הספירה לאחור: נתניהו יודיע השבוע על החלטתו בנוגע לששינסקי

זאת לאחר שורה של פגישות והתייעצויות שקיים נתניהו בשבוע האחרון, כולל עם נציגי קבוצת דלק ונובל אנרג'י

ראש הממשלה בנימין נתניהו יודע עוד השבוע על החלטתו בנוגע למסקנות ועדת ששינסקי. כך הודיעה הערב (א') לשכת רה"מ. זאת, לאחר שבשבוע האחרון קיים נתניהו סדרה של פגישות והתייעצויות עם שורה של גורמים המעורבים בנושא, ובכללם נציגי קבוצת דלק ונובל אנרג'י .

ועדת ששינסקי המליצה להגדיל את חלקה של הממשלה בהכנסות העתידיות מתגליות הגז והנפט בישראל לרמה של 52%-62%, לעומת כשליש היום. מדובר בהמלצות מרוככות לעומת המלצות הביניים, שדיברו על העלאת חלקה של המדינה (מסים ותמלוגים) לשני שלישים מההכנסות.

הוועדה העניקה גם הטבות לתגלית "תמר", אולם ריכוך ההמלצות הסופיות לא הריע את חברות הגז והנפט, שמצידן המשיכו לטעון כי שינוי המשטר הפיסקאלי באופן רטרואקטיבי הינו פסול וכי הסכמים יש לקיים.

הודעתו של נתניהו בהמשך השבוע תחשוף האם בכוונתו לרכך עוד את המלצות ועדת ששינסקי בעקבות פגישותיו עם יזמי הגז והנפט, או שמא בכוונתו ללכת עד הסוף עם ההמלצות הקיימות, להביא לאישורן בממשלה ובכנסת ולעגנן בחקיקה. המשקיעים ויזמי הנפט-גז איימו כי במידה ויתקבלו ההמלצות במתכונתן הנוכחית, הם יעתרו לבג"ץ נגד ההמלצות.

המלצות ועדת ששינסקי מהוות צומת כלכלי מהותי בתולדותיו של המשק הישראלי והן יקבעו באיזו מידה ייהנו אזרחי ישראל ממשאבי הטבע של המדינה, קרי מתגליות הגז והנפט שהתגלו בשנתיים האחרונות. כמו כן, ההכנסות ממכירות הגז והנפט צפויות להיות בכמויות אדירות ולחזק את השקל, כך שיש להן משמעות מאקרו-כלכלית.

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר כבר הביע תמיכה במודל הנורבגי, לפיו יש להקים קרן השקעות ממשלתית שתקלוט את התקבולים מההכנסות העתידיות ותשקיע אותם בחו"ל, ובכך למנוע גם ייסוף חד של השקל. גם נתניהו עצמו הביע תמיכה במודל זה ואמר כי הוא ימליץ לממשלה לאמץ אותו.