תשואה ממוצעת של 10.5% בקופות הגמל ב-2010

ענף הגמל מסכם עוד שנה מצוינת, כאשר ילין לפידות ואנליסט בראש טבלת התשואות ■ המסקנה: מי שמיהר למשוך את כספו מקופות הגמל או מקרנות ההשתלמות ב-2008 - הפסיד

רק לפני שנתיים חווה שוק הגמל המקומי את השנה הקשה ביותר שלו אי פעם, עם תשואה שלילית ממוצעת של 17.8%. מאז, ב-2009 נרשמה תשואה פנטסטית של 28.6%, הגבוהה אי פעם, אשר מחקה (במרבית קופות הגמל) את כל ההפסדים הכואבים, וגם שנת 2010 שנסתיימה לא מזמן הוסיפה צבע ללחיי הענף, עם תשואה ממוצעת של כ-10.5%.

ענף קרנות ההשתלמות סיכם גם הוא עוד שנה חיובית, עם תשואה ממוצעת הדומה לזו של שוק הגמל, לאחר תשואה פנטסטית של כמעט 30% בממוצע בשנת 2009, שכיסתה ויותר מכך את הפסדי 2008.

המסקנה העולה מהמספרים היא ברורה: מי שמיהר למשוך את כספו ב-2008 מענפי הגמל וההשתלמות, או להעבירו לקופות או קרנות מסלוליות (כגון קופות גמל או קרנות השתלמות כספיות ושקליות), ודאי הפסיד, שכן לא סביר כי ידע לחזור לשוק ההון או למסלולים הכלליים בזמן. מי שהתאפקו ונשארו, מחקו את הפסדיהם ונהנו מתשואה נוספת של עשרות אחוזים.

ואכן, לא מעט מהעמיתים לא התאפקו ופספסו את העליות: בשיא המשבר נמשכו מענף הגמל כ-18 מיליארד שקל, ועוד כ-13 מיליארד שקל עברו למסלולים הסולידיים, כלומר כ-15% מהחוסכים בענף הגמל קיבעו את הפסדיהם.

כעת, עם פתיחת שנת 2011, המצב בשוק הגמל מאתגר למדי וספק אם הקופות יציגו את אותן תשואות מרשימות של השנתיים האחרונות. תשואות האג"ח נמצאות כיום בשפל, והקונצנזוס בשוק הוא שאין מנוס מתיקון בשוק הסולידי, בייחוד לאור מגמת העלאת הריבית שצפויה להימשך.

האופטימיים מעדיפים לנסח זאת בכך שהסיכוי לרווחי הון עודו קיים בשוליים, אך הוא הולך וקטן. כיוון שענף הגמל משקיע כ-26% מנכסיו בשוק איגרות החוב הממשלתיות ו-22% באיגרות חוב קונצרניות, וקרנות ההשתלמות משקיעות 31% ו-21% באפיקים אלו בהתאמה, מצבו העדין של שוק האג"ח עלול להשפיע דרמטית על תשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות.

כך גם לגבי שוק המניות, שמעריכים כי הוא מתומחר באופן מלא ואין בו הזדמנויות רבות. כל אלה מצביעים על מסקנה אחת - התשואות שנראו כאן בשנתיים האחרונות לא יחזרו על עצמן גם ב-2011. אמנם אין בשוק ציפיות למפולות או לתיקון חד, אך בהחלט יתכנו חודשים של תשואה שלילית גם בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות, וכדאי כבר עכשיו להנמיך ציפיות לכיוון תשואה חד ספרתית השנה.

הירושה מפריזמה מעיבה על פסגות

דירוג התשואות של "גלובס" בוחן את ביצועי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות והקטנות בטווח של שנה ו-36 חודשים. מרבית הקופות מציגות כאמור עוד שנה של תשואה דו ספרתית, אולם לא כולן הצליחו להחזיר את הפסדי 2008. אז מיהן הקופות והקרנות שהבריקו בביצועיהן בשנה החולפת, ומי כיכבו גם בדירוג התלת-שנתי? ואיזו קופה מנגד עדיין מציגה תשואה שלילית? המספרים לפניכם:

31.71% היא התשואה שרשמה קופת הגמל של ילין לפידות בשלוש השנים שחלפו, והיא ממקמת אותה במקום הראשון בדירוג. גם בדירוג ל-12 חודשים בולטת הקופה של ילין לפידות, עם תשואה של 15.21% הממקמת אותה במקום השני. הביצועים הטובים של קופת הגמל של בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות אינם חדשים, אלא הם עקביים לאורך כל התקופה, וגם אינם נקודתיים למוצר זה או אחר. גם בדירוג קרנות ההשתלמות בולטת הקרן של ילין לפידות, עם תשואה של 14.87% בשנה (מקום שני מבין כל הקרנות המדורגות) ו-31.2% בשלוש השנים - התוצאה הטובה בתקופה זו.

