אז עכשיו אנחנו יודעים הכול?

בעידן האינטרנט כבר אי-אפשר לא לדעת משהו. לא לדעת זו פריבילגיה שנגזלה מאיתנו

לפני כמה ימים הילדים שאלו אותי איך עושים מגנט. לא יודע, עניתי. אז תסתכל באינטרנט, אמרו שני הקטנים האלה. בני שלוש וחצי עוד רגע, וכבר לא מוכנים לקבל "לא יודע" אחד פשוט.

אז נכנסתי לאינטרנט ותיק תק חזרתי עם תשובה: לוקחים ברזל, מכוונים את הקצה שלו לצפון ודופקים חזק בפטיש משהו כמו מאה פעם בדיוק באותה זווית עד שנהיה מגנט. זה משהו, האינטרנט הזה. אחר-כך הייתי גם צריך להוכיח שזה עובד, ועכשיו אני צריך להקליד עם שתי אצבעות פחות אחרי מכה אחת לא-מי-יודע-מה מוצלחת.

העניין פה הוא לא המגנט או האצבעות שלי, העניין הוא ה"לא יודע". כבר אי-אפשר לא לדעת. לא לדעת זו פריבילגיה שנגזלה מאיתנו, כי כל הידע מונח בקצות האצבעות שלנו, לפחות בקצה של שמונה מהן. אז עכשיו אנחנו יודעים הכול.

האומנם? מה אנחנו יודעים בעצם? האם ככל שאנחנו יודעים יותר אנחנו בעצם יודעים פחות?

עסקתי בזה לא פעם מזוויות שונות. למשל, הזיכרון: פעם החכם היה זה שזוכר הרבה דברים. היום נקרא לו אובססיבי.

למשל, היכולת לחשב: פעם החכם היה זה שיכול היה לחשב במהירות כמה זה 769 כפול 873.5. היום נקרא לו איש הגשם.

למשל, החוזק הפיזי: הוא הפך בעידן של מנופים ורובוטים ליכולת הנשמרת בעיקר לראווה, באולימפיאדות. הטכנולוגיה נתנה לנו המון, אבל היא לוקחת מאיתנו לא פחות.

אתם ודאי מכירים את להיט האינטרנט "מיסטר פרימן", ואם אתם עדיין לא מכירים רוצו אל הקישור בתחתית הטור. מדובר בסדרת סרטונים רוסית שמנסה למשוך את השטיח מתחת לרגלינו. באחד מהסרטונים (אני לא מבין רוסית, אבל צדיק אחד תרגם אותם לעברית) עוסק מיסטר פרימן בסוגיית הידע הזמין, המוכן - ובהשפעה שלו עלינו.

מיסטר פרימן טוען שאנחנו לא יודעים כלום, מלבד לחפש באינטרנט את מה שאיננו יודעים. בפרק 57 הוא מציע ניסוי דמיוני: אם נשלח אתכם אחורה בזמן 2,000 שנה, עם כל הידע האנושי וכל היכולות האינסופיות של המין שלנו - מלשלוח לוויין לחלל ועד איך לאפות עוגת שוקולד, כולל כל השירים שנכתבו וכל התרופות שפותחו - אצורות על דיסק-און-קי. מה תוכלו לעשות עם זה אם אין לכם מחשב שיכול לקרוא את הדיסק-און-קי?

ונניח שיש לכם את ההוראות לבניית מחשב על דפים מודפסים - האם תוכלו לבנות מחשב? אין לכם סיכוי, חברים.

אפנה אתכם לקישור השני, להרצאה מופתית של מאט רידלי במסגרת TED. הוא טוען שאין אדם אחד בעולם, אחד, שיכול לבנות עכבר מחשב לבדו. אלפי אנשים עסוקים בלבנות עכבר מחשב אחד: אנשים שכורים את הברזל, שנוהגים על משאיות ומובילים אותו, ששואבים את הנפט, שעושים ממנו פלסטיק - וזה עוד בלי לדבר על הידע והרעיונות שצריך בשביל לבנות עכבר: איך יוצרים לייזר, או מעבד וכך הלאה. אז מחשב? צפו בהרצאה הזו, אתם תודו לי.

בקיצור, אף אחד לא יכול לעשות כלום לבד, אף אחד לא יודע כלום, אבל עובדה שאנחנו יודעים הכול. אנחנו חיים בתקופה מעניינת. גם את זה למדתי מהאינטרנט, למרות שדווקא את זה יכולתי לדעת גם בעצמי.

מיסטר פרימן: tinyurl.com/36blf8v

כשרעיונות עושים סקס: tinyurl.com/28z2n49