ועדת הכלכלה מתנגדת להמלצות ששינסקי

(עדכון) - תדמור: "'תמר' ממש לא הוחרגה; מדברים איתנו על 18% תשואה במחיר גז של 7 ד' - אבל אין דבר כזה" ■ נובל: "רק החרגת 'תמר' תביא לאספקה ב-2013"

יום לאחר פרסום הדוח הסופי של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי המדינה מהכנסות תגליות הנפט והגז, התכנסה היום (ג') בצהריים ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לדון במסקנות הדוח הסופי.

בסיכום הדיון החליטה ועדת הכלכלה לתמוך דווקא בעמדת משרד התשתיות ולא בעמדת משרד האוצר. כזכור, נציגי משרד התשתיות בוועדת ששינסקי הגישו חוות דעת מיעוט והתנגדו למסקנות הוועדה, תוך שהם מביעים חשש מכך שתגלית "תמר" לא תפותח עד שנת 2013, מה שיפגע באספקת הגז. ועדת הכלכלה דחתה היום הצעת החלטה התומכת באוצר, אולם ח"כ שלי יחימוביץ' ויו"ר הוועדה כרמל שאמה הגישו רביזיה, על מנת לערוך הצבעה נוספת בעתיד. יש לציין כי לשאמה ויחימוביץ' יהיה קשה - אולי בלתי אפשרי - לשנות את החלטת ועדת הכלכלה בהמשך, שכן מדובר באותם חברים בוועדה.

הוועדה דחתה על חודו של קול את הצעתו של שאמה, שביקש לבטל החלטה קודמת של ועדת הכלכלה שתמכה בהחרגת "תמר" ו"לוויתן" מהמלצות ועדת ששינסקי. נגד ההחלטה הצביעו 4 חברי כנסת ובעדה הצביעו 3.

בדיון השתתפו נציגי משרדי האוצר והתשתיות, חברי ועדת ששינסקי, נציגי חברות הנפט והגז ועוד. במקביל לדיון התקבצו מחוץ לכותלי משכן הכנסת עשרות מפגינים שהביעו תמיכה בהעלאה חדה יותר של התמלוגים. הם הניפו שלטים בהם נכתב: "80% לציבור - 20% לבעלי ההון".

נציג חברת נובל אנרג'י, ביני זומר, אמר בדיון כי "רק החרגת 'תמר' תביא לכך שחברת נובל אנרג'י תצליח לספק את הגז הטבעי מקידוח תמר בשנת 2013 כפי שהתחייבה וכפי שרוצה מדינת ישראל. כל ניסיון לבצע שינוי רטרואקטיבי עלול לסכן את היכולת של נובל לעמוד בלוחות הזמנים הקיימים".

לצפייה בעיקרי הדוח הסופי של ועדת ששינסקי - לחצו כאן

"מסקנות הוועדה, ככל שיהיו טובות, ייזרקו לפח האשפה של ההיסטוריה ללא רוב בכנסת", אמר שאמה. "כרגע, לצערי, הטייקונים והלוביסטים הצליחו ליצור אווירת 'אנטי-ששינסקי' בוועדות הכנסת וללא התגייסותו של ראש הממשלה נראה שהציבור שוב יפסיד".


שאמה אמר כי הוא מודאג מכך "שכעת שמסקנות הוועדה הגיעו למסדרונות הכנסת - תהיה כאן שיטת הסלאמי". שאמה, המתנגד לכך שיישום הדו"ח יהיה באחריות ועדת הכספים של הכנסת, הוסיף כי "גם בוועדת הכלכלה וגם בוועדת הכספים המסקנות יאומצו. בוועדת הכספים המדינה תצטרך לשלם צ'ק; בוועדת הכלכלה זה יהיה בחינם".

נציג משרד האוצר בדיון סיפק למשתתפים דוגמה מספרית להמלצת ועדת ששינסקי להתחיל במיסוי רק לאחר תשואה של 150% על ההשקעה: "אם ב'תמר' משקיעים 3.5 מיליארד דולר בפיתוח - אז רק אחרי שהמשקיעים ישיגו רווח של פי 1.5 על ההשקעה הזו - יחל המיסוי על 'תמר'".

גם חה"כ שלי יחימוביץ', ממובילת המאבק בחברות הנפט והגז ומי שתמכה בהעלאת המיסוי והתמלוגים, נכחה בדיון וכהרגלה תקפה את החברות ואת המשקיעים. "המשקיעים האלה הם חבורה של אינטרסנטים", אמרה יחימוביץ'. ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' (קדימה) תקפה את יחימוביץ' ואמרה לה שכל מה שהיא מחפשת זה "עוד תמונה ועוד תמונה בעיתונים". היא גם לא חסכה שבטה משר האוצר יובל שטייניץ ואמרה: "בא שר האוצר ומנסה לתפוס כותרות על הגז כדי שישכחו מזה שהוא פוגע באזרח הקטן".