ילין ולפידות, שני מנהלי השקעות ותיקים ומוערכים, מעורבים בעצמם בניהול המוצרים שלהם, והם גם גובים דמי ניהול נמוכים יחסית. לפיכך, אין זה פלא שהם בין הגופים המגייסים ביותר בענף, וכמעט ללא רוח גבית של סוכנים. באשר לתשואה לה ניתן לצפות בשנה הנוכחית, ציין לפידות לפני חודשיים כי "גם 2010 הייתה מעבר לנורמליות ובמונחים נומינליים, כשהאינפלציה הממוצעת עומדת על 2%-3%, אפשר לצפות ב-2011 לסדרי גודל של כ-6%-7% תשואה".

10.64% הייתה התשואה של קופת הגמל סגנון גמל בטא של פסגות, והיא היחידה שמציגה תשואה שלילית בדירוג. כלומר, גם אחרי שנתיים של תשואות פנטסטיות הקופה הזו עדיין מסבה הפסדים לחוסכים בה, בעיקר על רקע הניהול הכושל של בעליה הקודמים - בית ההשקעות פריזמה, שקרס.

קופה נוספת של פסגות שמציגה ביצועים פושרים ביותר היא קרן אור, שהשיגה בשלוש שנים רק 3.49% תשואה, למרות שאינה נחשבת לקופה סולידית במיוחד. קרן אור גם היא נרכשה מפריזמה, אבל בדומה לקופות אחרות שנרכשו מפריזמה ומציגות תוצאות טובות יותר, שתי הקרנות נמצאות כשנתיים בניהול פסגות. גם קרן ההשתלמות כנרת לא הבריקה בביצועיה, והניבה למשקיעיה 7.64% בשלוש שנים. כלומר, למנכ"ל פסגות הנכנס, רונן טוב, אתגר נוסף בדמות שיפור התשואות.

17.6% היא התשואה שהניבה קופת הגמל של אנליסט, הנתון הגבוה ביותר בענף בדירוג ל-12 חודשים. גם בדירוג לשלוש שנים בולטים ביצועיה של הקופה, 29.33%, והיא נמצאת בין המקומות הראשונים בטבלה. גם קופת הגמל השנייה של אנליסט, הנחשבת לאגרסיבית יותר, מציגה תוצאות יפות של 13.27% בשנה ו-26.55% בשלוש שנים, וניתן לציין שאנליסט, שאת ההשקעות בה מנהל רפי קסל, שומרת על ביצועים טובים יחסית לאורך זמן, שמתבטאים גם במוצרים אחרים. הקרן של אנליסט - השתלמות כלי ב', רשמה תשואה של 15.77% בשנה - הגבוהה בענף, ו-24.7% בשלוש שנים. בית ההשקעות אנליסט נמצא בשליטת שמואל לב ואהוד שילוני ומנוהל בידי איציק שנידובסקי.

קופה נוספת שהציגה ביצועים טובים היא תגמולים של מיטב, שרשמה תשואה של 13.42% בשנה ו-26.55% בשלוש שנים. למיטב, שבראשות צבי סטפק ובניהול אילן רביב, יש גם קרן השתלמות שהתמקמה במקום השני (מבין הקרנות הקטנות) עם תשואה של 12.43% בשנה.

5.36% הוא שיעור נכסי הסיכון של קופת יסודות של אקסלנס. למרות הסולידיות שלה, הקופה הניבה הישג נאה ורשמה תשואה של 5.7% בשנה החולפת, ו-22.6% בשלוש שנים, מה שממקם אותה בעשיריה הראשונה. קופה נוספת של אקסלנס היא תגמולים, שהשיגה 12.62% בשנה, אולם תוצאותיה לשלוש שנים די פושרות - 11.66% בלבד. אקסלנס מנוהלת על ידי דוד ברוך, ומנהל ההשקעות הראשי שלה הוא גילי כהן.

קופות סולידיות נוספות הן חריש ותלם של הלמן אלדובי, שרשמו תשואות של 4.71% ו-5.27% בשנה החולפת. עוד קופה סולידית, שלמרות שהיא מחזיקה רק ב-5.68% נכסי סיכון רשמה תשואה שלא הייתה מביישת אף קופה ממוצעת מבחינת החשיפה לסיכון, היא דגש איתן של כלל ביטוח, שתשואתה על פני שלוש שנים היא 30.36%. שתי קופות נוספות של כלל ביטוח, המנוהלות בכלל גמל שבניהול דן פנחסי, הן גפן ותמר השומרות על מיקומים גבוהים בדירוג. גפן השיגה תשואה של 12.33% בשנה ו-26.28% בשלוש שנים, ותמר רשמה 12.06% ו-26.67% בהתאמה.

22
 22