אל על והמדינה משחקות פוקר, ומי ישמור על הנוסעים?

נכון להיום, אף אחד לא לוקח אחריות על אבטחת הנוסעים שלהן החל מסוף חודש מארס, ממש בעוד 3 חודשים

כבר שנים שהסיסמאות על שמיים פתוחים מלוות כל דיון על שוק התעופה בישראל ומהוות פנינה נוספת בשרשרת המנצנצת שבה מתהדרים שר התחבורה, שר האוצר וראש הממשלה כשהם עוסקים בתחרותיות של המשק הישראלי - אבל בזמן שהחלום להביא חברות לואו-קוסט לארץ מתגשם, נראה שהשחקנים המקומיים ניצבים בפני אתגרים כמעט בלתי ניתנים להתמודדות.

כאילו לא די בכניסתה של אל על לשוק הטיסות לאילת, עכשיו מתמודדות החברות עם איום קיומי קשה באמת: נכון להיום, אף אחד לא לוקח אחריות על אבטחת הנוסעים שלהן החל מסוף חודש מארס, ממש בעוד 3 חודשים.

"המצב פשוט לא ייאמן. אם שר התחבורה וראש הממשלה לא יתעוררו ויתערבו באופן אישי בשבועות הקרובים בסוגייה של ביטחון התעופה האזרחית, אל על תישאר שחקן יחיד בשוק התעופה הישראלי", מזהיר בשיחה עם "גלובס" בכיר בשוק התעופה.

אחת המשימות המורכבות בתחום התעופה היא אבטחת הנוסעים והמטוסים - אבל שעה שברוב המדינות המפותחות, דוגמת ארה"ב וגרמניה, אחראית המדינה להוצאות האבטחה (לרוב בשיתוף עם רשויות התעופה והחברות המנהלות את השדות), בישראל המצב שונה לחלוטין. אל על אמונה גם על נושא האבטחה לא רק עבור עצמה אלא גם עבור החברות הישראליות האחרות המפעילות קווי תעופה ברחבי העולם. התחשיב הוא מימון של 60% מהוצאות הביטחון מטעם המדינה ו-40% השתתפות של החברות. אל על, המבצעת את משימות האבטחה, מקבלת החזר מהחברות האחרות ומהמדינה בהתאם לחלקן בעוגה - והיא גם זו שמכשירה ומעסיקה (בשיתוף פעולה עם המדינה) את אנשי השירות בנושא.

בארקיע ובישראייר הסתגלו כבר למצב שלאחר ההפרטה, שבו כל קו שהן מבקשות להפעיל טעון אישור ותיאום מראש עם אל על, בעיקר לאור האישור שניתן להם לטוס למספר יעדים נוספים במסגרת ההסדר בין אל על למדינה בדרך ליישום מדיניות ה"שמיים הפתוחים", אבל ההודעה של מנכ"ל אל על החדש אליעזר שקדי לאחרונה טרפה את הקלפים: שקדי הודיע במפתיע כי החל מ-31 במארס הוא מתכוון להפסיק לאבטח את טיסות המתחרות הישראליות בחו"ל.

המטרה של שקדי ברורה: סלילת הדרך למימון מלא מצד המדינה

לטענתו, אל על חייבת להתרגל לתנאי השוק ולתחרות, ולכן היא לא יכולה ולא מחויבת לספק את השירותים האלה לחברות האחרות. המטרה של שקדי ברורה: סלילת הדרך למימון מלא מצד המדינה לאבטחת הנוסעים בדומה למרבית מדינות העולם. למטרה הזו שותפים גם המנכ"לים של ארקע וישראייר ששואפים גם הם להפסיק לשלם על הביטחון, אך לא חשבו שייאלצו להיות הקורבן במלחמת אל על במדינה.

עכשיו הם תקועים באמצע. בינתיים, שקדי גם לא מחכה שהמדינה תמצמץ ראשונה, ועל פי דיווחים מתוך החברה פיטר לאחרונה אנשי ביטחון של אל על בתחנות השונות, במקום לגייס נוספים לקראת עונת השיא של האביב והקיץ. המסר ברור: החגיגה נגמרה, כל אחד לעצמו.

במציאות של אחרי 11 בספטמבר, חייבים להודות, קשה לראות את מדינת ישראל מפקירה את נושא הביטחון בתעופה האזרחית. "אף נוסע לא באמת יעלה למטוס בלי שעבר בדיקות ביטחון", אומר בכיר אחר בענף, "השאלה היא רק איך זה יסתיים: כרגע אל על והמדינה משחקות בקרב אקדחים ומחכות שהצד השני יעשה את המהלך הבא - רק שכל דרך שבה זה לא ייפתר תהיה רעה לתחרות: או שאל על תמשיך לתת שירותי ביטחון אבל תגביל את החברות הישראליות אפילו יותר, או שהחברות יצטרכו לשלם הרבה יותר עבור האבטחה של עצמן על כל המשתמע מכך - ואלה עוד התרחישים האופטימיים".

תגובות

מאל על נמסר: "אל על מצפה ממשרד התחבורה להמשיך ולפעול להקמת רשות ממלכתית לאבטחת התעופה, כפי שהתחייב שר התחבורה לעשות".

ממשרד התחבורה נמסר: "שר התחבורה יזם את הצעת ההחלטה להקים רשות ממלכתית לאבטחת התעופה בישראל, שתפעל כיחידת סמך עצמאית במשרד התחבורה ותבצע את כל פעולות האבטחה בחו"ל, לכל חברות התעופה הישראליות. המשרד יפעל להמשיך את מתן האבטחה לכל חברות התעופה הישראליות עד להקמתה של הרשות החדשה".