שמואל בקר: גבעות תגיע להפקת נפט יפה ומסחרית

(עדכון) - גבעות גייסה כ-28 מיליון שקל ממימוש אופציות ■ בקר בטוח שגבעות תוכל לספק 10% מצרכי הנפט של ישראל ■ בראיון ל"גלובס", הוא מסביר מדוע ששינסקי מסוכן לתעשייה

שמואל בקר מעולם לא נשמע כל כך בטוח בשדה "מגד". הדירקטור הוותיק של גבעות בטוח שבאר "מגד 5" היא תגלית נפט מסחרית ושגבעות תוכל יום אחד לספק 10% מצרכי הנפט של מדינת ישראל. למעשה, הוא כל כך בטוח עד שהוא מביע חשש כבד מהשלכות המלצות ועדת ששינסקי על תעשיית חיפושי הנפט בישראל בכלל, ועל גבעות בפרט.

מאז פרסום המלצות הביניים של ועדת ששינסקי בנובמבר, הרוחות בתעשיית חיפושי הנפט והגז בישראל סוערות. הוועדה, בראשות פרופ' איתן ששינסקי, המליצה להגדיל את חלקה של המדינה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז לשני שלישים משליש היום, בעיקר על ידי העלאת מסים.

"המיסוי הזה לא מוסרי", אומר בקר בראיון מיוחד ל"גלובס", יום לפני פרסום הדוח הסופי של ועדת ששינסקי. " זה כמו שמזיזים את השער באמצע המשחק. מה שהממשלה רוצה לעשות זה להרוג את התינוק בחיתוליו".

בתעשיית החיפושים התרעמו על ההמלצות וטענו כי אל לה למדינה לשנות את המשטר הפיסקאלי באופן רטרואקטיבי וכי ההמלצות יחסלו את התעשייה כיוון שיפחיתו באופן דרמטי את כדאיות ההשקעה בחיפושי נפט וגז.

בחזית המאבק ניצבו שותפויות "תמר", שהזהירו מקשיים במימון פיתוח המאגר ובבריחת לקוחות פוטנציאליים לספקית הגז המצרי EMG. גבעות, העוסקת בימים אלה בפיתוח באר הנפט "מגד 5" באזור ראש העין, שמרה על שקט תקשורתי יחסי. מדוע יחסי? כי המשקיעים הפרטיים בשותפות, שזכו לכינוי "המשקיעים הקטנים", חברו למשקיעים בשותפויות נפט וגז אחרות והשיקו קמפיין תקשורתי מאסיבי נגד ששינסקי, שכלל מודעות ענק בעיתונים אשר תקפו את שר האוצר יובל שטייניץ ואת ששינסקי עצמו.

כעת, גבעות מצטרפת באופן רשמי למאבק נגד ששינסקי והשותף הכללי מתייצב לצד המשקיעים הפרטיים. בקר קורא לששינסקי להחריג את גבעות ואת שדה "מגד" מהמלצותיו, בשל ההבדל בין קידוחי גז בים לבין קידוחי נפט ביבשה.

"להבחין בין קידוחי נפט לגז"

"ששינסקי צריך להבחין גם בין קידוחים ימיים לקידוחים יבשתיים, וגם בין קידוחי גז לקידוחי נפט - במיוחד נפט יבשתי", אומר בקר. "בישראל, כל הנפט מיובא מחו"ל ויש לנו תלות מוחלטת בנפט זר. אנחנו בגבעות מניחים שנוכל לספק אחוז מסוים מתצרוכת הנפט של המדינה; לא הרבה עד 10% מהתצרוכת אבל יש עוד אפשרות להשקיע ולמצוא מקורות נפט נוספים".

- איזו הבחנה צריך ששינסקי לעשות בין קידוחי נפט יבשתיים לקידוחים אחרים?

