כיצד ניסה השר שמחון לשכנע ח"כים ברפורמה בלול?

ח"כ כרמל שאמה סירב להזמנה מחשש לניגוד עניינים ■ שמחון: "אין קשר בין ההצעה להצבעה על הרפורמה" ■ וכמה עולה כרטיס טיסה לסרי לנקה? 1,600 דולר לפחות

שר החקלאות, שלום שמחון, הזמין את חברי ועדת הכלכלה להצטרף אליו לסיור של שבוע בסרי לנקה, וזאת ימים ספורים לפני דיון בוועדה על הרפורמה בענף הלול. במוזמנים של שמחון: יו"ר הוועדה, כרמל שאמה, 12 חברי הוועדה, מנהלת הוועדה לאה ורון וגורמים מקצועיים נוספים. אלה אמורים להצטרף לבכירי משרד החקלאות וקבוצה של אנשי עסקים. שמחון הפנה העתק ממכתב ההזמנה ליו"ר הכנסת רובי ריבלין, לצורך אישור הנסיעה. בימים האחרונים צומצמה בקשתו של שמחון, וההזמנה כללה רק את יו"ר הוועדה, מנהלת הוועדה והיועצת המשפטית שלה.

שאמה קיבל את ההזמנה יומיים לאחר כניסתו לתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה, בעת שסייר בצפון לקראת הדיון בוועדה על הרפורמה בענף הלול. מועד הנסיעה, שתוכנן ל-6 בינואר 2011, העלה אצל שאמה חשש כי ההצעה נולדה רק בימים האחרונים. בכל מקרה, שאמה, שרק נכנס לתפקידו, לא היה יכול לנסוע לחו"ל בעיתוי כזה.

בין הנושאים הראשונים שעמדו על סדר יומו של שאמה היו תקנות חדשות למועצת הלול ותוספות תקציביות חדשות לצורך רפורמה בענף הביצים. שמחון ביקש להעבירן בוועדה כדי לתמרץ חקלאים לתמוך ברפורמה שיזם והוביל. השר גם ביקש מחברי הוועדה לאשר תקנות התומכות בהגדלת יחידות הייצור בענף הביצים, באמצעות מתן היתרים לניוד מכסות ולהתארגנויות של שותפויות של חברי מושבים - דבר העלול לפגוע במשק המשפחתי ולהביא להעברת תעשיית ייצור הביצים ל"אוליגרכים בחקלאות".

מי יממן את הנסיעה?

במכתב שהגיע לידי "גלובס" כתב שמחון: "ברצוני להזמין את יו"ר וחברי ועדת הכלכלה של הכנסת ואת הגורמים המקצועיים המלווים אותה דרך קבע להצטרף לביקור ולהתרשם מקרוב אחר אפשרויות הפיתוח של מדינה עם פוטנציאל גבוה להרחבת כלכלתה בכלל והסקטור החקלאי שלה בפרט".

משרד החקלאות אינו יכול לממן נסיעת ח"כים על חשבונו, אבל מי שיכולה לשאת בנטל היא אחת ממועצות הייצור הפועלות בחסות המשרד. אנשי העסקים שיצטרפו לביקור, בארגון של מכון היצוא המשתתף ברוב נסיעותיו של שמחון, משלמים 290 דולר עמלה למכון היצוא על ארגון הנסיעה, והוצאות הטיסה והמלון גם הן על חשבונם. בחודשים האחרונים נסע שמחון בראש משלחות כאלה לאפריקה (סנגל, גבון וקמרון), סין, סרביה, בלרוס ובולגריה.

שאלת המימון של הנסיעה טרם הובררה. על פי הנוהל, כשמדובר במימון חיצוני, בין היתר של משרד ממשלתי, חברי כנסת צריכים לקבל את אישור ועדת האתיקה לנסיעה. אם מדובר במשלחת בעלת היבטים פרלמנטריים, הכנסת מממנת את הנסיעה. כמו כן, לא מקובל להזמין לנסיעות מסוג זה את הדרג המקצועי של הוועדה.

התקנות אושרו, התמריצים נדחו

ביום ראשון, 26 בדצמבר, ערך ח"כ שאמה סיור בלולים במושבים בגליל העליון, במועצה האזורית מעלה יוסף. במועצה נכלל גם מושב אבן מנחם, ששמחון הוא בן ממשיך בנחלה המשפחתית. בביקור ליוו את שאמה בכירי משרד החקלאות ובראשם המנכ"ל יוסי ישי.

למחרת הסיור, התקיים בוועדת הכלכלה דיון על בקשותיו של שמחון. בסיום הדיון הודיע היו"ר שאמה כי ועדת הכלכלה אישרה את תקנות מועצת הלול שהביא בפניה שמחון, אך דחתה את הסעיפים העוסקים בתמריצים ליצרני ביצים שייכנסו למסגרת הרפורמה.

