מריל לינץ' בתחזית ל-2011: השוק בישראל זול במכפיל 9.5

ביל או'ניל, האסטרטג הראשי של מריל לינץ', צופה עוד שנה חזקה בשוקי העולם עם צמיחה עולמית של 4.5% ב-2011 ■ הדולר צפוי להתחזק השנה בעיקר כנגד האירו

"אני מקווה שהשנה הבאה תהיה רווחית למשקיעים כמו השנה שעברה אני לא חושב שאנחנו צפויים לראות בשנה הבאה תחתית כפולה והצמיחה העולמית צפויה להיות יציבה ולהגיע ל-4.5% בשנה הקרובה - זו צריכה להיות עוד שנה טובה לצמיחה אך פחות מהשנה החולפת", כך אמר הבוקר (ג') ביל או'ניל, אסטרטג ההשקעות הראשי של קבוצת Wealth Management במריל לינץ' במסיבת עיתונאים שנערכה במשרדי בנק ההשקעות האמריקני בת"א, בה פרט את תחזיות החברה למשקיעים לשנת 2011.

"כל מיני סוגים של לחצים קיימים היום בין שני סוגי השווקים הקיימים בשוק - המפותחים והמתפתחים. קובעי המדיניות במדינות המפותחות מגיבים בעיקר ללחץ הנובע מתסכולם. המצב באירופה צפוי להפוך לגרוע יותר לפני שיתחיל להשתפר. הריביות לא צפויות לעלות במהלך השנה הקרובה וגם האינפלציה לא צפויה להוות סכנה ממשית על השווקים", אמר.

לדבריו, "אנחנו חושבים שזו צפויה להיות שנה טובה להשקעה במניות שם אנו צופים שהפיצוי שישיגו המשקיעים על הסיכון שהם לוקחים ישתלם להם. ההשקעה באגרות חוב משלתיות נראות כעת לא מפתה במיוחד. יש צורך לגוון את תיקי ההשקעות עם אגרות חוב קונצרניות ועם סקטורים כמו הטלקום אך גם עם נכסים דפנסיביים. מציין לחיוב את ההשקעה במניות ערך ובמניות גדולות תוך שימת דגש על מניות המחלקות דיבידנד".

שנה חזקה לדולר

"זו צפויה להיות שנה חזקה לדולר", אמר או'ניל. בהתייחסו לישראל אמר כי נראה שיש חשיבות גדולה כעת לגוון את הפורטפוליו בעזרת הגנות מטחיות תוך שימת הדגש על הגדלת ההחזקות בדולר. המזומן הוא בהחלט לא המלך כרגע".

"שליש מהעולם אחראי כיום לשני שלי מהצמיחה העולמית", אמר אוניל והתייחס לשווקים המתעוררים, אשר לדבריו, אחד הגורמים המרכזיים שישפיעו עליהם צפוי להיות עליית מחירי חומרי הגלם והסחורות. חוסר האיזון בין שני סוגי השווקים מגביר את הלחץ על קובעי המדיניות. אוניל מציין את המיתון שהיה עמוק במיוחד והיציאה ממנו איטית ומהוססת. לדבריו, האינפלציה היא הגורם המרכזי שעשוי להוביל לפגיעות של השווקים המתעוררים, במיוחד אינפלציה במחירי המזון שכבר מתחילה להרים את ראשה. לא רק מדיניות הדולר החלש היא שגורמת לעליית האינפלציה בשווקים המתפתחים אלא גם ההתפתחות הפנימית באותם שווקים כגון העלאת המשכורות ואיכות החיים".

"ההתאוששות בשוק התעסוקה האמריקני בסייקל הנוכחי היא חלשה מאד והנזק הוא עדין גדול מאד ומשפיע על הצמיחה בארה"ב. 80% מהגידול בהוצאות של המדינות המפותחות נובע מהגידול בהיקף הכספים המופנים לשוק הפנסיוני, ללא שיש בידם אפשרות אחרת נוקטות המדינות המפותחות במדיניות מוניטרית מרחיבה במיוחד, מה שבא לידי ביטוי ברמות הריבית הנמוכות ובהזרמת ההון המאסיבית דרך תוכניות החילוץ. כתוצאה מכך מרבית ההון פונה כיום לשווקים המתפתחים כאשר בעיקר במדינות האסיה פאסיפיק נאגרים מרבים הכספים האלו.

"באירופה המצב צפוי להחמיר לפני שישתפר"

באירופה המצב צפוי להחמיר לפני שישתפר. אנו צפויים לראות עוד לחץ על חצי האי האיברי במהלך השנה הקרובה, אך התערבות ה-ECB והצמיחה החזקה בגרמניה צפויות לאזן זאת. המצב הרגיש של המדינות אשר חובותיהם הריבוניים הולכים ותופחים מדאיג והממשלות יהיו חייבות להפגין את יכולותיהן בעמידה בתוכניות צימצום החוב. החוב הריבוני ימשיך להוות איום על המערכת הבנקאית האירופית בשנה הקרובה. בסופו של דבר ההתערבות של ה-ECB תוביל לטיפול מערכתי אירופי כולל בבעיות החוב הריבוניות.

לדבריו, "סין לא תחווה נפילה אלא הממשלה הסינית צפויה להצליח ולמתן את הצמיחה שלה במידה מסויימת ל-9.1% אך היא עדיין צפויה להמשיך ולהיות הקטר המוביל בצמיחה הכלכלית וצריכה ביתית חזקה תבטיח "נחיתה רכה" בסין", בהתייחסו לישראל אמר או'ניל כי הצמיחה פה צפויה להתמתן בשנת 2011 ל-3.3% לעומת צמיחה של 4% בשנה שחלפה.

"הפער הגדול שנפתח בין התשואה על המניות והתשואה על האג"ח הממשלתי בארה"ב לא צפוי להיסגר בשנה הקרובה, אנו רק באמצע הדרך. הרווחיות של החברות שצפויה להמשיך ולהיות מרשימה בשיעורים של 50%-60% מבטיחה את שימור הפער לעת עתה. בעוד שבשוק האג"ח סביבת הריביות האפסית מהווה מלכודת שלא מאפשרת ליצור תשואות מרשימות". במריל לינץ' מצפים כי גם השנה ירשמו בשווקים המתעוררים הקטנים יותר תשואות גבוהות יחסית ובהם תאילנד, טורקיה ואינדונזיה.

"העוצמה של הדולר צפויה להיות בולטת בעיקר כנגד האירו, בעיקר בשל בעיות החוב המתמשכות באירופה. ביחס לשקל צופים במריל לינץ' כי עד יוני תמשיך להיות רמתו בסביבת ה-3.5 שקלים, אך במחצית השניה של השנה, עת הריבית של בנק ישראל צפויה לעלות - עשוי השקל להתחזק כנגד הדולר". בהתייחס לזהב אמר אוניל כי גל העליות הגדול ברובו מאחורינו.

על הכלכלה הישראלית אמר אוניל כי הוא רואה אותה ביציבה וחזקה ולדבריו "השוק פה באופן יחסי אינו יקר, מכפיל של 9.5 נחשב לשוק זול. השוק הישראלי צפוי להמשיך ולעלות בשנה הקרובה למרות העלייה הצפויה בריבית בנק ישראל לרמה של 3%".