נפגעתם בשריפה אתמול ברכבת? אתם זכאים לפיצויים

ביום שאחרי השריפה ברכבת בסמוך לקיבוץ יקום, עולה השאלה מי יפצה את הנפגעים ■ עו"ד ערן יעקובוביץ, מומחה לדיני נזיקין, עונה על השאלות שעשויות להתעורר אצל הנפגעים

"איתרע מזלה של הפניקס, ואירוע השריפה ברכבת אתמול (ג') תופס את חברת הביטוח רגע לפני סיום תקופת הביטוח אצלה והעברת הכיסוי אל הראל חברה לביטוח. על כן למעשה בכל נזק בר-פיצוי, בהתאם לתנאי הפוליסה, יש להפנות התביעות אל הפניקס חברה לביטוח" - כך מסביר עו"ד ערן יעקובוביץ, מומחה בדיני נזיקין וביטוח המשמש כיועץ משפטי של חברת הראל.

השריפה שפרצה אתמול ברכבת נוסעים, ובמהלכה נפצעו כ-121 נוסעים, חלקם משאיפת עשן ואחרים מנפילה או רסיסי זכוכית מנופצת, מעלה את השאלה מי אמור לפצות את הנפגעים. עו"ד ערן יעקובוביץ משיב לשאלות הרלבנטיות.

- נפצעתי כתוצאה מהשריפה שפרצה ברכבת. את מי עליי לתבוע?

"תאונת הרכבת נכנסת תחת ההגדרה 'תאונת דרכים'. החוק הישראלי מתייחס אל רכבת כאל כלי רכב לכל דבר ועניין. לפיכך, כל הנפגעים יכולים לתבוע פיצויים מחברת הביטוח הרלוונטית, אשר מבטחת את רכבת ישראל בפוליסה מתאימה. בשנים האחרונות מדובר בחברת הביטוח הפניקס, אשר מספקת את שירותי הביטוח לנוסעי רכבת ישראל, וכל פיצויי הנפגעים מוסדרים על-ידה".

- האם שאיפת עשן ממנה נפגעתי בתאונה מוגדרת כתאונת דרכים?

"כאשר מדובר בעשן שנגרם כתוצאה מהתאונה, קרי העשן הינו חוליה בשרשרת, אכן שאיפת עשן תכנס תחת פגיעה מתאונת דרכים. לדוגמה פסק דין שניתן במקרה בו נפטר התובע כתוצאה משאיפת עשן שנפלט ממכוניתו שנתקעה בעץ (ת.א 186/05)".

- את מי עליי לתבוע בנסיבות אלה?

"בהתאם לחוק, תביעת נוסע ברכב המעורב בתאונת דרכים צריך שתופנה למבטחת הרכב, ובמקרה שלנו הפניקס, בנעלי הרכבת (ממש כמו תאונת רכב). חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים רלוונטי לנזקי גוף בלבד, וככל שנגרמו נזקי רכוש - הרי שאת אלה יש וניתן לתבוע בהתאם לנסיבות העניין במישור דיני הנזיקין, כפי שיובהר בהמשך".

- שהיתי ברכבת אך נחבלתי באופן קל ביותר. האם יש טעם לפנות לבדיקה רפואית?

"כן. הנוסע הסביר איננו בעל הכשרה רפואית מקיפה, ועל כן היקף הנזק שנגרם לו על תולדותיו האפשריות יכול שיוערך אך ורק על-ידי רופא. למען הזהירות מומלץ לניזוק לפנות לבדיקה אצל רופא כאמור בכל מקרה, על מנת שיקל עליו בהמשך להוכיח את הנזק הגופני ככל שיהא מעוניין לתבוע. ללא תיעוד רפואי יהיה קושי רב בהוכחת נזק גוף בשלב מאוחר יותר".

- נגרם נזק לרכוש שהיה אתי בעקבות הירידה החפוזה מהרכבת. האם אני זכאי לקבל פיצוי?

"באשר לנזק למחשב הנייד, הרי שככל שנגרם עקב התאונה ו/או הירידה החפוזה מן הרכבת, ניתן לייחס את האשם לרכבת ישראל, בשירותיה השתמש הניזוק. על כן על-פי פקודת הנזיקין ניתן לתבוע את הרכבת בעילת רשלנות.

"עם זאת, צפוי כי טענת הרכבת תהיה כי לא התרשלה, וכי הנזק נגרם על-ידי גורמים שאינם בשליטתה. במצב דברים כזה ניתן להפנות התובענה גם לאותם גורמים, ככל שיימצאו.

"יודגש כי לרכבת לא יהיה אינטרס כלשהו להגיע לפסק דין בשאלות אלה, על מנת שלא לגרור תובעים נוספים ו/או לפגום בשמה הטוב ובמוניטין שרכשה, וסביר להניח שינסו להסיט התביעות להליכי פשרה".

- ומה אם איחרתי לעבודה בגלל השבתת הקווים?

"סביר כי מעטים המעבידים, אם בכלל, ידרשו פיצוי מעובדיהם בגין איחור מוצדק שכזה. מכל מקום, ככל שהאיחור גרם היעדרות מפגישה חשובה, אובדן סיכויים לעסקה מסוימת וכדומה - ניתן לתבוע את הרכבת ואת מבטחתה (ככל שלא הוחרג בפוליסה של הרכבת נזק תוצאתי/עקיף). במצב דברים זה נטל ההוכחה יהיה כבד למדי".