הפרקליטות תחזור בה מהערעור על הזיכוי בתיק הדסק הצרפתי

בדצמבר 2009 זיכה המחוזי את הנאשמים בתיק - ובהם עובדי בנק הפועלים קרן ללום ודוד אבוטבול - מכל סעיפי האישום ■ הפרקליטות ערערה - וכעת, בהמלצת העליון, חזרה בה מהערעור

פרקליטות המדינה מסכימה לחזור בה מערעורה לבית המשפט העליון על זיכוי הנאשמים בפרשת "הדסק הצרפתי" - אם בית המשפט ייתן תוקף להסכם ולפיו יתבטלו הקביעות הנורמטיביות בדבר חוק איסור הלבנת הון, שנקבעו על-ידי בית המשפט המחוזי.

כך הודיעה אמש (א') פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון, בעקבות המלצת השופטים שניתנה בדיון שהתקיים לפני כחודש, ושאליו לא התייצבה הפרקליטות בשל שביתת הפרקליטים.

הנאשמים בפרשת הדסק הצרפתי הם עובדי בנק הפועלים, קרן ללום ודוד אבוטבול, וכן לקוחות הבנק, אזרחי צרפת אלכסנדר גאווי, פלורנס מאשה-גאווי וחברת רנקו אסוסיאטס שהתאגדה בפנמה ונמצאת בבעלות בני-הזוג גאווי.

בדצמבר 2009 זיכה השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל-אביב את הנאשמים בכל סעיפי האישום, מחמת הספק, וזאת בין היתר בשל טענה של אכיפה סלקטיבית, במסגרת טיעון הגנה מן הצדק, ולאור הליכי הטמעתו של חוק איסור הלבנת הון בקרב אנשי בנק הפועלים.

הפרקליטות עירערה כבר בינואר 2010 לבית המשפט העליון על הזיכוי באחד האישומים, וזאת, לטענתה, "משום שסברנו כי בשל האינטרס הציבורי במאבק בהלבנת הון, ראוי להבהיר בהלכה מפי בית המשפט העליון כי בעובדות שהוכחו באישום זה, מן הדין היה לקבוע כי בוצעו מעשי המירמה כפי שהוכחו, ומשכך להרשיע בעבירה לפי החוק.

"כן סברה הפרקליטות כי אין מקום לזיכוי המבוסס על טענות בדבר אווירה, היעדר הטמעה של חוק חדש או הסתמכות, וכי לקביעות נורמטיביות של בית המשפט העליון בעניין זה תהיה חשיבות בכל הנוגע לאכיפתם של חוקים כלכליים ופיסקליים אחרים".

עינוי דין

הדיון בערעור המדינה נקבע ל-1 בדצמבר 2010, ואולם במועד זה לא התייצבה הפרקליטות לדיון בשל שביתת הפרקליטים. נציגי הנאשמים ביקשו מהשופטים מרים נאור, סלים ג'ובראן ויצחק עמית לקיים את הדיון בערעור בהיעדר הפרקליטות, ואולם השופטים סירבו לכך.

בהחלטתם הם הציעו לפרקליטות "לשקול אם יש הצדקה להמשיך בניהול הערעור", בהתחשב בזמן שעבר מאז ביצוע האירועים שבכתב האישום, קביעת בית המשפט המחוזי ולפיה קרוב לוודאי שהיה מגיע לתוצאה שונה אלמלא חלף זמן כה רב; וכן בהתחשב בעינוי הדין שנגרם לנאשמים בשל דחיית הדיון עקב השביתה.

השופטים גם הציעו למדינה לאמץ בתיאום עם הסנגורים הסדר, שננקט בתיק אחר שנדון בעליון, ולפיו "כל הקביעות הנורמטיביות של פסק הדין נשוא הערעור יבוטלו, והסוגיות העולות בהקשר לכך נותרות בצריך עיון. תישאר על כנה קביעת בית המשפט בדבר זיכויו של המשיב בדין, ובית המשפט מאמץ את ההסדר בלא נקיטת עמדה שיפוטית בשאלות הנורמטיביות העולות בהליך זה, ונותן להסדר תוקף של פסק דין".

בהודעה שמסר אתמול לבית המשפט העליון המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד יהודה שפר, נאמר כי "המדינה מקבלת את המלצת בית המשפט, והיא תבוא בדברים עם באי-כוח הנאשמים כדי לגבש הסדר שיביא לביטול הקביעות הנורמטיביות של בית המשפט המחוזי. בשל האינטרס הציבורי במאבק בהלבנת הון, והקשיים שבאכיפתו, רואה המדינה חשיבות רבה בביטול הקביעות הנורמטיביות בפסק הדין". (ע"פ 734/10).