מערכת הבריאות מודל 2011: בתי-החולים ב-200% תפוסה

גל"צ: בבתי-החולים בישראל מורגש עומס כבד שנגרם, להערכות משרד הבריאות, כתוצאה מתחלואת החורף ושיעורי ההתחסנות הנמוכים מפני שפעת ■ 3 חדרי מיון נסגרו אמש עקב עומס כבד

אין חורף, יש מחלות חורף: בבתי החולים בישראל מורגש הבוקר (ב') עומס כבד שנגרם, להערכות משרד הבריאות, כתוצאה מתחלואת החורף ושיעורי ההתחסנות הנמוכים מפני שפעת - כך מדווח גל"צ. במיון הילדים של בית החולים וולפסון בחולון נרשמה במהלך הלילה תפוסה של 200%. אמהות עייפות ממלאות את המחלקה עם ילדיהן, ומנסות להרגיע אותם. חלקם כבר נרדמו מרוב שעות ארוכות של המתנה.

שיעור דומה של מאושפזים נרשם גם במחלקות הפנימיות בברזילי שבאשקלון - שם נסגרו המחלקות לקליטת חולים חדשים. בבתי החולים שניידר לילדים שבפתח תקווה, ובבתי החולים כרמל שבחיפה והעמק שבעפולה נרשמה גם כן צפיפות גבוהה ועומס רב של חולים.

במשרד הבריאות אומרים כי תחלואת החורף הובילה לעלייה החדה בפניות למיון. חוסר המיטות גם הוא אינו מועיל ללחץ, וגם שיעור ההתחסנות הנמוך. שלושה חדרי מיון נסגרו אמש עקב עומס כבד. מדובר בחדרי המיון של בתי החולים קפלן ברחובות, העמק בעפולה וברזילי באשקלון. משרד הבריאות הורה למד"א להעביר לבתי החולים האלה מקרים דחופים בלבד. זו היתה הפעם השנייה במהלך השבוע האחרון בה נסגר חדר המיון בבית החולים ה"עמק", שם אמרו כי קיימת תפוסה של כ-150% במיון ובמחלקות הפנימיות.

או מהו ההסבר לעומס החריג, ד"ר אילן דלאל, מנהל מחלקת מיון ילדים בבית החולים וולפסון, לא צריך נתונים כדי להבין שהמחלקה שלו על סף קריסה. "שקלנו לסגור את המחלקה", אמר דלאל, "העברנו חולים למחלקות אחרות, שמנו מיטות במסדרונות, פשוט אין לנו מקום".

בחדר המיון של בית החולים האווירה קצת יותר רגועה. בניגוד למתח במחלקת מיון ילדים, הצוות מתנהל בשקט יעיל. אבל גם שם, המתנה של שלוש שעות ויותר, אינה דבר חריג.