חיים שני: העלנו את מס הדלק כדי לעמוד ביעד הגירעון

(עדכון) - 56 אגורות מכל שקל שהצרכנים משלמים על הבנזין - הולכים לקופת המדינה ■ ח"כ יואל חסון: "שהציבור ייצא מהאדישות שלו"

מחירי הדלק בשיא ומעמד הביניים הולך ונעלם, וכנראה שגם ממרומי הכנסת מתחילים להרגיש את זעם העם. הוועדה לביקורת המדינה תקיים היום (ג') דיון מיוחד בנושא מחירי הדלק; כידוע, לוועדה ישנה יכולת להורות למבקר המדינה לבדוק את הנושא, אולם לא ידוע אם היא תקבל החלטה בתום הדיון.

מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן עלה במוצאי שבת לשיא של 7.14 שקלים, הן בשל התייקרות הנפט בעולם אך גם בעיקר העלאה נוספת של מס הבלו ב-26 אגורות לליטר. מאז עלייתו של רה"מ בנימין נתניהו לשלטון עלה מס הבלו בכחצי שקל לליטר. למעשה, רוב הכסף שהצרכנים משלמים היום על דלק הולך דווקא למדינה, שכן המסים מהווים 56% ממחיר הבנזין.

"כשאני שומע מצד אחד שהסיבה לעליית מחירי הדלק היא סביבתית - כלומר לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית - אך מצד שני הממשלה מעלה גם את מחירי התחבורה הציבורית, אז המסקנה היא שהממשלה הזו רוצה להכניס מיליארדי שקלים על חשבון הציבור", אמר לגלי צה"ל ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה.

בפתיחת הדיון היום אמר חסון כי מחירי הדלק בישראל הם "מהגבוהים בעולם". לדבריו, "יש הקלה במיסוי הישיר אך עלייה במסים העקיפים. הציבור חייב לצאת מהאדישות שלו. תנו צעקה. זה נדרש וזה מחייב. המסים העקיפים האלה לא נכונים ואני חושב שקול הציבור צריך להישמע - אני רוצה לשמוע את הציבור מרים קול צעקה לגיטימי ברחוב".

חיים שני: "ערך סביבתי" למס הדלק

את משרד האוצר ייצג בדיון חיים שני, מנכ"ל האוצר. הוא אמר שהדרג המקצועי באוצר קיים דיון במשך 8 חודשים אודות החוזקות והחולשות של מדינת ישראל. "כתוצאה מהתהליך הזה בנינו לממשלה הצעה לתקציב המדינה. הגדרנו בתקציב 3 מרכיבים עיקריים: טיפול בתחרותיות של ישראל, טיפול בשוק העבודה וטיפול במנועי צמיחה פנימיים. בכל אחד מהסעיפים האלה היו תקנות וחקיקה כדי לקדמם", אמר שני.

שני דיבר על שיקולי הגירעון התקציבי העומד בפני משרד האוצר ועל החשיבות בעמידה ביעדי הגירעון. "את הפער שנוצר אנחנו צריכים לסגור במסים חדשים", אמר שני וייצג בכך את השורה התחתונה בהחלטת האוצר להעלות את המסים העקיפים - ובכללם את המסים על הדלק.

שני אמר שלהעלאת המס על הדלק יש גם "ערך סביבתי" והתכוון לכך שהעלאת המס אמורה לגרום לישראלים להעדיף תחבורה ציבורית על פני נסיעה ברכב פרטי. עם זאת, הוא כלל לא התייחס לרמה הירודה ולחוסר הזמינות של התחבורה הציבורית בישראל.

שני הדגיש כי העלאת מס הדלק - כמו גם מסים נוספים - נעדה לעמוד ביעדי הגירעון, והביא כדוגמה את המצב באירופה שסובלת ממשבר חובות. "לנו אין מי שיעזור", אמר שני. "עשינו אלטרנטיבות של כל מיסוי אפשרי; כמובן שהיה אפשר לקצץ בקצבאות או בדברים אחרים. יש מגוון רחב של נושאים אפשריים".

ערן יעקבי, סמנכ"ל כלכלה ברשות המסים, אמר שהעלאת מחיר הדלק תביא באופן ודאי לירידה בביקושים כיוון שאנשים יסעו פחות. חלק מחברי הכנסת בדיון נזפו בו ואמרו כי אין אלטרנטיבה אמיתית של תחבורה ציבורית ולכן העלאת מחירי הדלק רק תפגע בציבור ולא תגרום לו לנסוע פחות.

"לא היה שינוי בעשור האחרון במס הבלו, למעט עלייה של 30 אגורות לליטר במאי 2009 ועלייה נוספת עכשיו", אמר יעקבי.