בהודעת הוועדה אחרי הדיון הדגיש שאמה: "מה שהתחיל בהפגנות, סגירת צמתים ושבירת ביצים, נגמר בחיוכים ובחיבוקים לשביעות הרצון של כולם, לטובת ענף הלול, המגדלים והצרכנים הביתיים".

בעקבות חשיפת "גלובס" על הרפורמה בביצים, שאותה יזם והוביל שר החקלאות שלום שמחון ("חוקי הג'ונגל", מוסף G ב-6 בנובמבר 2008) בתקציב של כמיליארד שקל, ערך מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס חקירה, ובדו"ח השנתי האחרון קבע כי שמחון פעל בניגוד עניינים, משום שהוא ובני משפחתו עתידים ליהנות מהרפורמה, בעיקר משום שהיא מיועדת למושבים בצפון, ובין חמשת המושבים הראשונים לפיילוט במסגרת הרפורמה נמצא מושב אבן מנחם שבו חבר שמחון. שווי ההטבות לכל בעל מכסת ביצים שמצטרף לרפורמה, כולל פינוי לולים משפחתיים לטובת הקמת צימרים והעברת הייצור ללולים תעשייתיים ענקיים בגליל על חשבון שטחים פתוחים, יערות ומטעים, מוערך בכחצי מיליון שקל.

שאמה: "חשש לניגוד עניינים"

מיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, נמסר: "יו"ר הוועדה הודיע כבר אתמול ליו"ר הכנסת כי ייאלץ לסרב להזמנה, לאור הסמיכות בין מועד יציאת המשלחת לבין מועד ההכרעה בסוגיות רגישות המונחות מטעם משרד החקלאות על שולחן הוועדה ולמען הנראות וקצה חשש לניגוד עניינים. מאחר שיו"ר הועדה הודיע הן ליו"ר הכנסת והן ליועצת המשפטית של ועדת הכלכלה שאין בכוונתו להצטרף למשלחת ומאחר שאף אחד אחר מחברי ועדת הכלכלה לא הוזמן, לא היה צורך בשום הודעה נוספת".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין מסר בתגובה כי יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה, הודיע כי אין בכוונתו להצטרף לנסיעה. באשר להזמנת העובדים המקצועיים, הבהיר יו"ר הכנסת כי הוא מתנגד באופן נחרץ לצירופם לנסיעה. הגישה העקרונית של ריבלין היא ששר לא יזמין ח"כ על חשבון משרדו אלא שהכנסת תממן את הנסיעה.

בלשכת יו"ר הכנסת הבהירו שהכנסת לא תממן נסיעות חברי כנסת מטעם משרדי הממשלה כדי לא להביא למראית עין של פגיעה בשיקול הדעת של ח"כ שאמור לפקח על עבודת הממשלה.

ממשרד החקלאות טרם נמסרה תגובה.

מלשכתו של שמחון נמסר בתגובה לדברים: "אין כל קשר בין תקנות מועצת הלול לבין המכתב המזמין את חברי הכנסת לנסיעה לסרי לנקה. הסיבות להזמנה מפורטות במכתב, וממילא הכוונה היא שחברי הכנסת ייסעו על חשבון הכנסת, כנהוג. משרד ממשלתי אינו ממן נסיעת חברי כנסת".

1,600 דולר לפחות - מחיר הכרטיס לסרי לנקה

כמה עולה לטוס לסרי לנקה? בתאריכים מסוימים ניתן לרכוש כרטיס ב-1,600-1,700 דולר במחלקת תיירים, אך לרוב המחיר הזול ביותר נע בין 1,800 ל-2,000 דולר. טיסה למקום אפשרית באמצעות חברת בריטיש איירווייס עם שתי עצירות, האחת בלונדון והאחת בצ'נאי שבהודו. טיסות עם עצירה אחת, במומבאי או בבנגקוק באמצעות חברת אל-על וטיסת המשך עם מפעיל מקומי, ניתנות לרכישה בתאריכים מסויימים במחירים אטרקטיביים יותר מאלה המוצעים בבריטניה- אך במקרים אחרים עשוי מחירם להגיע עד לסך של 3,700 דולר לכרטיס הלוך-חזור.

טיסה במחלקת עסקים כמובן מקפיצה את המחירים: 9,000 דולר לכרטיס, אך ניתן באמצעות סוכן לסגור עסקה היקפית זולה יותר - עצירה במומבאי או בבנגקוק לאחר טיסת אל-על וטיסת המשך בחברות סרי לנקן איירליינס או תאי איירליינס. מחיר עסקה כזאת עשוי להגיע לכ-6,000 דולר לנוסע בודד.