כך מתחמקים הכדורגלנים באנגליה מתשלומי מס

וויין רוני החזיר למס הכנסה 25.5 אלף ליש"ט בלבד עבור הכנסה של 1.6 מיליון ליש"ט, והוא לא שחקן הפרמיירליג היחיד שמנצל פירצה בחוקי המס בבריטניה

כ-57 שחקנים מהפרמיירליג נהנים מתשלומי מס מופחתים במיוחד, בעקבות פרצה בחוקי ה-HMRC (מס ההכנסה המלכותי בבריטניה). "הסאנדיי טיימס" מפרסם הבוקר (א') כי וויין רוני, חלוץ מנצ'סטר יונייטד, חסך בשנתיים האחרונות 600 אלף ליש"ט בעקבות ניצול הפרצה.

ככה זה עובד: בחוק שהעבירה מפלגת הלייבור ב-2007, נקבע כי חברות פרטיות יוכלו להלוות סכומים גבוהים לדירקטורים שלהן, כששיעור המס על ההלוואות עומד על 2% בלבד. מה עושים הכדורגלנים? מקימים חברות פרטיות, לשם הם מעבירים, בנפרד מהמשכורת הרגילה שלהם, את הכנסות ה"Image Rights" (תשלומים ממכירת מוצרי מרצ'נדייז של המועדונים הקשורים לשחקנים). כך למשל קיבל וויין רוני הלוואה בסך 1.6 מיליון ליש"ט מחברת ה-Image Rights שבבעלותו, כשמתוך סכום זה עברו למס הכנסה רק 25,511 ליש"ט. גארת' בארי משך מהחברה שלו 372,784 ליש"ט, והעביר רק 7,456 ליש"ט למס הכנסה.

תחת חוקי המיסוי החדשים באנגליה, רוני ובארי אמורים להעביר 50% מכלל הכנסותיהם בחזרה ל-HMRC. בפועל, עשרות כדורגלנים ממשיכים להשתמש בפרצה הקיימת בחוק, ביניהם אשלי קול (צ'לסי), ריו פרדיננד ומייקל אואן (מנצ'סטר יונייטד) ותיאו וולקוט (ארסנל).

ב-HMRC חוקרים את התנהלות השכר של הכדורגלנים בפרמיירליג, ודורשים החזרים של 100 מיליון ליש"ט מכלל 20 מועדוני הליגה. "אנחנו מודעים לעובדה ששחקנים מתחמקים ממס בעזרת ה-Image Rights", אמר דובר מס הכנסה.