"קנה בשמועה, מכור בידיעה": שנפ נמכרת בדיסקאונט של 14%

כפי שנחשף ב"גלובס": קרן סקיי רוכשת את חברת המצברים שנפ מקבוצת קמן

קבוצת קמן של רוני אלרואי מוכרת את מלוא החזקותיה בחברת המצברים שנפ , דרך חברת ישאל , לקרן סקיי של צבי יוכמן וניר דגן, כפי שנחשף ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע.

היקף העסקה הינו 49.9 מיליון שקל והוא משקף לשנפ שווי שוק של כ-150 מיליון שקל, נמוך בכ-14% משווי החברה בבורסה. יחד עם זאת, יש לציין כי מניית שנפ עלתה בכ-11% מדצמבר על רקע הציפיות למכירתה. במילים אחרות, מדובר במקרה קלאסי של "קנה בשמועה, מכור בידיעה".

קרן סקיי היא קרן השקעות ישראלית שהוקמה בשנת 2005. עד כה גויסה ומנוהלת על-ידה קרן אחת, שהיקפה 120 מיליון דולר. בין השקעות הקרן נמנות חברת הטלרפואה נטלי סקיולייף; יצרנית המוצרים לתחום החשמל אלספק הבורסאית; וחברת האבחון וההשמה אדם מילא; ביולי האחרון השקיעה הקרן באי.די.בי תיירות, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. במסגרת העסקה השקיעה אי.די.בי כ-30 מיליון דולר בחברה-בת שלה, וקרן סקיי הזרימה כ-15 מיליון דולר באמצעות אג"ח להמרה.

שנפ נחשבת לחברה מובילה בתחומה ורוב הכנסותיה מגיעות מהשוק המקומי. החברה עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק של מצברים לכלי רכב. ברבעון השלישי של שנת 2010 רשמה שנפ הכנסות של 39.6 שקל והרוויחה 4.7 מיליון שקל. בחודשים ינואר-ספטמבר אשתקד עמדו הכנסותיה על 105.6 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 11.6 מיליון שקל. בכל 2009 הציגה החברה רווח נקי של 20 מיליון שקל.

ישאל נכנסה להשקעה בשנפ בשנת 1992, שלוש שנים טרם הפיכתה לחלק מקבוצת קמן. מדובר בחברה סולידית ורווחית, שבמהלך השנה האחרונה חילקה דיבידנד, וחלקה של ישאל בו היה כ-3.5 מיליון שקל.

מכירת מניות ישאל בשנפ היא חלק מניסיונה של קמן לשפר את מצבה הפיננסי, לאחר שהחברה הפסידה 27.3 מיליון שקל ברבעון השלישי. ההפסד הרבעוני הכבד נבע ממספר גורמים שרובם לא תזרימיים, ובהם הפחתת שווי השקעות, מחיקות מלאי ועוד. אולם גם חלקה של הקבוצה בפעילות החברות-בת הסתכם ברבעון בהפסד. על פי הדיווח המגזרי של הקבוצה, הפעילות בכל המגזרים, ובהם תעשייה, מסחר, קמעונות, נדל"ן, תעופה, פיננסים ואחרים, הסתיימו בהפסד.

מצבת החובות הנוכחית של קמן מסתכמת ב-303.1 מיליון שקל, ו-90% ממנה מסווגת כהתחייבות לטווח קצר. זאת לאור האפשרות שיש למחזיקי האג"ח והבנקים לדרוש את פירעון החובות, אם החברה לא תעמוד בהתניות הפיננסיות. החברה אמורה לפרוע בשנה הקרובה חובות בהיקף כספי של 82 מיליון שקל.

בעקבות ההפחתות שהוזכרו, ירד הונה העצמי של קמן אל מתחת ל-100 מיליון שקל, וכתוצאה מכך היא לא עמדה בהתניות הפיננסיות של האג"ח, שגייסה מספר חודשים מוקדם יותר. מחזיקי האג"ח הלכו באחרונה לקראת החברה, ואישרו הארכה של חצי שנה. בתקופה זו קמן אמורה לפעול להגדלת ההון העצמי שלה.

מלבד שנפ מחזיקה קמן, בעצמה ודרך ישאל, גם בחברת מוצרי הפלסטיק אלכסנדרוביץ', ברשת הדראגסטורס ניו-פארם, ובחברת תאת טכנולוגיות שמייצרת ומשפצת אביזרי תעופה. מכירה אפשרית של חברת שנפ מסתמנת כשלב נוסף בתוכנית מימוש הנכסים לצורך הגדלת ההון, וחזרה לעמידה בהתניות הפיננסיות. לפני מספר ימים הודיעה ישאל גם על מכירת מחצית ממניותיה בחברת הפצת דלק האמריקנית Empire Petroleum, תמורת 5.2 מיליון דולר.