"בקידוח ימי מספיק לבצע קידוח אחד וזהו. בחיפוש נפט ביבשה זה שונה. צריך לבצע הרבה קידוחים, כל 4.5 ק"מ בערך. ששינסקי אמר שהוא לא מכיר בהוצאות אחרי מציאת תגלית מסחרית, כי הן זניחות. בקידוח נפט, אתה צריך לקדוח עוד חורים באדמה אחרי התגלית וזו עיקר ההשקעה. זה לא יוכר, וששינסקי לא התייחס לזה בכלל.

"צריך להדגיש שחשיבות נפט יבשתי למדינה גדולה פי כמה יותר מאשר חשיבות הגז בים. יש לנו כבר מקורות ייצור גז ויהיו יותר; בנפט יש לנו רק את מגד 5. ששינסקי חייב לעודד אנשים להשקיע בחיפושי נפט ביבשה; אבל הוא לקח את כל היוזמה והרס את תעשיית הנפט היבשתית עוד לפני שהיא נולדה. עם מערך מיסוי כפי שמציע ששינסקי, אני לא יכול לגשת עכשיו לחברה בינלאומית ולעודד אותה לבוא להשקיע בארץ.

- לא שלפני כן חברות בינלאומיות נהרו לכאן כדי לפתח את "מגד"...

"זה נכון, אבל בעקבות הגילוי שלנו ב'מגד 5' הסיכוי למציאת נפט עלה מפחות מ-1% ל-10%. בים הסיכוי עומד על 30%. ששינסקי קוטל את ההשקעה מבחוץ ומבפנים. כשהמשקיע הקטן יראה שכמעט כל הרווחים שהוא חשב שיהיו לו יילכו בעצם לממשלה הוא לא ישקיע יותר. אנחנו חייבים לגייס את הכסף הזה. כל קידוח צריך לממן ע"י גיוסי הון או הכנסת שותף או הלוואות בנקים".

- אבל אם "מגד 5" הוא תגלית מסחרית הרי שהתלות שלכם בגיוסי הון מהמשקיעים צריכה לרדת. למה שלא תלכו למוסד בנקאי לקבלת מימון, כפי שעשו שותפויות "תמר"?

"לפי מה שאני מבין, הבנקים לא יסתכלו על משהו שאין לו הפקה מסודרת".

- אז תבואו עם נתוני הפקה סדירה לבנקים אחרי שיסתיימו העבודות

"אנחנו לא שוללים את זה. אנו לא יודעים מה תהיה תגובת הבנקים, אבל אם ששינסקי לא יחריג את גבעות - מי יודע מה יקרה? אם אני הייתי בנקאי, לא יודע אם הייתי מספק מימון".

- דיברתם עם הוועדה במהלך השימוע בשבועות האחרונים? השמעתם את טענותיכם?

"כן".

- ומה הם אמרו?

"שמעו, התרשמו, הקשיבו...".

- אתה מצפה לראות התייחסות לכך בדוח הסופי?

"לא מצפה, מקווה".

תלות מוחלטת במשקיעים הקטנים

כאשר בקר חושש מהרחקת המשקיעים הפרטיים מסקטור חיפושי הנפט והגז, יש לו בהחלט סיבה טובה לכך. גבעות עוסקת בחיפושי נפט בשדה מגד כבר למעלה מ-17 שנים והיא השקיעה עשרות מיליוני דולרים מכספי המשקיעים. מפעם לפעם עורכת השותפות הנפקות ומגייסת הון מהמשקיעים, שנושאים בעיקר נטל מימון העבודות ב"מגד". למעשה, השותף הכללי מתכנן לבצע גיוס נוסף מהמשקיעים בחודשים הקרובים, אולם טרם ידוע באיזה היקף. כ-95% ממשקיעי גבעות הם משקיעים פרטיים.

בינתיים, גבעות דיווחה הערב (א') כי גייסה כ-28 מיליון שקל ממימוש אופציות מסדרה 12 (כ-99.99% מהאופציות מומשו).

