מלכודת הדבש של נדל"ן בפריפריה

בואו ונעשה חשבון פשוט: סבסוד המשכנתא שמציע אטיאס, פחות עלויות הנסיעה למרכז

בין קריית-שמונה לתל-אביב מפרידים 187 ק"מ; בין בית-שאן לתל-אביב 120; בין באר שבע לתל-אביב מפרידים 110.

אותם מנהיגים שמפזרים ללא הרף הבטחות על קיצור הנסיעה בין הבית בפריפריה לעבודה בתל-אביב, או ועדת השרים שאישרה אתמול את ההצעה לסבסוד משכנתאות בפריפריה בסכום 475-800 שקל לחודש, נתנו בלי משים את ידם לתוספת 43 אגורות לכול ליטר דלק החל מהשבוע והוסיפו תרומה משמעותית למעמד הפריפריה כמלכודת הדבש של אזרחי ישראל.

לתושב קריית-שמונה שנע כל בוקר וערב על הכביש למרכז, בהנחה שהרכב שלו "זולל" דלק ביחס 1:10, מדובר בתוספת 16 שקל יומית. יותר מ-300 שקל לחודש. לתושב באר שבע מדובר בתוספת יומית של 9 שקלים. וזוהי רק התוספת בינואר 2011. לפי לוח העלויות של חברת "חשב", עלות של כל ק"מ נסיעה ברכב עומדת בממוצע על יותר מ-2 שקל - מה שאומר 750 שקל לנסיעה הלוך-חזור מקריית-שמונה למרכז. 410 שקל למי שנוסע מבאר שבע. ולא דיברנו על 40 שקל לנסיעה יומית הלוך ושוב בכביש 6, או על 23 שקל מהם ייפרד מי שבחר לנסוע במנהרות הכרמל.

מי שמתפתה לאפשרות הכמעט יחידה לקנות דירה חדשה בישראל ואפילו בית צמוד-קרקע במחיר של פחות ממיליון שקל, ודאי אחרי שהממשלה החליטה להעניק לו סבסוד משכנתא בגובה של מאות שקלים, יגלה כבר בחודש הראשון שעל הדלק הוא משלם יותר.

ואגב, בכל העולם גומעים מרחקים כאלה בקלות ברכבת. בחלק מהעולם המערבי גם דואגים שתושבי הפריפריות ישלמו הרבה פחות על אותן נסיעות. אבל אצלנו לרכבת אין מספיק קרונות ואף אחד אפילו לא מדבר על סבסוד תחבורה ציבורית למי שגר רחוק. ואם זה לא מספיק, כשתושב הפריפריה מגיע סחוט לתל-אביב ברכבו הפרטי, הוא מגלה שעל החניונים בעיר ("אחוזות החוף") הוא משלם פי 2 מתושב תל-אביבי.

יחס מעליב

בכנס שערכה חטיבת המחקר של בנק ישראל בסוף השבוע האחרון, בין שלל הנוסחאות והדיבורים על כן או לא "בועה", הציג הכלכלן מנחם פרלמן נתונים מרתקים על הפער במחירים בין תל-אביב לבין שולי המדינה - חרף פיתוח התשתיות (כבישים ורכבות), חרף המחירים הבלתי הגיוניים בתל-אביב וחרף איכות החיים שמוכרים לנו על החיים הרגועים והשלווים מחוץ לסיר הלחץ של מרכז המדינה.

בשנת 2000 עמד המחיר הממוצע למ"ר בצפון על כמחצית מהמחיר הממוצע למ"ר במחוז תל-אביב. בשנת 2009 היחס עמד על 0.27 בדירות הקטנות, 0.32 בדירות 4 חדרים ו-0.35 בדירות 5 חדרים. בחיפה היחס עמד בשנת 2000 על כ-0.65 מ"ר. למעשה, בחיפה עלה 35% פחות ממ"ר דומה בתל-אביב. בשנת 2009 היחס עמד על 0.41 בדירות 3 חדרים, 0.46 בדירות 4 חדרים ו-0.5 בדירות 5 חדרים.

כלומר, כל מ"ר בחיפה נמוך ב-50% לפחות ממ"ר בתל-אביב. בדרום מחיר למ"ר עומד על כ-0.4 מול תל-אביב, ואפילו במחוז מרכז, על פניו נסיעה של חצי שעה לכל היותר לתל-אביב (למי שלא מכיר את הפקקים ואת העדר האלטרנטיבה בתחבורה ציבורית), ירד היחס מ-0.7 לפחות בשנת 2000 ל-0.67 בשנת 2009.

כלומר, בשורה תחתונה, מכיוון שהכל יחסי בסופו של דבר, אפשר לראות בבירור שאלה לא המחירים בפריפריה, שכבר ירדו ליחס מעליב מול תל-אביב. הציבור, מסתבר, כנראה כבר הפנים ולמד שלא כדאי לגור בקצה המדינה. בטווח הבינוני והארוך, הזול הוא בעצם יקר. אפילו מול המחירים האסטרונומיים של תל-אביב.