סין מקצצת מכסות יצוא למחצבים נדירים: מי המניות שמזנקות?

סין, האחראית ליצוא של 97% מן המחצבים הנדירים בעולם, הודיעה הבוקר כי היא חותכת ב-35% את מכסות היצוא במחצית הראשונה של 2011 לעומת המכסות בשנה הקודמת

סין, האחראית ליצוא של 97% מן המחצבים הנדירים בעולם, הודיעה הבוקר (ד') כי היא חותכת ב-35% את מכסות היצוא במחצית הראשונה של 2011 לעומת המכסות בשנה הקודמת, זאת לאחר שבקיץ כבר נחתכו המכסות ב-40% בטענה כי סין זקוקה להם לצורך הפיתוח הכלכלי שלה. אותם מחצבים נדירים הכרחיים כל כך לתעשיות רבות ברחבי העולם, וכמויותיהן בשוק היו מוגבלות עוד טרם הקיצוצים במכסות.

מספר מניות המתמחות בתחום מזנקות הבוקר בשווקים. בהן נציין את מניות חברת Lynas Corp, (סימול:LYC.AX) חברה שבבעלותה הכמות הגדולה ביותר הידועה שאינה מתוצרתה של סין של אותם מחצבים נדירים מזנקת ביותר מ-10% המתכות.

גם מניותיהן של חברות המחצבים הנדירים הבאות רושמות הבוקר עליות שנעות בין 8%-10%: Arafura Resources, Alkane Resources ו-Greenland Minerals Energy.

לפני שבוע חתמה חברת Hitachi Metals היפנית על מיזם משותף עם חברת Molycorp (סימול: MCP) שבסיסה בארה"ב שיעזור להבטיח המשך אספקה שוטפת של אותם חומרים, ההודעה הקפיצה את המניות באותו היום בכ-15%. מוקדם יותר החודש הסכימה חברת סומיטומו להשקיע 130 מיליון דולר ב-Molycorp לצורך אבטחת ההספקה של אותם מחצבים במשך 7 שנים. מאז יולי זינק מניית החברה כמעט פי 4 מ-14 דולר ל-55 דולר. המחיר האחרון של המניה אמש בוול סטריט נסגר על 46.2 דולר.

"מכסות היצוא ממשיכות להיות כלי בידי הממשלה הסינית להגבלת היצוא של מקורות אסטרטגיים של סין" אמר מנכ"ל Lynas, ניק קרטיס והוסיף, "הצמיחה בשוק הסיני המקומי בשילוב עם הירידה ביצור המחצבים הנדירים בסין הם כניראה הגורמים לצימצום הייצוא".

על פי הערכות התעשייה, הביקוש למחצבים נדירים יותר מהוכפל תוך פחות מ-5 שנים, מ-120 אלף טון ל-250 אלף טון מה שהביא לזינוק במחירים של אותם מינרלים המשמשים כל תעשייה, מה-iPod של אפל ועד לנורות הפלורסנט.