"כאשר כמעט כל המשקיעים הם אנשים פרטיים, אנחנו עשינו חישוב ומצאנו כי חלקה של הממשלה יהיה 91% אחרי יישום המלצות ששינסקי", אומר בקר. "אכפת לנו מהמשקיעים הקטנים כי הם ליוו אותנו לכל אורך הדרך. רובם נמצאים איתנו 17 שנה והם מאמינים במה שאנחנו עושים. אין משקיעים מוסדיים שמושקעים אצלנו ואם יש - זה באחוזים מאוד קטנים. אין בעל עניין. יש אצלנו עשרות אלפי משקיעים קטנים; לפי סקר של פורום המשקיעים שלנו עולה כי יותר מ-50% מהמשקיעים הקטנים שלנו הם אנשי מחשבים וכספים; יותר מ-50% הם שכירים במשרה מלאה; כ-75% הם בגילאים 30-60. ואגב - רק 20% מהם דתיים, בניגוד לכל הפרסומים בתקשורת שמציירים את רובם כדתיים".

- זה מאוד נוח לכם להיתלות במשקיעים הקטנים, אבל אתם כשותף כללי לא תיפגעו באותה מידה מששינסקי.

"המשקיעים הם הענף כולו. יש לנו הוצאות כבר כמעט 18 שנה והמשקיעים השקיעו בסך הכל כ-80 מיליון דולר. לפי ששינסקי, ניתן לנו לנכות את ההוצאות של 'מגד 5' בלבד. נקודה. זה משהו כמו 16-17 מיליון דולר. מה עם כל הכסף שאנשים השקיעו מכיסם כל השנים? הם לא יקבלו שום תמורה מזה?".

- האם אינך סבור שקמפיין המשקיעים הקטנים חצה את גבול הטעם הטוב? כמו למשל השימוש בניצולת שואה...

"אנחנו לא חלק מזה. אני לא רוצה להביע דעה אבל הנושא כ"כ מדאיג אותם שבגלל זה הם נוקטים בצעדים שהם חושבים לנכון".

- ואתה לא חושב שזכותם של אזרחי ישראל ליהנות מאוצרות הטבע של המדינה, כמו במדינות אחרות?

"עד אמצע שנות ה-80 הממשלה קדחה כ-300 קידוחים ולא מצאה כלום. הכל היה יבש. הממשלה הרימה ידיים ופנתה לציבור וליזמים ואמרה להם 'תקדחו אתם. אנחנו ניקח 12.5% ואתם תעשו את העבודה'. הממשלה, למעשה, הרימה ידיים. עכשיו, אחרי 18 שנה אצלנו בגבעות שאנשים השקיעו על סמך ההבטחה של הממשלה רוצים לשנות תנאים באופן רטרואקטיבי?"

- טענת הרטרואקטיביות מוכרת והטענה הנגדית היא שזכותה של המדינה לשנות את התנאים באופן רטרואקטיבי, כמו שנעשה במדינות אחרות. נניח, באופן תיאורטי, שהממשלה הייתה מחליטה על צעד רטרואקטיבי הפוך - להפחית את התמלוגים במטרה לעודד את חיפושי הנפט והגז. מה הייתם אומרים?

(מחייך)... "כל דרך לעודד את התעשייה היא לגיטימית".

כיצד ישפיע הפראק על "מגד 5"?

בימים אלה מבצעת גבעות מבחני פראק (frac) ב"מגד 5" על מנת לנסות להמריץ את קצב זרימת הנפט. כזכור, גבעות הודיעה לפני מספר חודשים על זרימה של כמעט 400 חביות נפט ביום. אז, בעת ביצוע מבחני ההפקה בחודשים בקיץ, הוציאה השותפות דיווחים תכופים לבורסה ועדכנה על כל שלב ושלב במבחנים. היום, לאחר הסדרת פרסום כללי הדיווח בסקטור על ידי רשות ני"ע, גבעות כבר לא מפרסמת הודעות תכופות אלא ממתינה לתום המבחנים ופעולות הפראק.

