אנליסטים מגיבים ל"לוויתן": "לממש את המניות בעלייה"

ירון זר: "האומדן מגולם במלואו ברציו ומגולם ברובו בדלק קידוחים ואבנר ■ גיל בשן: חד משמעית יש למכור את ישראמקו; הסיכוי שיתחילו להוציא גז מ"לוויתן" לפני 2017 להערכתנו קלוש

פחות משעה מהודעת השותפות בקידוח "לוויתן" על מציאת 16 TCF גז טבעי במאגר, האנליסטים המסקרים את הסקטור מתחילים לעשות חושבים בנדון. גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI, מעריך כי קשה להאמין שהכמויות לאחר הקידוחים המאמתים יוכפלו כפי שהתרחש בקידוח "תמר".

בשן שואל את השאלה האם הקידוח מסחרי או לא ועונה כי הדבר טרם התברר ומכאן הפסימיות שלו בנוגע לתמחור המניות. בשן מסביר כי תגלית מסחרית היא לא רק פונקציה של כמות אלא גם של אלף ואחד גורמים שיאפשרו ייצוא של הגז, מאחר וכל הגז במאגר מיועד לייצוא.

בשורה התחתונה, מסביר בשן, כי המשמעות למשקיעים היא חדשות טובות כמובן, הדיווח מאשר את מה שהמשקיעים העריכו ולאמיתו של דבר כבר גילמו במחיר, כמעט ולא נשאר מרווח לתרחיש הפסימי ולשמחת כולם הוא גם לא התמשש. בשן מעריך כי אין כל סיבה למניות לעליות נוספות ומשיא עצות למשקיעים:

א. ישראמקו עולה עולה למרות שהיא בכלל לא שותפה ולכן ההמלצה החד משמעית שלו היא למכור את יחידות ההשתתפות!

ב. העובדה שיש גז גם ב"לוויתן" מעלה את הסבירות שיאמצו את המלצות ששינסקי. באופן כללי, הסיכוי שיתחילו להוציא גז מ"לוויתן" לפני 2017 להערכתנו קלוש.

ג. הפרסום של המסקנות הסופיות מששינסקי על שווי המניות משמעותי הרבה יותר מהדיווח.

ד. מלבד קבוצת דלק ודלק אנרגיה, כל שאר המניות הן אופציה על תגלית נפט. הערך הנוכחי של הגז במאגרים כולל "לוויתן" אינו מצדיק אחזקה במניות, ולכן בעליות מומלץ לממש.

ירון זר: לוויתן עומד בציפיות - הדגש עובר לשיינסקי

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אומר כי "לוויתן כבר לא רק סימני גז אלא תגלית מסחרית ענקית. מדובר באבן דרך חשובה המפחיתה את הסיכון במניות, מאחר שנפל התרחיש למציאת לוויתן קטן".

להערכת זר, "במהלך שנת 2011 אומדן הגז בלוויתן עשוי לגדול משמעותית ככל שיצטברו נתונים נוספים, כגון קידוחים ומבחני הפקה". הוא מציין, כי "סביר להניח שנקודת הקידוח אינה בהכרח אופטימאלית עבור שכבת הגז אלא אופטימאלית בשקלול שכבות הגז והנפט. דהיינו עובי שכבת הגז אינו בהכרח העבה ביותר במאגר".

זר מעריך, כי "האומדן שפורסם היום מגולם במלואו במניית רציו ומגולם ברובו במניות דלק קידוחים ואבנר . ההשפעה העיקרית של ההודעה עשויה להיות בעיקר על סנטימנט בתחום ופחות על תמחור המניות - דלק קידוחים ואבנר עדיפות להחזקה לעומת רציו".

"בשלב זה תמחור מניות שותפויות לוויתן יושפע בעיקר ממידת יישום המלצות ששינסקי ומהבהרות לגבי המודל העסקי". בכלל פיננסים טוענים שהמלצות ועדת ששינסקי ימותנו ויגלמו חלק ממשלה (GT) דומה למדינות מערביות. דהיינו, עלייה משמעותית ביחס למצב הנוכחי אך ריכוך משמעותי ביחס לדוח הביניים".

ערן יונגר: ניתן בשלב זה לשקלל את כמות הנפט במאגר

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, מציין כי ההודעה החיובית בדבר הכמות שנמצאה ורמיזה על היתכנות ממצאים נוספים יש בה כדי לתמוך במהלך החיובי בסקטור.

יונגר מוסיף כי הודעה חיובית זו מחזקת את מהימנות הסקרים הסיסמיים והוא סבור כי ניתן בשלב זה לשקלל את כמות הנפט במאגר. הוא מעריך כמות זו לפי שווי של כ-500-700 מיליון דולר, מה שמשקף עלייה של כ-8%-10% לשווי המאגר.

ליאת גלזר: רישיונות נוספים יבחנו את אופציית הנפט

האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס אומרת, כי ההודעה של החברות מציינת כי בשל גודלו של המאגר יהיה צורך בשני קידוחים נוספים לפחות על מנת להמשיך ולהעריך את היקף עתודות הגז בשדה - כך שלפחות לחודשיים הקרובים איננו צפויים לשמוע על היקף גז גבוה יותר במאגר.

"להערכתנו, גילוי נפט בלווייתן עשוי להביא לשינוי נוסף בהסתכלות על הסקטור כולו, כאשר אנו עשויים לשמוע על רישיונות נוספים אשר יבחנו את אופציית הנפט (שוב כמו בגז אנו מדברים על מבנה אגן ים תיכון דומה ולכן סביר שישנו פוטנציאל נוסף). כמו כן, התזרים מנפט צפוי להגיע אף לפני התזרים מן הגז ולכן להשפיע מהותית על שוויי החברות".

הלמן אלדובי: תחילת הדרך עבור ישראל להפוך ליצואנית גז

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי אומר כי זו תחילת הדרך עבור ישראל להפוך ליצואנית גז. "יחד עם זאת", אומר הלמן, "התהליך אורך מספר שנים והינו סבוך. צריך לזכור, אנחנו לא לבד. כפי שציינו בעבר, עפ"י הערכות של המכון הגיאולוגי של ארה"ב, גם ללבנון ולקפריסין ישנם מאגרי גז ענקיים. המדינה הראשונה אשר תשכיל לפתח את השדות היא זו שתמכור לאירופה".

לדבריו, חשוב להדגיש כי הכרזה על תגלית נוספת במים העמוקים אין בה כדי להעיד דבר על אזורים אחרים של חיפושי גז ונפט לא במים הרדודים ובוודאי שלא ביבשה. "תגלית לוויתן המצטרפת לתגליות תמר ודלית הינן חותמת הכשר לענף כלכלי חדש בישראל - ענף הפקת אנרגיה".

לגבי המשמעויות מבחינת המשקיעים, הלמן מעריך כי התנודתיות במניות הגז והנפט השונות תמשיך להיות גבוהה. "למי שרוצה ליהנות מהתגלית אך להפחית את התנודתיות, המלצתנו הינה להיחשף לשוק המניות המקומי בכללותו באמצעות השקעה במדד ת"א 100 עם משקל יתר למניות הפקת אנרגיה".