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו היוצא, ביקר את המלצות ששינסקי ואמר: "אני כמנכ"ל ישראמקו מעביר צ'ק לקופת המדינה של 45% מס ועכשיו באים אלינו ושמים עלינו היטלים?! המשקיע הקטן משלם 70% מס. אני מייצג את המשקיעים הפרטיים בישראמקו שמחזיקים 97% מיחידות ההשתתפות. התשואה ב'תמר' לאחר המלצות הוועדה היא 18%; התשואה שעמדה בפנינו בהתחלה עמדה על 30%. זה מה שראינו כשפנינו לאותם משקיעים קטנים כשפנינו אליהם וביקשנו מהם להשקיע מכספם. מדוע לקבוע שאי אפשר להעביר הפסדים מפרויקט אחד לפרויקט אחר?".

"לא להיכנס לוויכוח עם היזמים"

מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח, שכתב דעת מיעוט בוועדה יחד עם הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד ד"ר יעקב מימרן, אמר כי "משק הגז הטבעי בישראל מצוי בצומת מאוד בעייתי. יש היום מאגר אחד מפותח במדינת ישראל וקוראים לו 'מרי-B. כ-37% מייצור החשמל ב-2010 היה מגז טבעי ובשעות שיא הכמויות הללו מתקרבות ל-50%. אם נמצא את עצמנו במצב שבו המאגר היחידי הולך ומדלדל והצרכים של המשק הולכים וגדלים. צריך לתת העדפה ברורה לחבור של מאגר נוסף - וזה לפני כל שיקול אחר, כולל פיסקאלי.

"לא ניתן לזה פיתרון ולכן היינו צריכים להתריע על-כך. להכניס את משק האנרגיה הישראלי למצב של כשל במודע - זו טעות. זה מצב של כשל ומצוקה ואסור לנו להיות שם. לא בגלל אינטרסים של גורם כזה או אחר אלא בגלל אינטרסים של מדינת ישראל והציבור. תוך כדי דיוני הוועדה נעמדו גורמים ממנים מהצד ואמרו יש לנו בעיה להתקדם ולהתחייב כל עוד אנחנו לא רואים כיצד ייראה המבנה הפיסקאלי, מה יהיה שיעור המס. אנחנו לא רוצים להיכנס לוויכוח עם היזמים אם כן או לא אפשר לממן".

צמח התייחס במשתמע לדברי שר האוצר שטייניץ כי השותפים ב"תמר" יידרשו להחזיר את זכויותיהם במאגר אם יימנעו מלפתח אותו, ואמר כי "החברות שקיבלו את החזקה עומדות בתנאי החזקה ואני מקווה שלא נראה שום חריגה מתנאי החזקה. אסור לנו להיות תלויים בספק אחד שמביא את הגז הטבעי ממקור אחד מחוץ לגבולות מדינת ישראל. אסור לעשות את זה בניהול סיכונים".

תדמור: "תמר" ממש לא הוחרגה מהמלצות ששינסקי

ח"כ לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, יו"ר הפורום לפעולה אזרחית, אמר כי "אין אח ורע בעולם לשיעור ההכרה בהוצאות שניתן כאן. בכל העולם נותנים 100%-130% וכאן נותנים 200%. אפילו פרופ' יוג'ין קנדל ופרופ' איתן ששינסקי אמרו שהם הלכו לטובת היזמים. נער הייתי וגם זקנתי; אני לא זוכר כאלה לחצים, שאיימו לפטר שרים בממשלת ישראל".

מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור טען כי ועדת ששינסקי סטתה מהמנדט שניתן לה. "נעשתה השוואה הזויה למדינות שחלק מהן לא זוכרים שהן קיימות. נעשתה השוואה לשלוש מדינות OECD, שאחת מהן - נורבגיה - אינה רלבנטית. יתרה מכך, נאמר שאחרי שייבחרו המדינות דרושות התאמות לישראל; התאמה ראשונה היא שאנחנו מדברים על גז ולא על נפט. התאמה שנייה היא שאנחנו מדברים על מים עמוקים; רק 1% מהגז בעולם מופק במים עמוקים. במהלך השימוע נובל אנרג'י הציגה מצגת שמראה שבארה"ב ובאנגליה אפשר למכור את כל שוק. בישראל השוק מוגבל ואם לא די בכך איבדנו בגלל אפקט ששינסקי לקוח מאוד משמעותי (החברה לישראל - ע.ב.)".

בשלב זה אמר לו שאמה כי דה-פקטו "תמר" הוחרגה מוועדת ששינסקי, ותדמור השיב: "ממש לא. הייתה תובנה ברורה שצריך להחריג את 'תמר'. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באותו מצב כמו הרכבת הקלה שהמדינה תצטרך לקחת על עצמה את הפרויקט. ספרי ההסטוריה מלאים בפרויקטים כאלה שתועלת ציבורית לא יצאה מהם. כשמדברים איתנו על תשואה של 18% שוכחים לציין שזה מתבסס על מחיר גז של 7 דולר - לא קיים כאן מחיר כזה".

צחי סולטן, דירקטור ובעל השליטה בשותפות מודיעין, אמר כי "דווקא אותם משקיעים בעלי שכר של 4,000-5,000 שקל, בעלי המשכורות הנמוכות לא הולכים למס הכנסה לעשות תיאום מס. הצענו לוועדה לקבוע שיעור מס אחיד למשקיעים הקטנים של 20% או 25% ואז נקל על המשקיעים הקטנים שהם לא יצטרכו לשלם 45% מס".