"רשות ני"ע מגבילה אותנו מאוד ולכן אנחנו לא יכולים לדווח בזמן אמת אלא לתת רק בסוף את התוצאות", אומר בקר. "התוכנית שלנו ברורה: לבצע פעולות פראק שזה המרצת הזרימה ע"י הזרקת חומר וחול שיפוצצו את הסדקים בתוך הסלעים הטבעיים וישאירו את הסדקים הללו פתוחים. אנו באמצע פעולות הפראק. התכנון הוא לעשות פראק בכל המקטעים, כולל 7-8 ואז להמשיך את מבחני ההפקה במקטעים 7-8. אנו מקווים להשיג קצב זרימה גבוה בהרבה יותר ממה שהיה. הגענו ל-400 חביות ביום והפראק אמור לשפר את זה בכמויות גדולות יותר".

- במקומות אחרים בעולם בכמה הצליחה פעולת הפראק לשפר את הזרימה?

"בלי קשר ל'מגד 5', בד"כ בעולם משתמשים בפראק גם על בארות ישנים שהפסיקו להפיק והפראק פותח ומחיה אותן. בעולם פעולת המרצת הזרימה מגיעה אפילו עד פי 10 לפעמים".

את עבודות הפראק מבצעת בימים אלה חברהת בייקר יוז (Baker Hughes), הנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 24.6 מיליארד דולר. "זו חברה בינ"ל, אולי הגדולה בעולם, לשירותי נפט וגז", אומר בקר. "הם מבצעים בדיקות לוגים חשמליים ופראק וכל שירות שחברות חיפושי נפט צורכים".

- ראה מה קרה בקידוח "לוויתן": השותפות ביצעו סקר סייסמי, קידוח אקספלורציה, הודיעו על תגלית מסחרית באופן ודאי עם היקפים וחוסר הוודאות הוסר. מדוע משקיעי גבעות לא זוכים לאותה התנהלות מכם, מהשותף הכללי? מדוע החזרתם את הציוד במהלך מבחני ההפקה בקיץ ועכשיו שוב החזרתם אותו לבצע מבחנים במקטעים 7-8?

"אותה ההתנהלות הייתה גם בגבעות עולם. נכנסו למבחני הפקה ותכננו מראש לבצע את פעולת הפראק. במהלך מבחני ההפקה התגלתה בעיה ונאלצנו להחזיר את הציוד".

- איזו בעיה?

"עניין טכני שאני לא מוסמך לדבר עליו. זה משהו מכני. אנחנו הולכים לאט ובטוח. לא רוצים לטעות. ציוד הפראק הוא מגוון ואנו אוספים אותו מכל רחבי העולם. הגעתו התעכבה גם בגלל מזג האוויר הקשה באירופה ובארה"ב. אנו הולכים לפי לוח הזמנים שקבענו לעצמנו".

- עו"ד חיים אינדיג אמר בגאווה לפני מספר חודשים שאתם מפתחים את שדה מגד כבר 17 שנה. 17 שנה זה לא מוגזם?

"קידוחים יבשתיים הם לא כמו קידוחים בים. בים אתה קודח קידוח אחד לגז. קידוח אחד בים יכול לרכז את רוב הגז שבמאגר. לא כך בקידוח נפט יבשתי, שם אתה צריך לקדוח בערך כל 4.5 ק"מ עוד קידוח כדי לרכז את הנפט שבמאגר. כשהתחלנו לקדוח לפני 17 שנה היה לנו סיכוי של פחות מ-1% להצליח למצוא נפט. בסופו של דבר דווקא מצאנו. במגד 2 מצאנו נפט במצב גיאולוגי מסוים, שלא היה מסחרי. אגב, אם מחיר הנפט אז היה כמו המחיר היום מגד 2 היה מסחרי (מחיר הנפט עמד אז על 12 דולר לחבית). לאחר מכן קדחנו את מגד 3 קצת יותר צפונה ועוד יותר צפונה קדחנו את מגד 4, שם הייתה בעיה טכנית (בקר מתכוון לסיפור המפורסם על המקדח שנשבר - ע.ב.י) ומכנית והיינו צריכים לעזוב את הקידוח הזה. ואז קדחנו את מגד 5.

