הגענו לקו האדום של הדולר

השאלה אינה אם האוצר יירתם לעזרת בנק ישראל במלחמה על שער הדולר - אלא מתי

משרד האוצר הטיל בשבוע שעבר פצצה בשוק המט"ח. המשרד הצהיר, כי בכוונתו להמיר חלק מהחוב הדולרי של מדינת ישראל לשקלים באמצעות עסקות החלף (SWAP), בדומה לרכישת דולרים מצד בנק ישראל. להצהרה זו משמעות רחבה הרבה יותר מרכישת 3-5 מיליארד דולר.

מעט אחרי הטלת הפצצה הזדרזו כלכלני אחד מבתי המסחר המקומיים במט"ח לשחרר הצהרה. "שום דבר לא יעזור - השקל ימשיך להתחזק", הם כתבו. חייכתי ונזכרתי באויב הגדול ביותר של שחקני המט"ח - הקיבעון המחשבתי.

רובנו לוקים בקבעון המחשבתי ברמה כזאת או אחרת, החוכמה היא לדעת להתנער ממנו ברגע הנכון.

לפני מספר שנים, כשניהלתי את מערך השיווק בחדר עסקות של אחד הבנקים בארץ, אירעו בסמיכות שני מקרי חטיפה: גלעד שליט בעזה, אלדד רגב ואהוד גולדווסר בגבול לבנון.

חטיפת שליט, שקרתה קודם, התקבלה בשוק המט"ח באדישות מוחלטת. מט"ח רב זרם לישראל גם אז והדולר נחלש ונסחר סביב 4.38 שקלים לדולר. כשארע מקרה החטיפה השני, מספר ימים לאחריו, התחזק הדולר במקצת מיד עם פרסום הידיעה.

כששמעתי את הדילרים מתקשרים ללקוחות ומציעים להם לנצל את ההתחזקות למכירת דולרים, הצעתי לדילרים לעצור רגע ולחשוב: אמנם החטיפה הראשונה לא הזיזה את השוק אך שתי חטיפות בסמיכות זמנים כה רבה, זו כבר אופרה אחרת. על זה לא יעברו בשתיקה. זו כבר מלחמה. "הלקוחות שלכם יוכלו למכור דולרים בשער הרבה יותר גבוה בעוד מספר ימים", הבטחתי להם, ולצערי - צדקתי. ההמשך ידוע, המלחמה פרצה והדולר אכן זינק ל-4.53 שקלים.

מי שטוען כי שוק המט"ח הוא כרטיס בכיוון אחד, לא היה בשוק מספיק שנים. הגולשים הנאמנים, סבורני, היו מופתעים פחות מהפצצה החדשה של האוצר. השאלה היחידה היא לא אם אלא מתי יירתם האוצר לעזרתו של בנק ישראל ויפעיל את הכלים העומדים ברשותו במלחמה על שער הדולר. על המתכונת הנוכחית של התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח אבד הכלח ודרוש שינוי או יותר נכון תגבורת, ההימור שלי הוא שזה יקרה סביב שער ה-3.5 שקלים לדולר.

אך שאף אחד לא יטעה, להצהרות האוצר עדיין אין שום אפקט. הדולר אומנם התחזק באחוז או שניים מול השקל (ע"פ סגירת המסחר בניו יורק), אך הסיבה לכך הייתה התחזקות המטבע האמריקני בעולם, בעיקר כלפי האירו, תוך שבירת רמת 1.296 שהחזיקה מעמד זמן רב.

סל המטבעות כלל לא התאושש ונמצא סמוך מאוד לנקודת השפל שנקבעה כמה חודשים לאחר תחילת התערבות בנק ישראל. הגופים המקומיים עדיין ממשיכים למכור מט"ח כאילו דבר לא קרה ורק בניו יורק ניתן להבחין בשינוי דפוסי חשיבה. פצצת האוצר, לו הייתה מוטלת לפני שנה, הייתה גורמת לאפקט מיידי של פיחות. עם זאת, היום כל כך הרבה גופים מהמרים לטובת השקל ואף אחד לא ממהר לשנות פוזיציה.

המסר החשוב אותו צריכים להפנים שחקני המט"ח הוא שבשבוע שעבר נמתח קו אדום שמעברו רואים באוצר ובבנק ישראל סכנה לכלכלת ישראל, לצמיחה ולאבטלה. בעתיד, יתווספו לכלי המלחמה נגד שער הדולר היורד עסקאות החלף של האוצר ורגולציות כמו ביטול פטורים ממס, לפי מידת הצורך.

לכך יש להוסיף הערכות הרבות של בנקים, כלכלנים ואנליסטים להמשך התחזקות הדולר בעולם השנה. אם אכן הדולר יתחזק, לתחזוק הפוזיציה של המשקיעים הזרים והגופים המקומיים המאמינים בהתחזקות השקל, יידרשו מיליארדים רבים.

על עובדה אחת קשה להתווכח - שנת 2011 נפתחה ברגל שמאל לחובבי השקל.

הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.