ויקיפדיה מסמנת את הודו וברזיל כיעד להתרחבות

ויקיפדיה חוגגת השבוע 10 שנים להיווסדה ■ כיום טוענת האנציקלופדיה המקוונת כי 410 מיליון משתמשים ייחודיים מבקרים באתרה מדי חודש בחודשו

כשסין חסומה בפניה והשווקים המערביים קרובים לרוויה, ויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת, מסמנת את הודו ולאחר מכן את ברזיל כמקפצות שמהן היא תשיג את המטרה הנכספת של מיליארד משתמשים ברחבי העולם - כך אומרת סו גרדנר, מנכ"לית ויקימדיה, הקרן המנהלת את מיזם ויקיפדיה.

האנציקלופדיה המקוונת, שחוגגת השבוע 10 שנים להיווסדה, מתכוונת להשיג את המטרה הזו בטווח זמן של חמש שנים, כל זאת תוך שמירה על מעמדה כארגון ללא מטרות רווח. כיום טוענת ויקיפדיה ש-410 מיליון משתמשים ייחודיים מבקרים באתרה מדי חודש בחודשו, נתון ההופך אותה לאתר החמישי במידת הפופולריות שלו בעולם. נתון זה מעורר את קנאתם של רבים מחברות האינטרנט של עמק הסיליקון, ששואפות למשוך מספר דומה של גולשים על מנת להפיק מכך רווח כספי.

"אין ספק שאנחנו גורמים לתסכול מסוים בשביל החבר'ה של עמק הסיליקון", אומרת גרדנר. "הם מסתכלים עלינו ורואים את פוטנציאל הרווח, אבל זה בגלל שכל העולם שלהם מושתת על רווחים". לדברי גרדנר, "אנחנו לא פועלים בכלל בעולם של הנפקות ציבוריות, הערכות שווי והשקעות. אנחנו אף פעם לא מדברים על זה ואפילו לא חושבים על זה".

נכון לעכשיו, ויקיפדיה, שנוסדה על-ידי ג'ימי וויילס ולארי סנגר, מרוצה מתקציב התפעול שלה, המגיע ל-20 מיליון דולר שמקורם בעיקר מתרומות, כשהמטרה העיקרית של הארגון היא להגיע אל כמה שיותר קוראים.

בשנה הקרובה תפתח ויקיפדיה את השלוחה הראשונה שלה מחוץ לארה"ב, בהודו, שם מקווה הארגון להגדיל את מספר הקוראים והערכים בשפה האנגלית וכן בכמה שפות מקומיות. גרדנר ציינה שמתוך 316 האירועים שייערכו כדי לציין את חגיגות 10 השנים לוויקיפדיה ב-104 ארצות, 60 מהם ייערכו רק בהודו.

"עיקר העניין שלנו כעת מופנה להודו ולמדינות נוספות בעולם המתפתח. המוני אנשים מתחילים להיחשף שם לאינטרנט, בעיקר באמצעות טלפונים ניידים, אבל גם באמצעות מחשבים אישיים", הסבירה גרדנר, שהוסיפה כי "ברזיל היא הבאה בתור לאחר הודו".

סין, לעומת זאת, תיאלץ לחכות עד שהארגון יקבל הבטחה כי הממשל המקומי לא יצנזר את המידע המוצג באנציקלופדיה. ויקיפדיה מתנגדת להצבת השרתים שלה בסין בשל החשש כי השלטונות יטילו הגבלות על חופש פרסום המידע שבו היא דוגלת. "קיבלנו החלטה שאנחנו לא נשתף פעולה עם גורמים המתנים את פעולתנו בסינון מידע", אמרה גרדנר.