הערכות: נתניהו יאמץ את המלצות ועדת ששינסקי

(עדכון) - נתניהו בתום פגישה עם תשובה, מימון ודייווידסון: "מבין את החשיבות של קבלת החלטה בטווח המיידי" ■ בנק ישראל צפוי לתמוך בשטייניץ ובאי-החרגת "תמר"

על פי הערכות, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לאשר את המלצות ועדת ששינסקי כפי שהופיעו בדוח הסופי. כך נראים הדברים היום, עוד לפני שהחלו הדיונים הסופיים. בכל מקרה, ההחלטה לא צפויה להתקבל היום.

נתניהו קיים היום (ג') שני דיונים בנושא, הראשון בהשתתפות שרי האוצר והתשתיות, והשני בהשתתפות נציגי שותפויות הגז. בניגוד להערכות קודמות, נתניהו הקפיד שלא לקיים את הדיון רק בנוכחות בעלי העניין האישי, וביקש גם את אנשי הממשלה להצטרף אליו. שר האוצר אמר בדיון כי מבחינה ביטחונית, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על הכסף מהתמלוגים. ראש הממשלה ביקש לברר האם זה יעכב או יפגע בקידוח תמר, והאם זה לא יהיה רווחי. נתניהו סיים את דבריו ואמר כי בכוונתו ללמוד את הנושא ורק אחר כך לקבל החלטה. "אני מתכוון ללמוד זאת לעומק".

הסוגיה המרכזית נותרה האם להחריג את קידוח תמר ממשטר המס החדש. לפי הערכות, נתניהו לא צפוי לקבל החלטה מכרעת היום אלא להתרשם וללמוד את הטיעונים של שני הצדדים. במפגש השתתפו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהביע את תמיכתו במסקנות הוועדה. המשנה לנגיד, צבי אקשטיין, אמר היום בכנס סביב הנושא, כי הוא "מקווה שהמלצות ששינסקי יועברו כפי שהן". אמירה המחזקת את תמיכתו של פישר באי החרגת תמר.

גורם שהשתתף בפגישה עם נציגי השותפויות אמר הערב ל"גלובס" כי הפגישה התארכה הרבה מעבר למצופה והוסיף: "ראש הממשלה שמע ושאל שאלות, התייחס לכל נקודה ונקודה ולכל טיעון וטיעון". עוד נמסר כי ראש הממשלה סיכם את הדיון באומרו כי הוא "מבין את החשיבות הקריטית של קבלת החלטה בטווח המיידי" וכי אין בכוונתו לגרור את ההכרעה למשך פרק זמן נוסף.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הפגישה כי בסופה "ציין ראש הממשלה כי ילמד את החומר לעומק ויגבש את עמדתו בקרוב. המלצתו תובא לאישור באחת מישיבות הממשלה הקרובות". עוד נאמר כי ראש הממשלה הוסיף שיקים קרן מרווחי הגז שתתמקד בביטחון ובחינוך.

"רשמתי לעצמי את הנושאים שהעלתם ואתייחס אליהם בהתייעצות עם שר האוצר , התשתיות , השר לאיכות הסביבה והנגיד. האינטרס שינחה אותי זה אך ורק טובתה של מדינת ישראל", לשון תגובת לשכת נתניהו.

מחכים לארדן

בסביבתו של הנגיד סירבו להתייחס באופן מפורט לעמדתו. מטעם שותפויות הגז השתתפו במפגש צ'אק דיווידסון, מנכ"ל נובל אנרג'י, השותפה העיקרית בקידוח "תמר" (36%), שהגיע במיוחד למפגש עם רה"מ. עם דיווידסון הופיעו יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק, וקובי מימון, הבעלים של ישראמקו.

מוקדם יותר נועד ראש הממשלה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, שר התשתיות, עוזי לנדאו, והשר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, אשר הוזמן למפגש המתוכנן רק ביום שישי האחרון. כידוע, שר האוצר מתנגד נחרצות להחרגת תמר, והשר לנדאו מציג עמדה מנוגדת לחלוטין. עמדתו הסופית של ארדן טרם התבהרה.

לפני כשבועיים אמר ארדן ל"גלובס", כי "מדינה יכולה בהחלט לבצע שינויי מס רטרואקטיביים, אבל אני חושב שיש משהו קצת לא הוגן ולא נעים בשינוי הכללים עבור חברות עסקיות שלקחו סיכונים בכך שבאו לכאן". ארדן מאוד מוטרד מהאפשרות שאי החרגת תמר תעכב את זרימת הגז ותאלץ את המדינה להמשיך לייצר חשמל באמצעות גורמים מזהמים (פחם ומזוט).

מנגד, ל"גלובס" נודע כי ביום ראשון האחרון נועד ארדן עם שר האוצר, שהסביר לו כי אין מניעה לפתח את הקידוח, וכי הכללים החדשים מעניקים כלים משמעותיים, המקלים על השותפות לפתח את המאגר ולהבטיח את הבאת הגז עד 2013. גורמים באוצר מסרו ל"גלובס" כי ארדן "הבין זאת". השר ארדן סירב להגיב.

שטייניץ על הכוונת

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי חברות הגז שוקלות לפתוח בקמפיין נגד שר האוצר שטייניץ, דבר שהן נמנעו עד כה מלעשות. בבסיס הקמפיין יוצגו מסמכים חתומים על-ידי שטייניץ עצמו וראיונות עם שר האוצר בהם הוא מצהיר מפורשות כי מסקנות ועדת ששינסקי לא תקפות לגבי קידוח "תמר".

לפי גורמים המעורבים בנושא, הקמפיין הוא תוצאה של דברי שטייניץ מהיום, לפיהם זו "עזות מצח לדרוש את החרגת תמר". לדברי גורמים בשותפות תמר, הושקע עד כה בקידוח זה 1.3 מיליארד דולר, כאשר 800 מיליון דולר (יותר מ-60%) מהסכום, הושקע אחרי שהובהר כי הוא מוחרג ממסקנות ועדת ששינסקי ואף לפני הקמת הוועדה בכלל.