בכיר בבית הלבן: "הגבלת תקרת החוב תוביל לקטסטרופה"

"יהיה משבר פיננסי חמור בהרבה מכל מה שראינו ב-2008" אמר יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא אובמה, בהתייחסו לאיום הרפובליקנים בדחייה את אישור הרחבת גבולות החוב

"הקרב על הגבלות החוב עלולות להביא לקטסטרופה. אני מתכוון, זה יהיה משבר פיננסי חמור בהרבה מכל מה שראינו בשנת 2008", כך אומר אוסטן גולסבי, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא האמריקני, ברק אובמה בבית הלבן, ומציין כי אלו צפויות להיות ההשלכות אם תתקבל דעתם של הרפובליקנים המאיימים לדחות את האישור להרחבת גבולות החוב.

הרפובליקנים, אשר יקחו השבוע את השליטה על בית הנבחרים, דורשים כי קיצוצי ההוצאות יקטינו את החוב התקציבי של ארה"ב שעומד על כ-1.3 טריליון דולר, כאשר חלק מהרפובליקנים אמרו כי יתנגדו לתקרת חוב גבוהה יותר, אם אובמה לא יסכים על מגוון קיצוצים כואבים.

גולסבי האשים את הרפובליקנים כי הם משחקים במשחק "מי נשבר ראשון" בהתייחס לאמינות הפיננסית של הלאום. "זה לא משחק. אתם יודעים, תקרת החוב... זה לא משהו שצריך לשחק בו" אמר בתוכנית "השבוע" ברשת ABC והוסיף, "אם נגיע לתקרת החוב עלול הדבר להביא לכך שלא נעמוד בהתחייבויותינו, דבר שלא קרה מעולם בהיסטוריה האמריקנית - ההשפעה של זה על הכלכלה תהיה קטסטרופלית".

ללא ההצבעה בקונגרס שתעלה את תקרת ההלוואות שיכולה הממשלה לקחת, עלול משרד האוצר האמריקני להגיע לתיקרת החוב הנוכחית העומדת על 14.3 טריליון דולר. באוצר העריכו כי הממשל עשוי להגיע לתקרת החוב הזו במהלך הרבעון הראשון או השני של השנה.

גולסבי אמר בראיון כי אובמה מוכן לעשות בחירות קשות בעניין קיצוץ ההוצאות כאשר יציג את התקציב בחודש הבא (באמצע פברואר), אך הוסיף כי "חשוב שלא לקצץ בהשקעות כגון חינוך - תהיה זו טעות לקצץ בהשקעות חשובות שכאלה התורמות לצמיחה. נהיה חייבים לעשות בטווח הזמן הבינוני שורה של החלטות קשות , והנשיא אינו מפחד לעשות אותן, ואת זה אני חושב שתראו בתקציב". יו"ר מועצת היועצים של אובמה האשים בבעיות הפיסקאליות הנוכחיות של ארה"ב במשבר הפיננסי שירש אובמה מממשלו הרפובליקני של בוש.