לא מקובל על ביבי

נסכם: כאשר משהו לא מקובל עליו, זה לא אומר שום דבר חוץ מכך שזה לא מקובל עליו

כשביבי אומר "לא מקובל עליי" - למה הוא מתכוון? נתקלתי באמירה זו בדיווח על ישיבת הממשלה אתמול (א'), שבה נזף ראש הממשלה בשר הרצוג לאמור: "לא מקובל עליי ששרים מתבטאים נגד החלטות הממשלה".

ובאמת, בממשלות מסודרות הדבר הזה לחלוטין לא מקובל. לא רק על ראשי הממשלות או הנשיאים, אלא גם על השרים עצמם. כלומר, שר בריטי, נגיד, או צרפתי, נגיד, לא יחלום להתבטא נגד הממשלה שהוא יושב בה - ואם יתבטא, הוא עצמו יפסיק את חברותו בה.

בצדק, ובאירוניה, השיב הרצוג לביבי כי "זה לא כולל את שר החוץ ליברמן, שנואם באו"ם בניגוד למדיניות הממשלה". אפשר כמובן להוסיף עשרות דוגמאות להתבטאויות שרים לא רק נגד החלטות הממשלה, אלא גם נגד העומד בראשה, ראו מקרה אלי ישי בימים אלה ממש. יש להניח שגם זה לא מקובל על ביבי, אבל לישי, וכמובן לליברמן, הוא קצת מפחד לומר את זה.

לא מקובל - ותו לא

אפשר, אם כן, לסכם ולקבוע שכאשר משהו לא מקובל על ביבי זה לא אומר שום דבר מעבר לכך שזה לא מקובל עליו. כלומר, זו אינה אמירה אופרטיבית בשום צורה ואופן, סתם גיבוב מילים שאין מעשה בצדן. בכך מצטרפת אמירה זו לכלל אמירותיו של ראש הממשלה, שאין בהן דבר חוץ ממילים.

גם לפני נתניהו היו ראשי ממשלה שלא ייחסו חשיבות לדבריהם - לא הם עצמם, ולא אחרים. אהוד ברק, למשל, הוא דוגמה נאה. אבל נדמה שנתניהו עולה בעניין הזה אפילו על שר הביטחון שלו, ואולי בגלל זה הם מסתדרים כל כך טוב. נתניהו הצליח להגיע למצב ששרים, ואנשים בכלל, לא לוקחים ברצינות לא את דיבוריו ולא אותו עצמו.

על פוליטיקאי שימיו בתפקיד ספורים נוהגים לומר שהוא ברווז צולע. ביבי הוא יותר בדיחה צולעת. למה בדיחה? מכיוון שקיימים סימנים שהוא עדיין חושב שהוא מנהיג! כלומר, אין לו אפילו את מידת המודעות הדרושה כדי להבין שהוא אפילו לא יודע מה זה להיות מנהיג. הוא מאמין שאם יש לך קואליציה אז אתה מנהיג.

ומכיוון שגם אנשי לשכתו כבר בורחים מקרבתו, אין לידו מישהו שיאמר לו: ביבי, בשביל להיות מנהיג לא מספיק שיש לך את ש"ס, ליברמן וברק - מה שצריך זה אופי ואישיות של מנהיגות, ולך אין את זה. מכיוון שזו הפעם השנייה שלך בראשות הממשלה, אז סביר שכבר לא יהיה לך.

אלא מה? זו כבר אינה בדיחה. נתניהו הפך להיות סכנה למדינה, לביטחונה ולחוסנה. כל יום צריך לקבל החלטות הנוגעות לעתיד, וגם להווה, ואי אפשר לסמוך על ביבי וממשלתו שיקבלו את ההחלטות הנכונות במצב הכאוטי השורר בממשלה. עכשיו הציבור שבעתידו מדובר, צריך להחליט אם ביבי מקובל עליו.