השלג בארה"ב גרר נזק של עשרות מיליונים לענף התעופה

על פי ההערכות, נע הנזק לחברות בין 30 ל-150 מיליון דולר ■ "סופה נוספת מסוג זה בינואר עשויה להיות הרסנית עבור החברות ■ קונטיננטל: "אין סיבה לדאגה; אנחנו ערוכים מראש"

שוק התעופה בארה"ב מנסה להתאושש משבוע סוער כמוהו לא זכור בחוף המזרחי של ארה"ב: עשרות אלפי טיסות בוטלו בשבוע האחרון, דווקא בעונת השיא של החגים, ונוסעים מצאו את עצמם ללא קורת גג בשדות התעופה הקרים.

על פי הערכות אנליסטים בתחום התעופה, הנזק שנגרם לחברות התעופה כתוצאה משיתוק הפעילות יכול להגיע ל-30 מיליון דולר, ובהערכות מרחיקות לכת אף ל-100 או 150 מיליון דולר.

"החברות כרגע במצב כזה שהן יכולות לספוג את הנזק מהסופה האחרונה - אבל אם משהו כזה יקרה שוב, ולא בתקופת החגים, הנזק יהיה הרבה יותר גדול", טען אנליסט התעופה הבכיר בוב מקאדו בשיחה עם רשת הטלוויזיה הכלכלית MSNBC.

לדבריו, שעה שבחגים הנסיעות הן נסיעות "מחייבות", כלומר כאלה בהן הצרכנים מבצעים שינויים בלוחות הזמנים בהתאם למזג האוויר אך עדיין נוסעים ליעדם (חזרה הביתה לחגים, ומבית המשפחה לעבודה) - הרי שבמצב שגרה, שלא בתקופת החגים, יש יותר סיכוי שהצרכנים יבחרו לבטל את נסיעתם מאשר להזיז אותה בהתאם לאילוצי חברות התעופה ומזג האוויר.

חברות התעופה העיקריות שנפגעו השבוע מהסופה, ובראשן דלתא, ג'ט בלו וקונטיננטל-יונייטד, לא הסכימו לנקוב במספר ספציפי האומד את הנזקים שנגרמו להן וטענו כי אלה ישתקפו בדו"חות הכספיים של הרבעון הרביעי של השנה.

עם זאת, אמר דובר קונטיננטל השבוע, "מזג אוויר הוא לא גורם חדש בשוק התעופה - ותנאי קיצור הם דבר קיים שחברות התעופה ערוכות אליו עד כמה שניתן ומודעות לסיכון שהוא מביא איתו".