המוסדיים יעניקו מימון לבעלי השליטה בתנובה

המימון בהיקף 2.5 מיליארד ש' נועד לחלוקת דיבידנד של 1.1 מיליארד ש' ■ הדיבידנד יחולק לפני מכירת מניות מבטח שמיר, ומחיר העסקה יפחת בהתאמה

בנק לאומי ימכור את מרבית האשראי החדש בסך 2.5 מיליארד שקל, שיינתן לבעלי השליטה בתנובה, לבנקים אחרים ולגופים מוסדיים. האשראי יממן חלוקת דיבידנד בתנובה בסך 1.1 מיליארד שקל.

החטיבה העסקית של לאומי, בראשות רקפת רוסק עמינח, תארגן קונסורציום שיכלול בשלב הראשון את דיסקונט והבינלאומי, שותפיה לעסקת המימון לרכישת תנובה משנת 2007. כמארגן הקונסורציום יקבל לאומי עמלה שנאמדת בשיעור של 1% מהאשראי, קרי 25 מיליון שקל.

לאומי יבחן את תיאבון הסיכון שלו, ויקבע מה היקף האשראי לתנובה שהוא מעוניין להשאיר בבנק. ההערכות הן כי אשראי זה יעמוד על 800 מיליון עד מיליארד שקל. לאחר מכן תינתן זכות בחירה ראשונה לדיסקונט ולבינלאומי לקבוע את השתתפותם בקונסורציום. האשראי שנותר יימכר לגופים מוסדיים ולבנקים אחרים. ההערכות הן כי בין המשתתפים יהיו מזרחי-טפחות, קרנות הפנסיה "עמיתים", בניהולה של יעל אנדורן, וחברות הביטוח מגדל וכלל ביטוח.

שינוי במתווה העסקה

נוסף לכך צפוי שינוי במתווה עסקת תנובה, כאשר הדיבידנד לבעלי המניות, שיעמוד כאמור על 1.1 מיליארד שקל, יחולק לפני מכירת מניות מבטח שמיר ללאומי. במקרה זה מחיר העסקה יירד בשיעור חלוקת הדיבידנד, ויעמוד על כמיליארד שקל במקום 1.23 מיליארד שקל. זאת מאחר שחלקה של מבטח שמיר בדיבידנד יהיה 228 מיליון שקל. מועד הסגירה של העסקה נקבע ל-31 בינואר 2011.

ההחלטה הסופית לגבי מועד חלוקת הדיבידנד נמצאת על שולחנה של מנכ"ל אייפקס זהבית כהן, וצפויה להתקבל בימים הקרובים. לאחר חלוקת הדיבידנד יגיע היקף הדיבידנדים שחולקו בתנובה מאז הרכישה ל-1.7 מיליארד שקל. חלקה של אייפקס בדיבידנד עמוד על 617 מיליון שקל.

לאומי ירכוש מחצית מאחזקותיו של מאיר שמיר (10.35% מ-SPV, חברה הייעודית שהוקמה לצורך ההחזקה בתנובה) ויפזר את שאר המניות בין ארבעה משקיעים פרטיים. המשקיעים הם משפחת תורג'מן, הבעלים של טחנות הקמח שטיבל, חן למדן, בעלים של חברת החזקות העוסקת בשילוח מטענים ויבוא אופנועים, ברונו לנדסברג, הבעלים של סנו, ואבי גרוס שהיה בעבר בעלים של חברת טקסטיל אמריקנית.

כל אחד מהמשקיעים ירכוש 3.4% מ-SPV שהם כ-2.6% מתנובה. בצורה זו מבטיחה אייפקס את עצמה מפני שותף דומיננטי ומקבלת במקום מאיר שמיר ארבעה שותפים קטנים שלא יתערבו בניהול החברה.

השליטה בתנובה היא באמצעות SPV, שבה מחזיקה כיום אייפקס 73% ומבטח שמיר 27%. חלוקת הדיבידנד תתאפשר על בסיס האשראי החדש בסך 2.5 מיליארד שקל שייטול ה-SPV מקונסורציום שבראשו כאמור יעמוד לאומי.

רוכשי מניות מבטח שמיר יטלו על עצמם את חלקו בחובות ה-SPV. מעבר לאשראי ל-SPV יעמיד לאומי אשראי שוטף לקונצרן תנובה בהיקף של מיליארד שקל.

השליטה בתנובה נרכשה על-ידי אייפקס ומאיר שמיר בשנת 2007 תמורת 989 מיליון דולר. מכירת מניות מבטח שמיר משקפת לתנובה שווי של כ-2.2 מיליארד דולר. לאחר הרכישה כבר חילקה תנובה בקיץ 2009 דיבידנד בסך 570 מיליון שקל.