משהו ללבוש: קניון וירטואלי של 100 אלף פריטי אופנה

PlumWillow מציע לנערות אמריקניות גם מקום חברתי לדבר על שופינג ■ הצטרפות לקהילה מותנת בחשבון פייסבוק

ככל שהאינטרנט הולך ותופס נתח משמעותי יותר בחיים היומיומיים של הצרכנים, גם היקף המסחר האלקטרוני הולך ומתרחב. עדות אחת לכך היא הפופולריות הגואה של אתרי רכישות קבוצתיות כדוגמת גרופון או גילט, שמעודדים את הגולשים להעביר פלח מסוים מהרגלי הרכישה שלהם (לרוב בתחום הלייף סטייל) לפלטפורמות מקוונות וחברתיות.

הסטארט-אפ PlumWillow, שהוקם בתחילת 2010, מתיימר להציע לפלח השוק של נערות צעירות בגילאי 13-18 חוויית רכישה חברתית מקוונת, שתשכנע אותן לוותר על ההליכה לקניון ולרכוש בגדים אונליין.

מאחורי PlumWillow עומד משקיע ההון סיכון צ'רלי פדרמן (יו"ר החברה), סקוט סטון (מנהל פיתוח עסקי), אריק דיוויד בנארי (סמנכ"ל טכנולוגיות), והיזם הוותיק אלעד בר-און (מנכ"ל החברה), שהקים את Whale, שנמכרה למיקרוסופט בכ-76 מיליון דולר.

"אף שתחום המסחר האלקטרוני מתפתח ומגיע למיינסטרים, אתרי הרכישה הפונים לדור הצעיר הם בדיוק אותם אתרים שפונים להורים שלהם", מסביר בר-און. "אולם, חלק מתהליך הרכישה של צעירות טמון בבילוי המשותף שאינו משתקף באתרי הסחר. את זה אנחנו רוצים לשנות, ולהציע במקום פלטפורמת סחר מקוון, שמתבססת על קהילה חברתית של נערות".

הצטרפות לקהילה מותנת בחשבון פייסבוק, ולאחר הרשמה יכולות הנערות לשוטט בין כ-100 אלף פריטי אופנה ממותגים, לעצב לעצמן מלתחה אישית, להתייעץ עם חברות ולעצב במשותף טעם אופנתי, ולרכוש פריטים אונליין. "במקום להעלות סטטוס בפייסבוק, אנחנו מאפשרים להעלות תלבושת מעוצבת, ולהראות לחברים את החוש האופנתי", מוסיף בר-און.

משתמשות יכולות גם לעקוב אחר גולשות אחרות, בהתאם לטעם האופנתי שלהן, להגיב על תלבושות שהועלו, וליצור מערכות יחסים אינטימיות סביב אופנה, גם עם החברות מפייסבוק וגם עם חברות הקהילה. PlumWillow לא מתיימרת להבין לבד מה בנות רוצות. החברה נעזרת בקבוצה קטנה של בנות שנבחרה בקפידה ושמסייעות בגיבוש פיצ'רים חדשים ומתן משוב, שנהנות בתמורה מנקודות זכות בפרויקט "מחויבות אישית" של בית הספר שלהן.

הפלטפורמה הושקה לפני כחודשיים ויש בה אלפי משתמשות בארה"ב. לדברי בר-און, הפוטנציאל הוא עצום. "יש כ-13 מיליון נערות בארה"ב, המוציאות למעלה מ-1,000 דולר בממוצע בשנה על אופנה. זה שוק של 15 מיליארד דולר, שרובו המכריע עדיין מתנהל בעולם הפיזי. אנחנו מתכוונים להעביר חלק משמעותי ממנו לאונליין".

- מהו המודל העסקי?

בר-און: "אנחנו מציעים באתר פריטים ממאות מותגי אופנה (בהם גאפ ואדידס), ועל כל רכישה שמתבצעת דרכנו אנחנו לוקחים אחוז מסוים מהרכישה. אבל, בניגוד לאתרי המכירות הסטנדרטיים, שמנסים למשוך אותך לקופה, המטרה שלנו היא שהמשתמשות יישארו כמה שיותר זמן באתר".

עד כה גייסה החברה למעלה ממיליון דולר ממשקיעים פרטיים, בהם פדרמן. "אנחנו כבר מייצרים הכנסות", אומר בר-און. "אבל זה פחות מטריד אותנו כרגע. אני באמת מאמין שצריך להתרכז בבניית הקהילה ויצירת שיתופי פעולה עם המותגים. יש לנו המון אינפורמציה על המשתמשות, כמו מה הן קנו ואפילו על מה הן הסתכלו. יש פה פוטנציאל מסחרי מאוד גדול".

בר-און אומר כי "אני באמת סבור שהפלטפורמה מסייעת לצעירות לקבל החלטות רכישה מצד אחד ומסייעת למותגים לא רק במכירה מקוונת, אלא גם במכירות שנעשות בסופו של דבר בחנויות הפיזיות, מצד שני".