במקום גז יוצא דם

שנת 2010 היתה שנה אנרגטית למשקיעי הגז והנפט. מה תביא איתה שנת 2011?

שנת 2010 היתה ללא ספק שנה אנרגתית לסקטור הגז והנפט. כמה אנרגיה הוציאו המשקיעים על מציאת החברה המבטיחה?! וכמה אנרגיה הם מוציאים בימים אלו בניסיון לדכא את מסקנות ועדת ששינסקי, שמאז פרסום תוצאותיה, סקטור הגז והנפט מדמם וכואב.

אמנם שנה זו מסתיימת עם טעם מתוק בפה למשקיעי שותפויות הלוויתן, בעקבות ההודעה הרשמית על כך שבמאגר לוויתן יש 453 מיליארד מ"ק (16TCF) גז טבעי - סכום של 45 מיליארד דולר (על-פי חישוב של 100 מיליון דולר למיליארד מטר מעוקב). אך אין ספק שעד להודעה זו רבים ממשקיעי הגז והנפט אכלו מרורים, כך ששנת 2010 גם תיחרט כשנה דינמית, סוערת ורווית יצרים. כמעט ולא היה אחד שסוחר במניות ולא נכנע לגחמת התגליות והחיפושים אחר הזהב השחור. ואם להודות, בצדק. לא בכל יום ישראל הופכת ארץ זבת נפט וגז.

אלא שבישראל כמו בישראל, הדברים לא יכולים להיות פשוטים כל כך ואת שנת 2010 יזכרו משקיעי הנפט והגז כשנה טראומתית שבה האיש הרע מהאוצר, התעורר על יצרו והרס את החגיגה, לא בהכרח בצדק.

אז מה היה לנו בשנת 2010

בעוד ששנת 2009 רשמה תשואות פנומנליות בתחום חיפושי הגז והנפט: 1,662% ביחידות ההשתתפות של ישראמקו ב'תמר'; 970% ברציו עם לוויתן; כ-900% ב'זרח' עם הקידוחים באיזור ים המלח; 870% בדלק אנרגיה; 489% בדלק קידוחים; 292% ביואל ו-252% בגבעות. השנה האחרונה הייתה שונה במעט.

הצהלות שפתחו את שנת 2010, עם תגליות מרעישות, קידוחים עמוקים וציפיות לניסים פיננסיים, התחלפו ברבעון האחרון שלה בקריאות כאב וחששות כבדים לעתיד ההשקעות בגז ונפט. וכך התשואות, שגם ככה היו נמוכות ביחס לשנת 2009, החלו לסגת ומניות אנרגיה רבות חטפו מכה, חלקן מכת מחץ.

ישראמקו, שנסחרה במהלך השנה עד לחודש אוקטובר במגמה עולה סגרה את השנה בירידה של כ-8% (עת כתיבת שורות אלה); דלק קידוחים שעלתה עד נובמבר ב-87% ירדה לכדי עליה של 46.63%; יואל שעלתה כ-35% לאורך השנה, רשמה בסופו של דבר תשואה של כ-21%; דלק אנרגיה סגרה את השנה עם עליה של 43% כשבמהלך השנה למרות שכבר רשמה עליה של 59% במהלך השנה; גבעות, שרשמה עליות של 160% במהלך השנה, בסופו של דבר סגרה שנה עם תשואה של 64%.

המניות היחידות ששמרו על תשואה גבוהה במיוחד הן רציו, שכאמור פצחה בשירת הלוויתן, ומודיעין שבינתיים נמנעת מלפרסם את תוצאות הסקרים של שטחיה, אך גם היא ברבעון האחרון של השנה התממשה משמעותית, כ-50% פחות מהשיא אותו רשמה במהלך השנה.

כך שבעצם, משקיעים רבים, שפספסו את הגל של 2009 ונכנסו להשקעות בסקטור בשנת 2010 (בד"כ העם, או כפי שנהוג לכנות הגב' כהן מחדרה), סביר להניח הפסידו כספים רבים.

מלבד היחלשות הסקטור במהלך השנה, שנת 2010 תיזכר בתחום האנרגיה כשנה שבה הוא דווקא התרחב מבחינת כמות החברות שהחליטו להיכנס לתחום ולקחת נתח שוק מהזהב השחור.

יזמים שונים ומשונים רכשו נתחים מרישיונות החיפושים באמצעות מיזוגים הפוכים לחברות שימור (שלדים), הקמת חברות בת וגיוסי כספים שבד"כ נחלו הצלחה רבה. חברות כמו פרימיום, גלוב, הזדמנות ישראלית, אוריאלי, הכשרה אנרגיה, שלדיאלי ועוד ועוד נכנסו כרוח סערה וסינוורו את המשקיעים. וכיום, עם סיומה של שנה, הותירו משקיעים רבים מדממים.

מה צפוי למשקיעי האנרגיה בשנת 2011? לא ברור. שלב של חוסר ודאות עדיין עוטה על הסקטור כולו למרות תגליות הלוויתן.

האם תשואות 2010 יחזרו? כל עוד מסקנות ועדת ששינסקי מטילות אימה על המשקיעים, סביר להניח שלא, וחבל. בסופו של יום, מי שמפסיד מכך הם המדינה, שמפסידה הכנסות מרווחים בניירות ערך וכניסה של משקיעים זרים לסקטור, המשקיעים שמאבדים כספים בהשקעות כושלות והמשק בכללותו שמפסיק להנות מההוצאות של המשקיעים שהצליחו בעבר בהשקעות בסקטור הגז.

  • אין לראות בדברים המלצה לקניית נייר ערך כזה או אחר. הכותבת משקיעה פרטית, אשר עשויה להשקיע בניירות עליהם כתבה בטור
  • התשואות שנרשמו נכונות ליום כתיבת הטור