דן הלמן: "גם השנה ענף הפקת האנרגיה יתן תשואה עודפת"

בשיחה עם "גלובס" מדבר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, על התחזיות שלו ל-2011, איזה ענפים מועדפים להשקעה ומה צפוי בארץ ובעולם

שנת 2010 הייתה שנה טובה (נוספת) לבתי ההשקעות הישראליים, גדולים, בינוניים וקטנים. שנה חיובית בשוק האג"ח המקומי, בבורסה של תל-אביב וגם בשוקי ההון בחו"ל סידרה להם תשואות גבוהות במרבית הקרנות והתיקים וכמובן עלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, שגוררת גידול בעמלות ודמי הניהול.

את אור הזרקורים מרכזים ההמלצות והתחזיות של בתי ההשקעות הגדולים אולם גם לקטנים יותר יש מה לומר. למרות שחברת קרנות הנאמנות של הלמן-אלדובי מנהלת מספר קטן יחסית של קרנות, בשנת 2009 הקרן "הזדמנות ישראלי" של הקבוצה השיגה את המקום הראשון בתשואות, מבין כל הקרנות בארץ, עם תשואה של 244.33% (ותשואה מצטברת בשנתיים האחרונות של 301.52% ), ובשנת 2010 הגיעה קרן הקוטב הצפוני של הקבוצה למקום השלישי מבין כל הקרנות בארץ עם תשואה של 34.79% (לאחר תשואה של 131.47% בשנה הקודמת).

וכעת מגיע, איך לא, תורן של התחזיות ל-2011. בשיחה עם "גלובס" אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, כי "הרחבנו את סל המוצרים ב-2010 ומתכננים להגדיל את מספר הקרנות גם ב-2011. בסך הכל אנחנו מנהלים כיום פחות או יותר את אותו היקף הנכסים שניהלנו בתחילת השנה בעיקר מכיוון שבתחילת השנה לא היו מספיק קרנות בתחילת השנה שיכלו לתת מענה לכל אפיק השקעה אבל זה משתנה. יש לנו שיתוף פעולה עם מורגן סטנלי שבאמצעותו נביא את האגדים הטובים ביותר מכל העולם".

"יש להם תוכנה שבודקת את הקרנות ואיך הם מתיישבות על החזית היעילה. כלומר מקסימום תשואה במינימום סיכון ובעזרתם אנחנו נהיה חשופים ומחוברים לקרנות של גופים מובילים בעולם".

"ענף הפקת האנרגיה ימשיך לספק תשואה עודפת על השוק"

-ומה התחזיות שלכם ל-2011?

"תחת ההנחה שהעולם חוזר למסלול של צמיחה, מי שיהנו מזה יהיו החברות הקטנות יותר וגם הסחורות שיקבלו רוח גבית מהצמיחה בעולם. חלק גדול מהצמיחה העולמית תגיע מהמדינות המתעוררות כמו סין, הודו וברזיל. מניות רבות שיש לנו בקרן הקוטב צפויות להמשיך להנות מכך".

בארץ, "אנחנו מעריכים שגם השנה ענף הפקת האנרגיה יתן תשואה עודפת על השוק מכמה סיבות:

1. רמת הוודאות בשוק תגדל. עד סוף 2011 אנחנו נדע בוודאות איך נסגר ששינסקי, נהיה אחרי קידוחי לוויתן במה שקשור לנפט, יהיו תוכניות עבודה לפיתוח שדה לוויתן, חוסר הוודאות בנוגע לתמר יתפוגג ועוד. זה אוטומטית יעלה את שוויין של החברות. הנפט בלוויתן הוא אופציה וגם את זה צריך להכניס לתמחור".

2. בנוסף, "החשיבות של לוויתן מלבד הפוטנציאל לענף כלכלי חדש, היא שהוא בא ומוכיח שתמר ודלית לא היו מקריות וכנראה שבמים מול חופי ישראל יש המון גז ואולי גם נפט".

ברמת המאקרו אומר הלמן כי "המשק צפוי לצמוח השנה בכ-3.5% כך שאנחנו ממליצים להשקיע במניות כמו רמי לוי ואחרות שמתרכזות בישראל. אנחנו מאמינים גם בענף הביומד ובמניות כמו פרוטליקס שהוצאנו עליהם כבר שתי המלצות ואנחנו מחזיקים אותה בקרן הזדמנות ישראלי".

"גם ענף הבנקים נראה מבטיח משתי סיבות: העלאת הריביות תעניק רוח גבית לבנקים. צריך לזכור גם שהבנקים הם ראי של הכלכלה. בנוסף, הם גם יחזרו לחלק דיבידנדים ובסופו של דבר גופים מוסדיים אוהבים, ובצדק, דיבידנדים כך שהם יגדילו כנראה השקעות בבנקים".

"קנדה ואוסטרליה עדיפות על ארה"ב ואירופה"

- ומה לגבי השווקים בחו"ל?

"אנחנו מעדיפים שווקים מתעוררים על המתפתחים. ברזיל ורוסיה למשל עדיפות על ארה"ב ואירופה. במפותחים מדינות כמו אוסטרליה וקנדה עדיפות על ארה"ב ואירופה. לנו יש את קרן הקוטב שמשקיעה במתכות נדירות, יהלומים, זהב, נפט, אורניום ועוד מחצבים ואנחנו מאמינים שלמניות האלה יש פוטנציאל גדול גם ב-2011".

- מה לגבי הסכנות?

"העצבנות בשוק האג"ח העולמי תמשיך להעיק על השווקים. החששות ממשבר החובות באירופה ימשיכו להעיק. הזרים הפסיקו לקנות הרבה אג"ח אמריקני ומי שהחליף אותם היו הגופים האמריקניים. זה מאוד מסוכן. בארץ, ב-2010 הייתה שנה פנטסטית ללקוחות אבל אי אפשר להגיע אפילו קרוב לזה השנה, וזה חלק מהסכנה".

"צריך להיות תיאום ציפיות. התנודתיות צפויה לעלות ותהיה לזה השפעה על הציבור הרחב. והחשש הכי גדול זה מעבר מתסריט של צמיחה למיתון. ההסתברות לזה, בעולם ובישראל, היא לא גדולה אבל היא קיימת. אמנם בעולם התחזיות הן לצמיחה של כ-4% השנה אבל זה יכול להשתנות. האיום ב-2011 הוא פסיכולוגי, של אמון, וזה לא משנה מה יהיה הטריגר שלו".

"אבל בסך הכל הסבירות הגבוהה ביותר היא שגם השנה ירשמו שוקי המניות תשואות חיוביות. בשוקי האג"ח הסיפור שונה כמו שהזכרתי מקודם".