קרנות נאמנות: 2010 עלולה להיות הבעיה ב-2011

לאור המצב הרגיש בשוק הסולידי, והידיים החלשות המאפיינות את המשקיעים בקרנות, עלולים הגיוסים הגבוהים להתחלף השנה בפדיונות כבדים

גם הפדיונות הגבוהים של חודש דצמבר (3.2 מיליארד שקל) לא הצליחו להרוס את החגיגה של ענף קרנות הנאמנות בשנת 2010. הענף סיים את השנה עם גיוסים של כ-16 מיליארד שקל, והוא מנהל כיום נכסים בהיקף שיא של 156.5 מיליארד שקל.

האפיק שבלט בשנה החולפת היה קרנות האג"ח, בעיקר המורכבות. לא פחות מ-16 מיליארד שקל זרמו בשנה החולפת לאפיק, בעיקר לקרנות המשלבות רכיב מנייתי ומדמות תיק השקעות מנוהל.

אנחנו לא רוצים להרוס את החגיגות, אבל מאחורי המספרים היפים של שנת 2010 עלולה להסתתר הבעיה של שנת 2011 בענף.

רוב הגיוסים השנה היו כאמור לקרנות האג"ח. נזכיר כי תשואות האג"ח נמצאות כיום בשפל, והקונצנזוס בשוק הוא שאין מנוס מגל של תיקון בשוק הסולידי, בייחוד לאור העלאת הריבית שצפויה להימשך. ניסיון העבר מראה שמרגע שיתחיל שינוי המגמה - הידיים החלשות בשוק ההון, קרי המשקיעים בקרנות הנאמנות, שנחשבים רגישים לשינויים, ימשכו את כספם בחזרה.

זה אולי יתחיל בטפטופים, אבל ככל שירבו הכותרות המדווחות על שינוי מגמה בשוק - הנהירה תהפוך למאסיבית, ומנהלי הקרנות ימצאו עצמם מוכרים במסות כדי להיענות לדרישת הפדיונות.

בשוק האג"ח הקונצרניות עלולה להיות בעיה חמורה אף יותר. הגופים המוסדיים, שבדרך-כלל מנצלים את הירידות לרכישות ובכך ממתנים את הנפילות, יהיו כנראה מחוץ למשחק. הסיבה לכך היא שרוב האג"ח הקונצרניות אינן עומדות בתקנות ועדת חודק. לכן בשורה התחתונה, המשקיעים שנהרו לקרנות בשנת 2010 כדי להשיג תשואה קצת יותר גבוהה מהריבית האפסית שבפיקדונות, עלולים למצוא עצמם עם הפסדים בשנה הקרובה.

ובחזרה לשנת 2010: הסנטימנט החיובי בענף הקרנות החל עוד ב-2009, שבה צמח הענף ביותר מ-28 מיליארד שקל. כך, בתוך שנתיים צמח הענף ב-58 מיליארד שקל - עלייה של 60% מהשפל שבו שהה בסוף 2008, אז עמדו נכסי הענף על פחות מ-100 מיליארד שקל.

גם השנה נבדלו מנהלי הקרנות האחד מהשני בהיקף הכספים שזרמו אליהם או מהם. הסיפור הבולט ביותר השנה הוא זה של בית ההשקעות פסגות, שדווקא הצליח לרשום גיוסים במהלך חלק גדול מהשנה, אך סיים את 2010 בצורה שלילית. מנגד נמצאת הראל-פיא, שבולטת בגיוסים מרשימים בפער אדיר ממתחרותיה.

המספרים של שנת 2010 בענף הקרנות לפניכם:

1 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוסים בקרנות הכספיות בשנת 2010. הקרנות הכספיות רשמו מגמה חיובית השנה על רקע סביבת הריבית הנמוכה ואי גביית דמי ניהול ברובן. הן אמנם סגרו את השנה באקורד צורם - פדיונות בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד שקל - אולם בסיכום שנתי הן גייסו כאמור כמיליארד שקל. אפיק שהתעורר השנה לחיים הוא הקרנות המנייתיות - אלו צמחו ב-2.5 מיליארד שקל, ומחצית מסכום זה היא גיוסים נטו.

