.

בערב שידור פרק הפתיחה של "האח הגדול", מול תחקיר "המקור" על השריפה בכרמל, שלח לי מישהו מסרון (מצטער אם מגיע למישהו קרדיט, אבל המספר לא היה מזוהה) וכתב בו על טלוויזיה מובחנת ועל ההבדל בין "הכתבה המצמררת של "המקור" לכניסה לבית "האח-הגדול".

אני רגיל לקבל לא מעט מסרונים של קוראים, כמעט מדי ערב, אבל דווקא זה גרם לי להרהר: האמנם צופה של שעשועון הריאליטי הפופולרי אינו צופה פוטנציאלי של "המקור" - ולהיפך?

מאחר שרק על עצמי לספר ידעתי, אשיב כי בביתי מנצח "האח הגדול" בנוק-אאוט: הילדים לא מוותרים, אני בגדול די מתעניין, ולמרות הערכתי לצמד שלח את דרוקר, במיוחד למחצית אחת שלו, הרי שאם הם לא הצליחו לרתק אותי באחת מהפסקות הפרסומת שבהן אני משלטט אליהם, אין סיכוי שאשאר (ובכל מקרה, בימי רביעי של ליגת האלופות, מה שלא יקרה שוב בחודשיים הקרובים, נדונים שאר בני הבית לחפש את תוכנית הטלוויזיה האהובה עליהם במקלטי המשנה שבחדרים).

ככה מפסידים שלח ודרוקר צופים שבערב אחר היו יכולים להיות שלהם. בערוץ 10 סימנו את רשת כמטרה, אבל הם לא תוקפים אותה כאלטרנטיבה, אלא בנשק ה"ערוץ-שתיימי" המסורתי: "לרדת בגדול", "לעוף אל המיליון" (נחמדה, נכון?) ו"היפה והחנון".

איני מומחה לפרוגרמינג, ואני בטוח שלערוץ 10 יש את השיקולים שלו, אבל העובדה שהוא תוקף את החוליה החלשה של הערוץ המתחרה (ימים א'-ג' של "רשת") בנשק קונבנציונלי כל-כך, מעלה תהיות לגבי סיכוייו לנצח במשחק.

למה להקריב את "המקור" מראש מול "האח הגדול", במקום לנסות אותה מול תוכנית שמתאפיינת בצופים נמוכי פרופיל כמו "רוקדים עם כוכבים"? זה מעט עצוב, כי האלטרנטיבה שיוצר ערוץ 10 בימי רביעי למשל היא אלטרנטיבה לכאורה, בפועל היא רק מדגימה את העובדה שהאסטרטגיה שבעזרתה הוא מקווה להיאבק על עתידו, היא אסטרטגיה של "מי טו".

אפשר שהוא צודק, שהקהל המצומצם אך המובחר מסיים לקרוא את הטור הזה והולך לצפות בערוצי נישה, לקרוא ספר או כל פעילות אינטלקטואלית אחרת... אבל קשה להתעלם מכך שערוץ 10, במו-ידיו, גורם לביצועי מחלקת האקטואליה שלו, מקור גאוותו, להיראות חלשים כל-כך.