חלמאות? פטור מהיטל השבחה תוקע שיווק עשרות אלפי מגרשים

ליקוי זה נובע בראש ובראשונה מעיוות עתיק יומין בחוק התכנון והבניה המעניק פטור מהיטל השבחה על אדמות המדינה

יש פתרון להגדלת היצע הקרקעות באלפי יח"ד. המפתח רק טמון בהכרה שהסיבה המרכזית להקפאת ההרחבות הקהילתיות בעשרות מושבים וקיבוצים ברחבי הארץ היא העדר המימון הנדרש לתשתיות ולמבני ציבור בהרחבות, לרבות שיקום המערכות הישנות בישוב הוותיק.

ליקוי זה נובע בראש ובראשונה מעיוות עתיק יומין בחוק התכנון והבניה המעניק פטור מהיטל השבחה על אדמות המדינה ומתיקון מס' 48 משנת 1999 לחוק התכנון והבנייה, שהעניק פטור מהיטל השבחה לבעלי חוזי חכירה לדורות בישובים החקלאיים.

היטל השבחה ששיעורו 50% מעליית ערך מקרקעין אשר שינו ייעודם מהווה מקור מימון מרכזי לפיתוח תשתיות ומבני ציבור בישובים. מעשית, מדובר בסכומים של עשרות אלפי דולרים למגרש באזורי הפריפריה, היוצרים תמריץ ממשי ליישובים לבצע הרחבות למגורים.

צריך לתקן לאלתר את החוק ולבטל את האפליה הפוגעת בעיקר במאות יישובי הפריפריה. ביטול האפליה, כלומר הטלת היטל השבחה מלא על אדמות המדינה, יביא לתמרוץ ממשי לשיווק עשרות אלפי מגרשים שכבר אושרו בוועדות השונות ותקועים מחוסר מקורות מימון לפיתוח והקמת תשתיות.

דוגמא למודל ממשי לשיווק של כ-3,000 מגרשים ביישובי קו עימות צפון בזמן קצר בשנים האחרונות הייתה החלטה 888 שקיבלה מועצת מקרקעי ישראל (אוקטובר 2000), לפיה ניתן היה לגבות כספים מהמתיישבים החדשים לשיקום התשתיות בישובים אלה. בינתיים גם החלטה זו בוטלה (פברואר 2003) וכתוצאה ישירה מכך מוקפאים אלפי מגרשים בקו עימות צפון.

גביית היטל השבחה תהווה תמריץ ממשי ומיידי לשיווק של כ-40,000 מגרשים בהרחבות בישובים חקלאיים, רובם בפריפריה, בלוח זמנים קצר אשר ימתן את עליית המחירים המטורפת בשוק הנדל"ן, בד בבד עם מימוש מדיניות הממשלה לפיזור האוכלוסין ועיבוי ישובי הפריפריה במשפחות צעירות.

היטלי השבחה אשר יוטלו על עליית ערך הקרקע - ויופחתו מהתשלום לרכישת הזכויות ממינהל מקרקעי ישראל - יופנו לשיקום התשתיות ויהיו תמריץ ממשי להסכמת הישובים לביצוע ההרחבות ולחילוץ הפקק הבירוקראטי המונע כיום שיווק עשרות אלפי מגרשים.

הכותב הוא ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל.