דיווח: ממשלות אירופה הכינו תוכנית סיוע חירום לפורטוגל

בלומברג: התוכנית - בהיקף 60 מיליארד אירו ■ ספרד ואיטליה ינסו לגייס מחר 9 מיליארד אירו ■ אנגלה מרקל: "גרמניה תעשה כל מה שצריך על מנת לייצב את כלכלת גוש האירו"

הדיונים הקדחתניים על הקמת קרן מיוחדת לסיוע למדינות בתוך גוש האירו, הכולל 17 מדינות, נמשכים. היום (ד') מסרו שני מקורות הקרובים לנושא לסוכנות בלומברג כי במסגרת הקרן מתגבשת חבילת סיוע מיוחדת לפורטוגל ויוון שתכלול, בין היתר, התחייבויות לסיוע בריבית נוחה יחסית ורכישות של אגרות חוב שהמדינות ינפיקו.

חבילת הסיוע לפורטוגל צפויה להסתכם ב-60 מיליארד אירו (כ-78 מיליארד דולר), לפי אותם מקורות, שציינו כי קברניטי האיחוד מאוד מתוסכלים מכך שלמרות כל המאמצים עד היום לא הצליחו להרגיע את השווקים, מה שמתבטא בעלייה בתשואות על האג"חים של המדינות הבעייתיות (ה-PIIGS).

בינתיים, השווקים באירופה נושמים לרווחה: הנפקת האג"ח הקריטית של פורטוגל רשמה היום הצלחה כשהמדינה הצליחה לגייס סכום כולל של 1.25 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח. פורטוגל גייסה 650 מיליון אירו באגרות שמועד פרעונן נקבע לשנת 2014 ו-600 מיליון אירו נוספים באג"ח המיועד להיפרע בשנת 2020. התשואה לעשר שנים עומדת על רמה של 6.7% - נמוך יותר מהתשואה שנרשמה בגיוס האג"ח הקודם בחודש יוני ונמוך משמעותית מהרמות הגבוהות אליהן הגיעו התשואות בפורטוגל בימים האחרונים - עד 7.18%.

הסכום שגוייס על ידי המדינה מצוי בקצה העליון של הטווח שהציבה לעצמה הממשלה בפורטוגל שביקשה לגייס בין 750 מיליון ל-1.25 מיליארד אירו. עוד דווח כי בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של פי 3.2 - זאת לעומת ביקושים של פי 2.1 בהנפקה הקודמת בחודש נובמבר.

מחר ינסו ספרד ואיטליה לגייס כ-9 מיליארד אירו. הראשונה תנסה לגייס כ-3 מיליארד אירו והשניה כ-6 מיליארד אירו בשתי הנפקות אג"ח ל-2015 ו-2026.

בשבוע הבא יתכנסו שרי האוצר של הגוש במטרה לדון, ואולי גם להחליט, על היקפה ותכניה של חבילת הסיוע לאירלנד ולפורטוגל. עם זאת, במערכת הפוליטית הגרמנית קיים לחץ להשהות את ההחלטה עד ל-4 בפברואר, מועד הפסגה של ראשי מדינות הגוש.

"אנחנו נעשה כל מה שצריך ונדון בפרטי חבילת הסיוע שלב אחרי שלב. גרמניה תעשה כל מה שצריך על מנת לייצב את כלכלת גוש האירו", אמרה היום קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לכתבים בברלין.

נזכיר כי אתמול הודיעה יפן כי תצטרף לסין ותרכוש אגרות חוב בקרן האירופאית המיוחדת שתוקם לצורץ חילוץ מדינות במשבר החברות באיחוד. "יפן, כמדינה מובילה בעולם, צריכה ויכולה להצטרף לתוכנית של האיחוד לעזור לאירלנד ולמדינות נוספות להתאושש מהמשבר. בכוונתינו לרכוש כ-20% מהקרן שתוקם", אמר שר האוצר היפני יושיהיקו נודה. לפי נתונים של בלומברג יתרות המט"ח של יפן מסתכמות בכ-1.04 טריליון דולר ואלה של סין בכ-2.85 טריליון דולר.