סקר בארה"ב: רבים מערביי מז' ירושלים לא רוצים אזרחות פלסטינית

סקר אמריקני חדש מגלה: 40% מתושבי מזרח ירושלים יעדיפו לעבור דירה לשכונה אחרת רק כדי להישאר תחת שלטון ישראל ■ אנליסטים: סטירת לחי לרשות הפלסטינית

בבוא השלום המיוחל, האם יעדיפו התושבים הערביים במזרח ירושלים לקבל אזרחות של המדינה הפלסטינית החדשה, או להוסיף להחזיק ב"תעודה הכחולה" של ישראל שמקנה להם מעמד של תושבי קבע בירושלים עם זכות לנוע בישראל ולעבוד בכל מקום בה? סקר אמריקני חדש, שהתפרסם אתמול (ד') בוושינגטון, חושף נתונים מפתיעים: יותר משליש מערביי מזרח העיר מעדיפים להישאר תחת שלטון ישראלי, יחד עם כל הזכויות שכרוכות בו. יותר ממחצית יעדיפו לא לעבור דירה, אם השכונה שבה הם גרים תישאר בידי ישראל.

השורה התחתונה של הסקר: טועה בגדול מי שמאמין שתורים ארוכים של מבקשי תעודות זהות פלסטיניות ייתפתלו מול סניפי משרד הפנים של הממשלה הפלסטינית החדשה, לאחר חתימת הסכם שלום.

הארגון האמריקני Pechter Middle East Polls, בראשות אדם פקטר, שמתמחה בעריכת סקרים בעולם הערבי, יזם את הסקר בשת"פ עם המועצה ליחסי חוץ. ד"ר דייוויד פולוק, לשעבר חוקר בסטייט דיפרטמנט, היה אחראי לניסוח ועיצוב השאלות, לאיסוף המידע ולניתוחו. הראיונות בשטח בוצעו ע"י המרכז הפלסטיני לדעת קהל בראשות ד"ר נאביל קאלוקי. בסקר, שנערך בנובמבר 2010, נדגמו 1039 מתושבי מזרח ירושלים, מכל 19 השכונות בעיר. סטיית התקן היא 3%.

תוצאות הסקר שומטות את הבסיס מתחת לאחת מהעמדות המרכזיות של הרשות הפלסטינית במו"מ לשלום: הדרישה שישראל תזנח כליל את ריבונותה ושליטתה על מזרח ירושלים כתנאי לפתרון של שתי מדינות.

בתשובה לשאלה, "אם יושג פתרון קבוע של שתי ממדינות, האם תעדיף להיות אזרח של פלסטין, עם כל הזכויות שכרוכות בכך, או אזרח של ישראל, עם כל הזכויות שכרוכות בכך", אמרו 35% שיעדיפו להיות אזרחי ישראל; 30% אמרו שיעדיפו אזרחות פלסטינית; ו-35% אמרו שאינם יודעים.

על השאלה מה יעדיפו "רוב האנשים בשכונה שלך", אזרחות פלסטינית או אזרחות ישראלית, השיבו 39% מהנשאלים כי הרוב יעדיפו אזרחות יישראלית, 31% אמרו שהרוב יעדיף אזרחות פלסטינית ו-30% אמרו שאינם יודעים.

יתרה מזו, 54% מהנשאלים אמרו, כי לבטח, או קרוב לוודאי, הם לא יעזבו את ביתם אם השכונה שבה הם גרים תהיה חלק מישראל בהסדר סופי, גם אם תהיה להם אופציה לעבור לדירה במדינה הפלסטינית. רק 27% אמרו, כי לבטח, או קרוב לוודאי, הם יעדיפו לעבור משטח ישראלי לשטח פלסטיני במקרה של הסדר סופי. 19% אמרו, אינם יודעים מה לענות.

במקרה הפוך, "אם השכונה שלך תהיה חלק מפלסטין, לאחר שיושג הסדר סופי, אך תהיה לך אופציה לעבור לשכונה בריבונות ישראלית, האם תישאר בביתך בפלסטין או תעבור לשכונה בירושלים שתהיה בתחת ריבונות ישראלית, או במקום אחר בישראל", 40% אמרו שלבטח, או קרוב לוודאי, הם יעדיפו לעבור לאזור ישראלי. 37% אמרו, שיעדיפו להישאר בביתם בשטח פלסטיני ו-23% השיבו שאינם יודעים.

הנשאלים התבקשו לפרט את שתי הסיבות החשובות ביותר להעדפתם היכן לחיות, תחת ריבונות ישראלית או ריבונות פלסטינית. הסיבות השכיחות ביותר שמנו אלה שיעדיפו להתגורר תחת ריבונות ישראלית היו חופש תנועה בישראל, הכנסה גבוהה יותר, אפשרויות תעסוקה טובות יותר וביטוח הבריאות בישראל. ראוי לציון: 60% מאלה שמעדיפים את ישראל אמרו שחשובה להם מאוד, או במידת מה, גישה לחופי הים התיכון. אלה שיעדיפו לחיות תחת ריבונות פלסטינית אמרו שפטריוטיות ולאומנות הם המניעים העיקריים.

הנשאלים התבקשו לפרט מה החששות הגדולים שלהם לגבי חיים בישראל או בפלסטין. בשני התרחישים החשש העיקרי היה היעדר גישה למסגד אל אקצה והעיר העתיקה בכלל בגלל אי הוודאות היכן ייימתח קו הגבול העתידי.

החששות העיקריים של אלה שיעדיפו לחיות במדינה הפלסטינית העתידית: אבדן גישה למקומות עבודה וחירות התנועה בישראל, ואובדן דמי אבטלה, ביטוח רפואי ושירותים עירוניים. אלה שיעדיפו לחיות בישראל הביעו חשש מאפליה, מאובדן גישה לרכוש, לקרובים ולידידים בפלסטין והאפשרות שילדיהם יצאו לתרבות רעה.

אנליסטים אומרים, שתוצאות הסקר הן סטירת לחי לרשות הפלסטינית בגלל העובדה הפשוטה שחלק גדול מאוד מ-270 אלף התושבים הערביים במזרח ירושלים מפנה עורף למדינה הפלסטינית שהרשות נאבקת על הקמתה. במילים אחרות: פטריוטיות ותחושות של גאווה לאומית כבודן במקומו מונח, אבל תשלומי הביטוח הלאומי והטבות סוציאליות אחרות שנהוגות במדינת ישראל חשובות יותר.

"יש בבירור אי תואם בין עמדות התושבים לבין ההנחה שהשכונות הערביות במזרח ירושלים צריכות להיות חלק מפלסטין; זה לא מה שאנשים רוצים", אמר דייוויד פולוק, עורך המשאל, בראיון עיתונאי.

מכל מקום, רוב התושבים הערביים במזרח ירושלים חולקים את הפסימיות של אזרחי ישראל לגבי הסיכויים לשלום. למעלה מ-40% אמרו, שגם אם ייחתם הסכם שלום ומזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית החדשה, קיצונים פלסטיניים ימשיכו לקיים מאבק מזוין נגד ישראל. 64% אמרו, שאם יקרוס תהליך השלום הנוכחי, תפרוץ אינתיפאדה חדשה, גם בירושלים.