נעילה מעורבת בבורסות אירופה; עליות בסיכום שבועי

בורסת צרפת איבדה היום 0.3% והוסיפה 0.9% השבוע ■ היום לא התקיים מסחר בגרמניה; אתמול הדאקס חתם שבוע עם תשואה חיובית של 1.1% ■ היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט

מדדי המניות המובילים בבורסות אירופה רשמו היום (ו') יום מסחר דליל ומקוצר בשל חופשת חג המולד. המדדים חתמו במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים - כשבורסת לונדון הצליחה לסיים בעלייה קלה, ולעומתה שאר הבורסות המובילות ירדו. בסיכום שבועי הבורסות דווקא הצליחו לחתום בעליות שערים: לונדון עלתה 2.3%, צרפת הוסיפה 0.9% וגרמניה חתמה אתמול שבוע עם תשואה חיובית של 1.1%. כמה מהבורסות החשובות ביבשת היו סגורות היום לרגל חג המולד, כדוגמת הבורסות בגרמניה וספרד. היום לא יתקיים גם מסחר בוול סטריט.

בהיעדר נתוני מאקרו ובשל חג המולד, המסחר היום התנהל על מי מנוחות והסוחרים חיפשו כיוון ברור. בבריטניה, מניותיה של חברת כריית הזהב Randgold Resources נפלו לאחר שהזהירה אתמול מפגיעה בפעילות וברווחיה ברבעון הרביעי. זוהי אזהרת הרווח הראשונה לקראת פתיחת עונת פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי, החל מהחודש הבא.

בסקטור האופנה בבריטניה, מניית Associated British Foods , החברה המפעילה את רשת חנויות הביגוד Primark, רשמה היום עליות בשיא עונת הקניות לחגים, וכך גם מניית Kingfisher , החברה המפעילה את רשת החנויות B&Q.

אסיה קטעה רצף של 4 ימי עליות

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות שערים לראשונה מזה 4 ימים, אולם המסחר התנהל במחזורים דלילים למדי גם כן בשל חג המולד. מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק לבורסות במזרח הרחוק, איבד היום 0.4% אולם הוא סגר את השבוע בעלייה של 1.1%.

שנת 2010 כמעט מאחורינו ומשקיעים רבים כבר סגרו פוזיציות, בעוד שאחרים מתכוננים כבר ל-2011. ג'יימי ספיטרי, מנהל מחלקת המסחר בבית ההשקעות האוסטרלי Shaw Stockbroking, סבור כי תיאבון המשקיעים לסיכון יגדל ב-2011, כלומר הוא מעריך ששוקי המניות ימשיכו לעלות.

"השווקים ספגו היטב את חוסר הוודאות באשר לצמיחה בארה"ב, את משבר החוב באירופה ואת האינפלציה בסין", אמר ספיטרי לאתר מרקטוואץ'. "אני חושב שמנועי הצמיחה שהרימו את השווקים עד כה ימשיכו לתמוך בהם בהמשך".

מדד MSCI אסיה זינק מתחילת השנה ב-12% והוא נסחר במכפיל רווח 16 - הגבוה ביותר מזה כ-3 חודשים, מה שמעיד על כך שהמניות בו יקרות יחסית לרווחי החברות בשנה האחרונה, וכמו כן שהמשקיעים מצפים לצמיחה מהירה ברווחים העתידיים. מכפיל הרווח הוא היחס שבין שווי השוק של החברה (או כל החברות במדד מסוים) לבין הרווח הנקי שלה.

מה שאפשר את העליות לאחרונה הוא פרסום נתונים מאקרו-כלכליים חיוביים בארה"ב, כדוגמת שיפור במדד אמון הצרכנים, איתנות בצריכה הפרטית ועלייה בהזמנות למוצרים בני קיימא. "הנתונים הכלכליים טובים, אך ייתכן שנראה קצת מימושי רווחים בימים האחרונים של השנה", אמר לסוכנות בלומברג מאט ריורדן, מנהל השקעות ב-Paradice Investment Management שבאוסטרליה.

מבין המניות הבולטות היום באסיה נציין את מניות הבנקים בסין שירדו בעקבות כישלון בהנפקת אג"ח של הממשל הסיני, שלא הצליח למכור אגרות חוב ממשלתיות ל-3 חודשים בהיקף מלא של 20 מיליארד יואן במכרז שנערך היום, אלא ביצע מכירה חלקית של 16.7 מיליארד יואן (כ-2.5 מיליארד דולר). מניות ICBC ובנק אוף צ'יינה הגיבו בירידות.

מניות הרכב בסין נפלו היום בשל הוראה חדשה של עיריית בבייג'ין להגביל את מספר הרכבים בעיר, כדי להילחם בזיהום האוויר. מניות Dongfeng Motor ו-Brilliance China Automotive נפלו ביותר מ-8% כל אחת.