דש: "האש בוערת בחצר האחורית של הכלכלה העולמית"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז': לחצים לעליית מחירים בעולם צפויים להמשיך ולהתגבר ולהשפיע על האינפלציה בישראל

"הדיווחים שמתפרסמים בתקופה האחרונה לגבי תביעות השכר מצד סקטורים שונים במשק, שלעיתים נענים במהירות ובנדיבות, מעלים חשש שבמהלך השנה הקרובה נראה עליה משמעותית בשכר הממוצע במשק. תהליך זה מעורר חששות הנוגעות ישירות להתנהלות של שוק האג"ח שיושפע לרעה מעליה בלחצי האינפלציה מחד, ומאידך מגידול בהוצאות הממשלה" - כך אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', בסקירת המאקרו השבועית.

"השכר הכולל במשק, שמחושב כמכפלה של השכר הממוצע במונחים ריאליים במספר הכולל של המשרות, ממשיך להצביע על מגמת התרחבות. השכר הכולל עבר את השיא שהיה לפני המשבר ותומך בהתרחבותה של הצריכה הפרטית במשק. פירוק המכפלה לגורמים, מראה שהגידול בשכר הכולל הושג בעיקר בזכות הגידול בכמות המשרות ובמידה פחותה יותר מעליה בשכר. עובדה זו מהווה עדות לכך שהמשק עדיין לא הגיע למצב של תעסוקה מלאה שיכול לגרום להגברת הלחצים לעליה בשכר", אומר זבז'ינסקי.

"למרות עליה בסביבת האינפלציה, בנקים מרכזיים בעולם "מתחרים" ביניהם על השגת שער חליפין תחרותי עבור המטבע שלהם, ואינם מעלים את הריבית בקצב הנדרש, בדומה לבנק ישראל. כתוצאה מהתפתחויות הללו, לחצים לעליית מחירים בעולם צפויים להמשיך ולהתגבר ולהשפיע על האינפלציה בישראל".

ובינתיים האש ממשיכה לבעור בחצר האחורית...

לגבי ההתפחויות בכלכלה העולמית מציין זבז'ינסקי כי התקדמות השיפור בנתונים כלכליים ובשווקים בתקופה האחרונה, מתרחש כאשר האש ממשיכה לבעור בחצר האחורית של הכלכלה העולמית. "כוונתנו כמובן למצבה של אירופה, כפי שבאה לידי ביטוי בפרמטרים פיננסיים רבים. סימני אזהרה אינם מתמקדים במדינות דרום אירופה בלבד, אלא מתפשטים גם ללבה של האיחוד".

מספר עובדות הממחישות את גודל הסיכון הממשיך להתגבר ברקע:

1. ה-CDS של גרמניה נמצא קרוב לשיא (ראו תרשים 10), ה-CDS הממוצע של הבנקים באירופה בשיא.

2. החששות אינם נעצרים בסקטור הממשלתי או הפיננסי. לאחרונה חלה עליה ב CDS של האג"ח הקונצרניות בדירוג השקעה באירופה.

3. פרמיית CDS של האג"ח HY נמצאת במרחק הקטן ביותר מאז ועולם, מהפרמיה של הבנקים באירופה.

4. לראשונה, פרמיית ה-CDS של המדינות במזרח אירופה זהה לפרמיה של המדינות במערב אירופה.

שוק התעסוקה בארה"ב עובר 'אירופיזציה'

פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב אכזב את המשקיעים. אחרי שנתוני הסקר של משרות חדשות במגזר פרטי שהתפרסמו באמצע שבוע, הצביעו על הגידול של כמעט 300 אלף משרות, נתון של 103 אלף ניפץ את האשליות שנוצרו. המספר הזה לא מספיק כדי לגרום לשינוי משמעותי במצב התעסוקה. כתוצאה מכך, חלק מאנשים מאבדים תקווה ויוצאים ממעגל כוח העבודה. ירידה בשיעור האבטלה שנרשמה בחודש דצמבר לרמה של 9.4%, הינו הביטוי הברור ביותר לכך.

למרות המצב הקשה של שוק העבודה בארה"ב וכמות גדולה של מובטלים, השכר הממוצע לשעה המשיך לעלות לאורך כל התקופה. עובדה זו עלולה להקשות על המעסיקים להגדיל כמות המשרות.

זבז'ינסקי אומר כי בחינת השינויים בענפי התעסוקה עצמם מגלים תמונה מעניינת. משקל הסקטורים בעלי נגיעה לתקציבים ממשלתיים באופן ישיר או עקיף (משרות בממשלה, במערכת החינוך ובשירותי הבריאות), גדל מ-31% ל-34%. לעומת זאת, עבודות בענפי התעשייה ובינוי יחד התכווצו מ-17% ל-13% בלבד. בכך הופך שוק התעסוקה בארה"ב דומה יותר למצב באירופה. תהליך זה יקשה על הממשלה לצמצם את התקציבים מחד, ומאידך דורש יישום רפורמות משמעותיות הנועדות להרחיב כמות המועסקים בסקטור העסקי.