אקשטיין על בועת הנדל"ן: בנק ישראל יכול להיות אגרסיבי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "בנק ישראל נקט בהתערבות מינורית עד עתה, אך באפשרותו לנקוט במדיניות אגרסיבית אם ימצא צורך בכך על רקע הימשכות מגמת הביקושים"

"משמעות המלצות ועדת ששינסקי הן שמצד אחד היזמים הפרטיים יבטיחו לעצמם תשואה משמעותית מעבר לעלות ההון, כך שהכדאיות להשקעה בניצול משאבים אלו לטובת המשק הישראלי לא תיפגע. מצד שני, לאחר שיתברר היקף הרווחים, רמת המיסוי שנקבעה תוודא שהתשואה על ההון של המשקיעים תהיה בגבולות הרווחיות הכלכלית המקובלת לתחום, ותבטיח שחלקו של הציבור יישמר. התשואה הצפויה על פי חישובי הועדה תנוע בתחום שבין 18% ל-22%, ותביא לאיזון הגיוני בין חלקה של המדינה לחלקם של המשקיעים בתקבולים", כך המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, שהתייחס למסקנות ועדת ששינסקי שפורסמו לאחרונה, והביע תמיכה בהמלצות הועדה. המשנה לנגיד נשא היום (א') הרצאה בנושא "מדיניות מוניטארית ויציבות פיננסית על רקע המגמות בשוק הדיור" בערב העיון שהתקיים באוניברסיטת תל אביב לזכרו של אמנון בן-נתן.

המשק צומח מהר

לדברי אקשטיין, "הנתונים המתפרסמים במשק הישראלי מעידים על המשך היציאה מהמשבר. המשק הישראלי צומח בקצב מהיר יחסית למדינות המפותחות, וניכרת התאוששות בנתוני התעסוקה". בהקשר זה הדגיש המשנה לנגיד את העובדה, ש"קרוב לשליש מהגידול שנרשם בתעסוקה בשנת 2010 נבע מגידול של תעסוקת ישראלים בענף הבניה". לדבריו, "המדיניות המוניטרית בישראל נמצאת בתהליך חזרה לנורמליות, בעוד הריביות באירופה ובארה"ב עדיין מצויות בשפל אליהן הגיעו בשיא המשבר".

המשנה לנגיד אמר כי "היציאה של המשק הישראלי מהמשבר מאפשרת מתן תשומת לב ללקחים העיקריים מהמשבר בתחום המדיניות המוניטרית והיציבות הפיננסית. כך, קובעי המדיניות למדו כי הן בתקופת משבר, והן בתהליך היציאה ממנו, יש מקום לנקוט במדיניות מוניטרית לא שגרתית, הכוללת גם התערבות בשווקים הפיננסיים, אשר מסייעת לחזק את היציבות הפיננסית ואת היציבות הכלכלית בכלל". על רקע זה, הסביר המשנה לנגיד, ניתן לנתח את התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח ובשוק הדיור. ההתערבות בשוק המט"ח מונעת התחזקות מהירה של השקל, ותומכת בהתאוששות בענפי היצוא.

על ריסון בועת הנדל"ן: בנק ישראל יכול לנקוט במדיניות אגרסיבית

אקשטיין הדגיש את העובדה שמשברים פיננסים רבים בעולם, ובוודאי זה האחרון, נבעו מכשלים פיקוחיים בשוק הדיור על רקע של ריבית נמוכה. לדבריו, "היקף האשראי לדיור למשקי בית בישראל עולה בשנתיים האחרונות בצורה תלולה, ולמרות עליית מחירי הדיור כמעט והוכפל היחס הממוצע בין היקף האשראי לשווי הדירה. מחירי הדיור בעולם ובישראל מאופיינים במחזוריות גדולה, ותפקידו של הבנק המרכזי בהקשר זה הנו למנוע בועת מחירים הנתמכת על ידי גידול מהיר באשראי.

"בנק ישראל נקט בהתערבות מינורית עד עתה אך באפשרותו לנקוט במדיניות אגרסיבית אם ימצא צורך בכך על רקע הימשכות מגמת הביקושים". המשנה לנגיד הציג נתונים על פיהם מחירי הדיור יחסית לשכר גבוהים מהמצב במדינות כאנגליה, קנדה וארה"ב והמליץ על צעדי מדיניות במספר היבטים: עידוד היזמות הפרטית על ידי מכירת קרקעות מיועדות לבניה, ייעול מערכת הרישוי והתכנון, ובמיוחד חידוש ופיתוח עירוני שיתבטא בין היתר בעידוד והסדרה של תכניות "פינוי בינוי", עידוד תקציבי של תמ"א 38, ותכנון ופיתוח של תהליכי עיור במגזר הערבי.