הפנו לכיל כתף קרה

משנלקחה מהם ההטבה לעידוד ההשקעות, ייתכן שהרחבת המפעל הבאה תהיה באירופה

רבות דובר על החרגת כיל מחוק עידוד השקעות הון. כיל , שבשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר, הפעילה את מיטב הלוביסטים והיועצים בכדי למנוע את ההחלטה. מנכ"ל החברה, עקיבא מוזס, אף הקדיש לסוגיה זו זמן ואנרגיות רבות.

ואולם כל הסערה הזו חלפה מעל הראשים בשוק ההון. כיל היא החברה השנייה בגודלה בבורסה הישראלית, שמובילה בהתמדה את טבלאות מחזורי המסחר ומעוררת עניין רב בקרב האנליסטים. עם זאת, להחלטה כה מהותית כביכול לא התלוו תגובות אנליסטים.

מניית החברה ירדה אתמול (ד') במתינות, וככל הנראה כמעט ללא קשר להחלטת ועדת הכספים אתמול.

הסיבה לכך היא שלהחלטה אתמול אין השפעה אמיתית על יציבותה או על איתנותה הפיננסית של כימיקלים לישראל. כיל תמשיך בינתיים להשתמש בהטבות שלהן היא זכאית בחוק הישן. לפי הערכות, בעקבות ביטול ההטבה הנוכחית, שיעור המס שלה יעלה בהדרגה ב-10 השנים הבאות מ-15% ל-18%. כלומר בעוד 10 שנים יגדל המס שמשלמת כיל ב-10-20 מיליון דולר.

איפה הבעיה?

עלייה זו אינה מהותית לכיל, המייצרת רווחים במיליארדי שקלים בשנה. בכיל הודו בעבר כי גם אם ההטבה תבוטל, הם לא יסגרו מפעלים ולא יבצעו קיצוצים - הם בהחלט יכולים לספוג את העלייה במס. אז איפה כאן הבעיה? ההבדל בין כיל לשאר החברות שנכללות בחוק הוא שבה בעת שהן ישלמו מס של 6% בלבד, כיל תישא בשיעור מס הגבוה פי שלושה - 18%.

בכיל חוששים שברגע שישנה לגיטימציה פעם אחת להחריג אותם ספציפית מחוק מסוים, זה עלול להתבטא בעתיד בחוקים ובהנחיות אחרות.

אמנם כיל לא תקצץ בהיקף הפעילות הנוכחי שלה בישראל, ואולם בחברה טענו בעבר כי החלטה שכזו בהחלט תגרום להם לשקול בכובד ראש האם לבצע השקעות חדשות בארץ. כיל רכשה במשך השנים לא מעט חברות בחו"ל, ובד בבד פיתחה את הפעילות בארץ.

כעת, כאשר נלקחה מהם ההטבה לעידוד ההשקעות וממילא הם זוכים לכתף קרה מצד המדינה, ייתכן שאת הרחבת מפעל האשלג הבאה הם יעדיפו לבצע במכרותיהם באירופה, על פני אלו שבים המלח.