מחלוקת באוצר: האם להגן על קרנות הפנסיה הוותיקות

באגף שוק ההון מבקשים לתת לקרנות המאוזנות הגנה - כפי שהובטח לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר ■ אגף התקציבים מתנגד

האם במארס אלפי מקבלי קצבאות, הנמצאים בכמה מקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות, יחוו הקטנה בזכויותיהם בעקבות ירידה בווקטור הריביות, או שמא האוצר - הפיקוח על הביטוח ואגף תקציבים - ימצא פתרון לאפליה המובנית כביכול בין עמיתי קרנות אלו, לבין עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר?

בה בעת שבקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות דורשים לקבל הגנה מפני תנודות בווקטור הריביות, בדומה לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - שלהן הובטחה כרית ביטחון בדיוק לאירועים אלו, בהיקף 11 מיליארד שקל - הרי שבאגף התקציבים באוצר לא מעוניינים בכך.

מנגד, באגף שוק ההון מודעים לכך שאין בסיס לפער בין הקרנות הוותיקות שבהסדר ("עמיתים") לבין הקרנות המאוזנות, ומעוניינים להכניסן תחת מטריית כרית הביטחון. עם זאת, לפי הערכות, באגף שוק ההון עדיין לא גיבשו את דעתם על האופן שבו רצוי לעשות כן - האם במסגרת הסכום שכבר הובטח ל"עמיתים" לטובת העניין, או כסכום נוסף. כל שינוי שכזה יוכרע באגף התקציבים.

מדו"חות הרבעון השלישי ב-2010 עלה שאלפי מקבלי קצבאות פנסיה בכמה מקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות שלא הולאמו על ידי המדינה, עשויים למצוא עצמם עם קצבה חודשית נמוכה ביותר מ-5% ועד לכ-15% מאשר כיום. זאת, כתוצאה מגירעון אקטוארי שנרשם מתחילת השנה בקרנות הע"ל הוותיקה של פסגות, מגן הוותיקה, עמית הוותיקה של הפניקס, עתודות הוותיקה של קבוצת כלל, וקרן גמלאות של עורכי הדין.

הסיבה לגירעון אינה תלויה בקרנות עצמן, אלא נובעת מווקטור הריביות הנמוך שהוביל להפחתת ריבית ההיוון לטווח הארוך, המשמשת לחישובים האקטואריים בקרנות כך שהגירעון האקטוארי שלהן ביחס להתחייבויות לעמיתים צמח מתחילת השנה בשיעור ניכר. נציין כי הקרנות הוותיקות מחויבות לשמור על איזון באמצעות גריעת זכויות של העמיתים והפנסיונרים, אם הגירעון מסתכם ביותר מ-5%.

ציפיות וכריות

ההחלטה על צעדים לסגירת גירעונות אקטואריים מתקבלת על סמך הדו"חות השנתיים, שיתפרסמו עד סוף מארס. סביר שווקטור הריביות יישאר בסוף השנה בשיעור נמוך מאשר בתחילת השנה, כך שחלק מהקרנות צפוי להציג גירעון גבוה מ-5%, ויידרש לאיזון אקטוארי.

בה בשעה שלקרנות המאוזנות אין הגנה מתנודות בווקטור, הרי שלקרנות הוותיקות שבהסדר - שכבר זכו לסיוע ממשלתי בכ-80 מיליארד שקל - יש הבטחה רשמית להגנה מתנודות אלו. נציין שכרית הביטחון הובטחה לקרנות שבהסדר, והן מסתמכות עליה, אך הנושא אינו סגור ועדיין במגעים מול אגף התקציבים - כך שיכולים לחול שינויים במהות ובהיקף שלה.