"כל קידוח עולה הרבה ולוקח זמן. מה שלוקח הכי הרבה זמן זה לא הקידוח אלא השגת הרשיונות מכל הגורמים. לקח לנו כמעט שנתיים לקבל את כל האישורים לקדוח במגד 5. זה מעצבן. יש בערך 19 רשויות שאנחנו צריכים לקבל מהם אישורים. 17 שנה להגיע לקידוח מסחרי זה לא הרבה זמן".

- אבל עדיין לא הגעתם לשם. הרי אין עדיין ודאות להפקה מסחרית מ'מגד 5'

"במבחני הפקה אנו מפיקים גם נפט, אך זו לא המטרה. המטרה היא הפקה מסחרית. עד כה מכרנו 6000 חביות נפט לבז"ן, שהופק תוך כדי המבחנים".

- אגב, מחישובים עולה שמכרתם את הנפט במחיר של פחות מ-60 דולר לחבית. מדוע במחיר כ"כ נמוך?

"לא עשינו חוזה עם בז"ן להפקה מסודרת ומתמשכת ולא כולם היו מוכנים לקבל נפט כפי שזה יוצא יום כן יום לא, כלומר בהפקה לא סדירה".

לא זקוקים לסיוע מבחוץ

- מדוע שלא תחברו לחברה בינלאומית גדולה שתסייע לכם להוציא ממגד את הנפט, כפי שקבוצת דלק חברה לנובל אנרג'י?

"שום חברה אחרת לא הייתה עושה את זה יותר מהר ויותר יעיל מאיתנו. בינתיים המשקיעים הם הגב הפיננסי שלנו ואנחנו לא מחפשים סיוע מבחוץ".

- כמה קידוחים בכוונתם לקדוח באזור הליבה של מגד וכמה נפט תוציאו משם להערכתך?

"נבצע 16 קידוחים באזור הליבה. בהתחלה דיברנו על 40 קידוחים בכל שדה מגד אך באזור הליבה (האזור הדרומי בן כ-50 ק"מ בו נמצא מגד 5 ע.ב.י) אנו מתכוונים לבצע 16 קידוחים. הערכה מאוד שמרנית מדברת 56 מיליון חביות נפט שניתן יהיה להוציא בהסתברות של 50%, על פני 20 שנה".

- ולצד התוכניות, שר האוצר שטייניץ אמר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי חברות הנפט והגז חייבות לפתח את המאגרים שברשותן או שיחזירו את הרישיונות למדינה. האם אתה רואה מצב שבו גבעות תחזיר למדינה את רישיון מגד בגלל המלצות ששינסקי?

(לוקח נשימה ארוכה)... "צריך לראות איך החוק ישונה אם הוא ישונה. לראות את ההשפעה על המערך הכלכלי שלנו ואז נראה. המלצות ששינסקי הן לא פחות מהלאמה".

- האם אתה לא חושב שהביקורת שלכם כלפי ששינסקי קצת מוקדמת? הרי בגבעות יש עוד לא מעט סימני שאלה ואתם כבר מדברים כאילו יש לכם תגלית מסחרית ביד ובקרוב תפיקו נפט בהפקה סדירה

"אנו לא מקדימים את המאוחר. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שנגיע להפקה סדירה בקצב זרימה יפה ולפיכך אנו רואים בששינסקי כסכנה גדולה מאוד עלינו, על משקיעינו ועל מדינת ישראל".