4.5 מיליארד שקל - זהו היקף הפדיונות של פסגות בחודש דצמבר, לא קבלת פנים מלבבת עבור רונן טוב, המנכ"ל הנכנס. בדצמבר ברחו מהקרנות הכספיות של פסגות 4.2 מיליארד שקל על רקע החלטת זהבית כהן, יו"ר פסגות ומנכ"לית בעלת השליטה קרן איפקס ישראל, להעלות את דמי הניהול.

קרנות כספיות הן מוצר גנרי למדי, וברגע שהקרנות הכספיות של פסגות איבדו את יתרון דמי הניהול - הכספים ברחו למתחרים. זו אינה הצרה היחידה של פסגות: גם בקרנות המסורתיות היא לא הצליחה לגייס, ולמעשה היא היחידה בענף שרשמה פדיונות. אלה הסתכמו ביותר ממיליארד שקל.

4.98 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוס של קרנות הראל-פיא, שבניהול סמי בבקוב. אין ספק כי הייתה זו השנה של בית ההשקעות של קבוצת הראל, שכן גם בתעודות הסל הן רשמו שנה טובה (ראו ידיעה נפרדת). מתוך סך הגיוסים של הראל פיא, בקרנות מסורתיות גייסה החברה 3.6 מיליארד שקל - פער עצום ממתחרותיה.

25% זהו שיעור הצמיחה של נכסי קרנות אקסלנס מתחילת השנה. הקרנות שבניהול מאיר מזוז גייסו כ-3.2 מיליארד שקל, מהם 2.6 מיליארד שקל לקרנות כספיות (1.1 מיליארד שקל מהם בחודש דצמבר לבדו).

נתון זה אינו מהווה הפתעה כה גדולה, שכן פסגות איבדה כאמור בחודש זה מיליארדי שקלים מהכספיות. חלקם מצאו בית אצל מנהלים שלא גובים דמי ניהול, וביניהם אקסלנס.

צמיחה יפה נרשמה השנה גם בקרנות אלטשולר שחם, שבניהול גילעד אלטשולר. קרנות החברה גייסו השנה 2.3 מיליארד שקל - היקף הגיוסים השני הגבוה בענף. המומנטום החיובי בקרנות החברה החל בחודש יוני 2010, והמשיך כמעט מדי חודש עד סוף השנה. בנוסף מיוחסת הצמיחה בקרנות לרכישת בית ההשקעות רמקו בחודש ספטמבר, שתרם לקרנות כ-600 מיליון שקל.

1.6 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוסים בקרנות הנאמנות המסורתיות של דש אייפקס מתחילת השנה. בית ההשקעות של אלי ברקת ממוקם במקום השלישי בדירוג הגופים שגייסו בקרנות אלה. חברת הקרנות של דש, שבניהולם המשותף של עידו בירמן ויאיר שני, גייסה ב-2010 סכום של 1.8 מיליארד שקל, מהם רק 171 מיליון שקל לקרנות הכספיות.

170 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות מקרנות כלל פיננסים ב-2010. נציין כי הפדיונות בכלל פיננסים התמתנו השנה, בין היתר על רקע מגמת שיפור בביצועים ובדירוגים. קרנות החברה, סבלו בעיקר מפדיונות בקרנות הכספיות, שהסתכמו ב-534 מיליון שקל; ואילו בקרנות המסורתיות עמדו על 364 מיליון שקל. הגיוס בקרנות המסורתיות והפדיונות בכספיות נובעים מאסטרטגיה של המנכ"ל, טל רז, להתמקד בגיוסים בקרנות הרווחיות לבית ההשקעות, ולהימנע מגיוס בקרנות ללא דמי ניהול.

11
 11