שנה פושרת: מתעודות הסל האג"חיות יצאו כספים ב-2010

ענף תעודות הסל מסכם שנה פושרת, עם גיוסים של 4.5 מיליארד שקל ■ שוק תעודות הסל האמריקני דווקא נמצא כעת בשיאו

בעוד שעבור ענף קרנות הנאמנות 2010 הייתה שנה מצוינת, ענף תעודות הסל סוגר שנה פושרת בלבד, שבה נכסיו צמחו ב-8.5 מיליארד שקל, להיקף נכסים של 57.6 מיליארד שקל. כ-4.5 מיליארד שקל מהצמיחה מיוחסים לגיוסים נטו, וביחס לשנים קודמות, למעט שנת המשבר, מדובר במספרים נמוכים המעידים אולי על העדפת המשקיעים לניהול אקטיבי על פני פאסיבי.

מעניין לציין כי שוק תעודות הסל האמריקני דווקא נמצא כעת בשיאו, ורק לפני שבועיים חצה את רף טריליון הדולר בהיקף הנכסים - אבן דרך משמעותית עבור תעשייה שהוקמה לפני 17 שנה עם השקת תעודת הספיידר על מדד ה-S&P 500. נתון מעניין נוסף המעיד על חוזקה של התעשייה הזו בארה"ב, הוא כי לא פחות מ-750 תשקיפים להנפקת תעודות סל נמצאים בהליך אישור ברשות ניירות ערך האמריקנית (כך על פי אתר יאהו פייננס), מה שמרמז כי הפריחה בענף תימשך לפחות גם בשנה הנוכחית.

ונחזור לענף המקומי. סיבה אפשרית נוספת לחולשת תעודות הסל בארץ נוגעת לעלויות. אם בעבר התעודות נחשבו למוצר זול מאחרים, הרי שבעקבות התגברות התחרות בענף הקרנות והשחיקה בדמי הניהול, נעלם במקרים רבים גם יתרון המחיר בתעודות.

שינוי במפת השחקנים

ב-2010 ניכר גם שינוי במפת השחקנים בענף. הקונסולידציה ושינויי הבעלות שאפיינו את שנת 2009 נמשכו גם בשנה החולפת, עם רכישת השליטה בתכלית על ידי דש-איפקס. על פי הערכות, בסופו של תהליך תמזג דש איפקס בין תכלית ואינדקס, ליצירת החברה הגדולה בענף תעודות הסל שתנהל 20 מיליארד שקל.

מרבית הגיוסים השנה, כ-2.9 מיליארד שקל, זרמו לתעודות העוקבות אחר מדדי מניות בארץ - כך לפי נתוני איגוד תעודות הסל שבלשכת המסחר. אפיק התעודות המנייתיות כבר מנהל 24 מיליארד שקל - 42% מהענף, וגיוסים של 2.2 מיליארד שקל נרשמו גם בתעודות שעוקבות אחרי מדדי מניות בחו"ל. באפיק האג"ח, לעומת זאת, נרשמה מגמה שלילית, והכספים שיועדו לאפיק זה הלכו ככל הנראה לענף הקרנות. כך, בעוד שקרנות האג"ח רשמו השנה גיוסים גבוהים, מהתעודות העוקבות אחר מדדי האג"ח דווקא נפדו כמיליארד שקל, אולם הוא עדיין האפיק השני בגודלו - עם כ-16 מיליארד שקל נכסים.

מקרב מנהלי התעודות, בדומה לקרנות הייתה זו שנה מוצלחת להראל פיננסים. הראל סל שבניהול אורי שור כמעט שילשה את נכסיה, להיקף של כ-3 מיליארד שקל, וזאת הודות לגיוסים של 1.7 מיליארד שקל - הגבוהים בענף. שור התייחס היום לחולשה בענף, וייחס אותה לשני גורמים: "כשהתשואות באג"ח כל כך נמוכות, עמלות הקנייה והמכירה של תעודות הסל נוגסות באופן משמעותי בתשואה (בקרנות אין עמלות, ת.ק.). סיבה נוספת היא שכשהתשואות כאלו נמוכות, קל יותר למכור ניהול אקטיבי שיבחר את אותן אג"ח שעוד נותר בהן בשר". לגבי השנה הבאה, מעריך שור כי "על רקע עליית הריבית הצפויה, פרופורציית הגיוס בין התעודות לקרנות תשתנה לטובת התעודות, כשהאפיק המנייתי ימשיך לבלוט".

גיוסים נרשמו גם אצל שאר המנהלים, למעט מיטב מדדים שאיבדה מתחילת השנה 679 מיליון שקל. פסגות סל בניהול טל ורדי אמנם סבלה מפדיונות בחודשים האחרונים, אך סיימה את השנה במקום השני, עם גיוסים של כמיליארד שקל.

תעודות סל
 תעודות סל