סימן ההיכר של צרפת נפגע: מחיר הבאגט מתייקר

זאת בשל עליית מחירי החיטה ■ מאז שנת 2007 עלה מחיר הבאגט בחנויות השכונתיות בצרפת ב-6.3% ■ הצרפתים צורכים כ-23 מיליון באגטים ביום

"חופש ולחם אפוי" - זה כל מה שהבנאדם צריך, כך אומר פתגם צרפתי עתיק. אחד הפריטים הללו עומד להתייקר, מכיוון שהמאפיות מעלות את מחירי הבאגט כדי לגלגל על הצרכנים את עלויות החיטה המאמירות.

"אין לנו ברירה" אמר מישל גלואייה, שהבאגט שהוא מייצר זכה ב-2010 בתואר הבאגט הטוב ביותר בפריז. "מחירי החיטה נסקו. לא תהיה לנו ברירה אלא לגלגל הלאה 4-5 סנט כאשר מחירי הקמח יתחילו לעלות, קרוב לוודאי בפברואר".

הצרפתים צורכים כ-23 מיליון באגטים ביום - יותר מ-8 מיליארד באגטים בשנה - שאותם מספקות 33 אלף מאפיות וקמעונאיות כגון קארפור, להערכת ההתאחדות הלאומית של הטוחנים בצרפת.

ב-12 החודשים האחרונים כמעט והוכפלו מחירי החיטה בבורסת NYSE Liffe, וב-14 בינואר נסגר מחיר החיטה למסירה במארס ב-251 אירו (336 דולר) לטון מעוקב, לאחר שהבצורת ברוסיה והשיטפונות בקנדה ובאוסטרליה מחקו את היבולים.

תריסר מאפיות "לה גרנייה א פן" שמפעיל גלואייה מתכננות להעלות את מחיר הבאגט ב-5 סנט ל-1.15 אירו בחודש הבא.

"לא צפינו שום דבר ביוני וביולי", אמר גלואייה, שמספק לחם למשכנו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. "זה פוגע בשולי הרווח, מכיוון שלא העלינו את המחירים. חשבתי שזה יירד בינואר".

מאז 2007 עלה ב-6.3% מחיר הבאגט בחנויות השכונתיות הפזורות בערים ובעיירות בצרפת, על-פי ממצאי מחקר שערך אתר "משפחות כפריות". הקמעונאיות הגדולות יותר העלו את המחירים ברמה של עד 19%.

המלאי הזול אוזל

מלאי החיטה הזולה של הטוחנים הולך ואוזל, והטוחנים ייאלצו להתחיל לרכוש חיטה יקרה יותר, אמר גלואייה.

כל עלייה של 30 אירו לטון של חיטה מעלה את עלות הקמח הנחוץ לאפיית באגט בן 250 גרם בכ-1 סנט, אמרה ואלרי מוסקז-קאמי, אחת מדוברות התאחדות הטוחנים.

מחיר החוזים העתידיים על החיטה בפריז נסקו ל-251 אירו לטון, לעומת 128.50 אירו ב-14 בינואר, 2010.

"תדמיתה של צרפת היא של ארץ כובע הבארט, הבאגט ובקבוק היין האדום", אמר פיליפ שלמין, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פריז ויועץ לממשל בנושא עלויות מזון. "זה אינדיקטור פסיכולוגי. זה מה שעושה את צרפת לצרפת".